Baza PESEL - dane pierwszego ślubu

Pomoc w poszukiwaniach informacji

Moderatorzy: elgra, Galinski_Wojciech, maria.j.nie

Awatar użytkownika
bartek.baran

Sympatyk
Posty: 96
Rejestracja: wt 07 lip 2009, 17:15
Lokalizacja: Warszawa/Fajsławice

Baza PESEL - dane pierwszego ślubu

Post autor: bartek.baran »

Kłaniam się!

Baza PESEL powstała w latach 70. zawiera (przynajmniej aktualnie) m.in. informacje, które cytuję poniżej. Interesuje mnie prababka, która zmarła w roku 1990, więc na pewno miała już PESEL. Gdyby dotrzeć w trybie wnioskowym do jednostkowego elementu tego rejestru, zapewne byłyby tam informacje o jej małżeństwie, prawda? Ślub z 1928 r., mąż zmarł w 1975. Ciekawi mnie, czy znajduje się tam informacja o jej pierwszym małżeństwie (ok. 1915-1920, I mąż zmarł w 1927 r.)? Macie Państwo wiedzę lub doświadczenie w tej kwestii?

"data zawarcia związku małżeńskiego, numer aktu małżeństwa i oznaczenie urzędu stanu cywilnego, w którym ten akt został sporządzony, data rozwiązania związku małżeńskiego, sygnatura akt i oznaczenie sądu, który rozwiązał małżeństwo, sygnatura akt i oznaczenie sądu, który ustalił nieistnienie małżeństwa, sygnatura akt i oznaczenie sądu, który unieważnił małżeństwo, data zgonu małżonka albo data znalezienia jego zwłok, numer jego aktu zgonu i oznaczenie urzędu stanu cywilnego, w którym ten akt został sporządzony;"
Awatar użytkownika
Banaś_Robert

Sympatyk
Nowicjusz
Posty: 107
Rejestracja: śr 22 paź 2014, 19:42

Baza PESEL - dane pierwszego ślubu

Post autor: Banaś_Robert »

Baza co prawda powstała w latach 70-tych ale dane do niej były wprowadzane dość długo. Prawdopodobna jest sytuacja, że nie będzie w niej informacji o mężu zmarłym w 1975, a tylko zapis "wdowa".

Na pewno nie znajdziesz w bazie informacji o przedwojennym mężu i ślubie.
Takich informacji nie wprowadzano !
Nazwiska, których szukam: Banaś, Krasnowski, Ankiewicz, Bileński
Awatar użytkownika
dorocik133

Sympatyk
Ekspert
Posty: 1077
Rejestracja: śr 23 lis 2011, 18:46
Lokalizacja: Ozorków

Baza PESEL - dane pierwszego ślubu

Post autor: dorocik133 »

Witam!
Coś mi tutaj nie pasuje, jeżeli chodzi o dane, które zawiera PESEL. Wątpliwymi są dla mnie dane dot. np współmałżonka, daty ślubu itp. W takim razie PESEL ulegałby zmianom, a jest on przypisany już do dziecka i taki sam przez całe życie. Nie wiadomo tylko o czym świadczą cyfry 7, 9, 9. Cyfra 10 to płeć a 11-kontrolna.
Pozdrawiam

Dorota
Awatar użytkownika
bartek.baran

Sympatyk
Posty: 96
Rejestracja: wt 07 lip 2009, 17:15
Lokalizacja: Warszawa/Fajsławice

Post autor: bartek.baran »

Mając na uwadze, że PESEL zawiera m.in. dane takie jak nazwisko czy stan cywilny, oczywistym jest, że jego elementy ulegają zmianie (nie sam numer). Cyfry 7, 8 i 9 służą do stworzenia większej liczy kombinacji w przypadku, gdyby tego samego dnia urodziła się większa liczba osób.
Marynicz_Marcin

Sympatyk
Mistrz
Posty: 2313
Rejestracja: sob 20 cze 2009, 19:06
Lokalizacja: Międzyrzecz

Re: Baza PESEL - dane pierwszego ślubu

Post autor: Marynicz_Marcin »

dorocik133 pisze:Witam!
Coś mi tutaj nie pasuje, jeżeli chodzi o dane, które zawiera PESEL. Wątpliwymi są dla mnie dane dot. np współmałżonka, daty ślubu itp. W takim razie PESEL ulegałby zmianom, a jest on przypisany już do dziecka i taki sam przez całe życie. Nie wiadomo tylko o czym świadczą cyfry 7, 9, 9. Cyfra 10 to płeć a 11-kontrolna.
Numer PESEL nie jest tożsamy z bazą PESEL ;)
Pozdrawiam,
Marcin Marynicz

Zapraszam na mojego bloga genealogicznego :
http://przodkowieztamtychlat.blogspot.com/
Koplinski_L

Sympatyk
Nowicjusz
Posty: 66
Rejestracja: sob 01 gru 2007, 16:41
Lokalizacja: Olsztyn

Post autor: Koplinski_L »

Baza PESEL powstała dla i w MSW gdzieś w latach '70 i już wówczas była centralną, komputerową bazą, niestety nie wiem jak była zasilana/uzupełniana wówczas... jednak po reformie samorządowej w 1990 to gminy (m.in poprzez wydziały Ewidencji ludności) miały za zadanie uzupełnianie tej bazy. Jednak na początku lat '90 gminy nie posiadały komputerów ani oprogramowania do tego zadania. Komputerowa ewidencja ludności dopiero startowała odbywało się to tak, że gminy kupowały oprogramowanie DOSowe (bazy DBF) i "na hura", na szybko siłami pracowników, stażystów i praktykantów wprowadzano do lokalnych baz zapisy kartotek papierowych. Skutek to miało różny często bazy zawierały sporo błędów lub wprowadzano ostatni, "najświeższy" stan.. zwłaszcza dotyczyło to osób ledwo co zmarłych i tym z reguły nie uzupełniano wszystkich danych.Widziałem w bazach urzędów masę zmarłych ze statusem 'wdowa'/'wdowiec' i nic więcej nt współmałżonka... W latach 2000 przechodzono z baz DBF na system Windows i SQL migracje baz z reguły prostowały niektóre błędy ale nie powodowały uzupełniania danych osób zmarłych zarejestrowanych w systemie w latach '90. Wiele danych z kartotek papierowych nigdy nie trafiło do bazy PESEL, dodatkowo protokół przewidziany w MSWiA do przenoszenia danych i migracji bodaj miał ograniczona liczbę adresów czy stanów cywilnych... po bazie PESEL, dla osoby zmarłej w 1990 nie spodziewałbym się specjalnie niczego.
Awatar użytkownika
Kaczmarek_Aneta

Sympatyk
Legenda
Posty: 6296
Rejestracja: pt 09 lut 2007, 13:00
Lokalizacja: Warszawa/Piaseczno

Post autor: Kaczmarek_Aneta »

Witam,

tak się składa, że dysponuję dość dokładnym wyciągiem z bazy PESEL dotyczącym krewnej.
Jeśli chodzi o dane związane ze stanem cywilnym, zawierają następujące dane:
- datę pierwszego ślubu, nr aktu małżeństwa, imię i nazwisko współmałżonka
- datę rozwodu i jego numer, imię i nazwisko współmałżonka
- datę drugiego ślubu, nr aktu małżeństwa, imię i nazwisko współmałżonka

Co istotne - wyciąg dotyczył osoby żyjącej. Wydarzenia, o których wyżej, miały miejsce w 1979 r., 1988 r. i 1992 roku.

Być może jest tak, że wyciągi z tej bazy można otrzymywać w formie skróconej bądź zupełnej - tak jak ma to miejsce w przypadku asc.
Ten wyciąg jest dość obszerny. Zawiera oprócz danych podstawowych, numery i serie dotychczasowych dokumentów tożsamości, okresy zameldowania i wymeldowania ze wszystkich dotychczasowych miejsc zamieszkania.

Pozdrawiam
Aneta
Koplinski_L

Sympatyk
Nowicjusz
Posty: 66
Rejestracja: sob 01 gru 2007, 16:41
Lokalizacja: Olsztyn

Post autor: Koplinski_L »

Tak, w przypadku osób nadal żyjących tym bardziej obecnie powinny być już w bazach komputerowych przeniesione wszystkie zapisy z zasobów papierowych. Bodaj od roku 2010 gminy miały całkowicie zaprzestać stosowania kartotek papierowych i prowadzić ewidencję ludności wyłącznie komputerowo, choć pierwotnie miało to nastąpić ok. 2005r. to termin ten był wielokrotnie przekładany. Jednak na pocz. lat 90 systemy komputerowe miały jedynie wspierać działalność a nie całkowicie zastępować tradycyjne metody, wówczas osób dawno zmarłych w ogóle nie przenoszono do systemów, a ledwo co zmarłe wprowadzano najczęściej w formie szczątkowej bez wielu zapisów.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Poszukuję zasobów, informacji”