Koperty dowodowe, dowody osobiste..

Pomoc w poszukiwaniach informacji

Moderatorzy: elgra, Galinski_Wojciech, maria.j.nie

Awatar użytkownika
beata_k2

Sympatyk
Posty: 310
Rejestracja: pn 02 sty 2017, 20:12
Lokalizacja: Darłowo

Post autor: beata_k2 »

Dzisiaj miałam wielką przyjemność trzymać w rękach dokumenty z koperty dowodowej mojego dziadka, którego niestety nie zdążyłam poznać, ponieważ umarł zanim przyszłam na świat.
To właśnie Wasze porady zainspirowały mnie do tego. Miałam to szczęście, że trafiłam na niezwykle życzliwą osobę, którą przy okazji zaraziłam tematem genealogii i jak się dzisiaj dowiedziałam, tuż po moim telefonie Pani sięgnęła po koperty swoich dziadków. Już podczas pierwszej rozmowy okazała duże zainteresowanie i sama zaproponowała ksero wszystkich dokumentów, a na moje pytanie, czy mogę liczyć na ksero kolorowe, również uzyskałam pozytywną odpowiedź. Po przyjeździe do Urzędu nie było problemu, aby sfotografować każdy dokument z osobna. Na dodatek usługa ta była całkowicie bezpłatna.
To niezwykłe uczucie zobaczyć odciski palców dziadka, podpis oraz zdjęcie 30-letniego mężczyzny. Już się cieszę na następną wizytę w tym USC, gdzie powinna być również koperta dowodowa mojej prababci.
Życzę wszystkim tak pozytywnych przeżyć jak to moje dzisiejsze :)

Pozdrawiam,
Beata
http://historiajednegodrzewa.blogspot.com

Szukam aktu urodz. pradziadka Mikołaja Musztuk (s. Michała i Anny) ur. 12.12.1882 w Szechynie ok. Przemyśla (teraz Ukraina). Brak w parafiach: rzym.kat. w Medyce, grec.kat. w Medyce, grec.kat. dla miejsc. Torki
kasiakozłowska

Sympatyk
Adept
Posty: 291
Rejestracja: ndz 23 kwie 2017, 16:12

Post autor: kasiakozłowska »

beata_k2 pisze:Dzisiaj miałam wielką przyjemność trzymać w rękach dokumenty z koperty dowodowej mojego dziadka, którego niestety nie zdążyłam poznać, ponieważ umarł zanim przyszłam na świat.
To właśnie Wasze porady zainspirowały mnie do tego. Miałam to szczęście, że trafiłam na niezwykle życzliwą osobę, którą przy okazji zaraziłam tematem genealogii i jak się dzisiaj dowiedziałam, tuż po moim telefonie Pani sięgnęła po koperty swoich dziadków. Już podczas pierwszej rozmowy okazała duże zainteresowanie i sama zaproponowała ksero wszystkich dokumentów, a na moje pytanie, czy mogę liczyć na ksero kolorowe, również uzyskałam pozytywną odpowiedź. Po przyjeździe do Urzędu nie było problemu, aby sfotografować każdy dokument z osobna. Na dodatek usługa ta była całkowicie bezpłatna.
To niezwykłe uczucie zobaczyć odciski palców dziadka, podpis oraz zdjęcie 30-letniego mężczyzny. Już się cieszę na następną wizytę w tym USC, gdzie powinna być również koperta dowodowa mojej prababci.
Życzę wszystkim tak pozytywnych przeżyć jak to moje dzisiejsze :)

Pozdrawiam,
Beata

Witam. Zgadzam się z Tobą Beatko. Mam to samo. Pożółkłe stare dokumenty ze zdjęciami z lat młodości. Odciski palców adresy zamieszkania. Podpisy pod wnioskami wyglądające jakby pisało je małe dxiecko. Kawał histori i osobiste przeżycia. Mam 12 takich kopert i dalej szukam..Pozdrawiam Kasia
Pozdrawiam Kasia
KarwalskaJustyna

Sympatyk
Adept
Posty: 438
Rejestracja: wt 24 lut 2015, 13:52

Post autor: KarwalskaJustyna »

Dzień dobry,
Czy miał ktoś doświadczenie dot. kopert dowodowych w Dąbrowie Górniczej/ Sosnowcu ?


Pozdrawiam
Justyna
Pozdrawiam
Justyna
KarwalskaJustyna

Sympatyk
Adept
Posty: 438
Rejestracja: wt 24 lut 2015, 13:52

Post autor: KarwalskaJustyna »

Witam,
Znów mur... "INTERES PRAWNY" - na wniosek sądowy może być to udostępnione. Szłam tropem Doroty ze "sprawami rodzinno-sądowymi", ale Pani w urzędzie mnie zbyła...
Brak mi sił. Cały czas spotykam się z murem. Myślałam, że na wsiach nie będzie takiego problemu jak w dużych miastach, ale nieee ;) Taka sama sytuacja. Będę pisać podanie jeszcze, ale obawiam się, że to nic nie da.

Smutno pozdrawiam
Justyna
Pozdrawiam
Justyna
Awatar użytkownika
Jan.Ejzert

Sympatyk
Adept
Posty: 922
Rejestracja: pt 25 mar 2011, 17:06
Lokalizacja: woj. łódzkie

Post autor: Jan.Ejzert »

Justyna

Jak będziesz pisać podanie, to zaznacz, że w przypadku decyzji odmownej, prosisz o wydanie decyzji administracyjnej w tej sprawie.
Pozdrawiam,
Czarek

Wesołowscy, Flatt, Zamojscy, Grochowscy, Ślascy.
Mariok

Sympatyk
Posty: 773
Rejestracja: pt 16 paź 2015, 13:45

Post autor: Mariok »

Witam,

na prośbę o udostępnienie, przesłanie kopert dowodowych dziadków w urzędzie Gminy, otrzymałem odpowiedź:

"Odpowiadając na zadane pytanie dot. kopert dowodowych informuję, iż organy gmin udostępniają dokumentację związaną z dowodami osobistymi uprawnionym podmiotom w myśl art .75 ustawy o dowodach osobistych .W związku z powyższym nie jest możliwe przesłanie dokumentacji o którą Pan prosił. "

o co tu chodzi, dlaczego nie mogą mi ich udostępnić? W innych UG/UM nie było problemów w otrzymaniu skanów/lub ksero.
Mariusz

Poszukuję rodzin
Kaczmarek vel Karczmarczyk, Magiera, Lawendowski, Stępnik, Ostałowski, Idzikowski, Jezierski, Włostowski, Męcina par. Krzemienica; Płocki, Luch, Susik, Bala Reszka par. Żelechlinek
Gromek, Wolny, Słodki par. Wysokienice
KarwalskaJustyna

Sympatyk
Adept
Posty: 438
Rejestracja: wt 24 lut 2015, 13:52

Post autor: KarwalskaJustyna »

Panie Czarku,
Może Pan mi podpowiedzieć dlaczego ta decyzja administracyjna ? Czy to coś pomoże ??

Panie Mariuszu,
zgodnie z artykułem, który został powołany, tzn.:
Art. 75.3. Do uzyskania dostępu do dokumentacji związanej z dowodami osobistymi
są uprawnione:
1) podmioty, o których mowa w art. 66 ust. 3 pkt 1–11;
2) sądy;
3) inne podmioty – jeżeli wykażą interes prawny.
[...]
Osoba fizyczna, czyli Pan, zalicza się do punktu 3 - czyli bez wykazania interesu prawnego, niczego Pan nie wskóra, ponieważ prosząc o nie do badań genealogicznych jest to interes faktyczny.

Wiem,że niekiedy się uda to zdobyć, ponieważ nie każda Pani w Urzędzie może się na tym znać, ale ogółem tego ot tak się nie dostanie.

Pozdrawiam
Justyna
Pozdrawiam
Justyna
Sroczyński_Włodzimierz

Członek PTG
Nowicjusz
Posty: 35480
Rejestracja: czw 09 paź 2008, 09:17
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Sroczyński_Włodzimierz »

Wymagałoby chyba "raz na zawsze" rozstrzygnięć. Np wg poniższego
lemat 1: wydaje mi się, że dostęp do własnej koperty dowodowej nie wynika z "Ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych" art.75. Jeśli urząd przechowujący dokumentację odmówi dostępu do informacji o zainteresowanym zainteresowanemu kierując się ograniczonym katalogiem z art. 75 (czyli de facto art. 66 ust. 3 pkt 1–11) to pominie inne podstawy, w tym prawo dostępu do informacji o sobie.Co jest zaskarżalne (o ile się zdarzy)

lemat 2: Prawo do informacji "o sobie", tj prawo do wglądu, poprawiania informacji "bez gryfów" i poza szczególnymi przypadkami (np kpk) zgromadzonej i przetwarzanej - w tym przez organy, urzędy państwowe - każdy (a w szczególności obywatel Polski) ma prawo ( w tym: do wglądu (w tym otrzymania kopii), poprawiania) informacji zgromadzonych przez polski urząd dotyczących jego osoby.

lemat3 (ten zdecydowanie do przeformułowania) Jeśli po śmierci informacje są chronione, to oznacza, że istniej taki byt jak "prawo do informacji o zmarłym" jeśli jest jego ochrona

lemat4: następca prawny zmarłego dziedziczy także jego prawo do wglądu, poprawiania etc informacji. Stąd następca prawny zmarłego ma wgląd do informacji o zmarłym

I na podstawie ww próbowałbym formułować dowód.
Czy poprawnie? Nie wiem:) W jakiej formie i z czyją pomocą? Może procesowo, może "lżej - w trybie kpa?", zapewne z pomocą radcy, kancelarii. "Zapewne" wynika z sytuacji, gdy
a. nie dam rady samemu
b. nie dam rady nawet ocenić, czy to co na forum przeczytam ma ręce i nogi
c. jest taka możliwość (od tego jest pomoc prawna, usługi prawnicze)

Generalnie to nie tylko na podstawie jednej ustawy ma się do czegoś prawo. Akurat przywołana ustawa mówi o podmiotach zewnętrznych, nie o prawie wglądu do "swoich". A kwestia przechodniości prawa do informacji (czy jeśli aRb i jeśli bRc to aRc) też inny zakres. Inny to nie znaczy nieistniejący.

pozdrawiam


PS ale można i próbować wykazać interes prawny. Taki jednorożec:) Niezdefiniowany, ale wiadomo co powinien mieć, choć wzorca do porównania nie ma:)
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module= ... 3odzimierz
Mariok

Sympatyk
Posty: 773
Rejestracja: pt 16 paź 2015, 13:45

Post autor: Mariok »

Justyno, Włodku

dziękuję za porady i wyjaśnienia... choć humoru mi to nie poprawiło...

jedynie tu napotkałem na opór, UG Koziegłowy... w przypadku łódzkiego, bez problemów ściągnąłem ksero koperty dowodowej Taty zmarłego pod koniec ubiegłego wieku, skany kopert dowodowych dziadków (zmarłych w latach 90-tych ubiegłego wieku) oraz prababci zmarłej również w tych latach.

No nic, będę jeszcze próbował... jak nie drzwiami to oknem :)
Mariusz

Poszukuję rodzin
Kaczmarek vel Karczmarczyk, Magiera, Lawendowski, Stępnik, Ostałowski, Idzikowski, Jezierski, Włostowski, Męcina par. Krzemienica; Płocki, Luch, Susik, Bala Reszka par. Żelechlinek
Gromek, Wolny, Słodki par. Wysokienice
KarwalskaJustyna

Sympatyk
Adept
Posty: 438
Rejestracja: wt 24 lut 2015, 13:52

Post autor: KarwalskaJustyna »

Poza tym Mariuszu,
Koperty Dowodowe podlegają archiwizacji.
AP Sieradz na moje pytanie o to koperty z jakich lat powinny zostać oddane do Archiwum Państwowego, a które jeszcze nie, odpowiedziało, że dokumentacja dot. dowodów osobistych wydanych w okresie do 1979 roku (włącznie) podlega archiwizacji kat. A , a 1780-2010 kat. B50. A kat A oznacza, ze te dokumenty przechowywane są wieczyście. Ponadto zgodnie z ustawą z narodowych zasobie archiwalnym i archiwach z dnia 14 lipca 1983 jednostki organizacyjne dokumentacje stanowiącą materiały archiwalne powinny po upływie 25 lat od jej wytworzenia przekazać do właściwego terytorialnie AP.

Nie wiem z którego roku potrzebujesz koperty, ale może to Ci coś pomoże ;)

Pozdrawiam
Justyna
Sroczyński_Włodzimierz

Członek PTG
Nowicjusz
Posty: 35480
Rejestracja: czw 09 paź 2008, 09:17
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Sroczyński_Włodzimierz »

"powinny" owszem
ale gdy nie przekażą nie ma praktycznie żadnych sankcji . Niestety także zasady wyrażonej jasno i klarownie (jak w prawie o asc), że jeśli nie przekażą to udostępniają, jak gdyby były przekazane do AP-u, czyli na zasadzie ustawy archiwalnej np
"podmiotem zobowiązanym [do udostępnienia] jest podmiot, który miał przekazać do sieci APów, a nie przekazał i udostępnia wg tego jak byłyby udostępniane gdyby zostały przekazane ( w tym kto może, w jakim trybie, za jaką opłatą, w jakiej formie, pomoce archiwalne etc)"
ból jak przy ewidencji ludności, zamkniętych księga wieczystych i wielu innych.
Może gdyby było jedno archiwum dla kopert dow. osób zmarłych jak przy metryczkach to działałoby sprawniej. Na razie ani APy nie nalegają ani urzędy się nie kwapią. A pretekst jest "nie muszą,a tylko powinny" czyli nie ma bata -jest "powinny":( (przekazać). Nadzór archiwalny też nie za bardzo chce nalegać (i też ma pretekst: "to nie archiwum zakładowe, więc nie mamy mocnych środków oddziaływania")
I wszyscy happy...poza tymi, którzy to utrzymują:(
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module= ... 3odzimierz
Mariok

Sympatyk
Posty: 773
Rejestracja: pt 16 paź 2015, 13:45

Post autor: Mariok »

KarwalskaJustyna pisze:Poza tym Mariuszu,
Koperty Dowodowe podlegają archiwizacji.
AP Sieradz na moje pytanie o to koperty z jakich lat powinny zostać oddane do Archiwum Państwowego, a które jeszcze nie, odpowiedziało, że dokumentacja dot. dowodów osobistych wydanych w okresie do 1979 roku (włącznie) podlega archiwizacji kat. A , a 1780-2010 kat. B50. A kat A oznacza, ze te dokumenty przechowywane są wieczyście. Ponadto zgodnie z ustawą z narodowych zasobie archiwalnym i archiwach z dnia 14 lipca 1983 jednostki organizacyjne dokumentacje stanowiącą materiały archiwalne powinny po upływie 25 lat od jej wytworzenia przekazać do właściwego terytorialnie AP.

Nie wiem z którego roku potrzebujesz koperty, ale może to Ci coś pomoże ;)

Pozdrawiam
Justyna

Justyno,

szukam też starszych kopert, jak poniżej:

Józef Kotynia (1876-1951) zmarły z gminy Czerniewice, KPM Rawa Maz
Jakub Grad (1875-1947) zmarły z gminy Czerniewice, KPM Rawa Maz
Józef Grad (1904-1978) zmarły z gminy Czerniewice, KPM Rawa Maz
Ignacy Gromek (1899-1967) zmarły z gminy Czerniewice, KPM Rawa Maz
Marianna Głowacka po mężu Gromek (1897-1981) zmarła z gminy Czerniewice, KPM Rawa Maz
Tekla Kaczmarek dd. Bala (1883-1854) zmarła z gminy Żelechlinek, KPM Rawa Maz
Maciej Kaczmarek (1873-1947) zmarły z gminy Żelechlinek, KPM Rawa Maz
Marianna Matysiak (1921-1960), zmarły z gminy Żelechlinek, KPM Rawa Maz


myślałem, że to zostało zniszczone, myślisz że gdzieś to może być? Gdzie tego szukać?

Jest jakieś ziarenko nadziei?
Mariusz

Poszukuję rodzin
Kaczmarek vel Karczmarczyk, Magiera, Lawendowski, Stępnik, Ostałowski, Idzikowski, Jezierski, Włostowski, Męcina par. Krzemienica; Płocki, Luch, Susik, Bala Reszka par. Żelechlinek
Gromek, Wolny, Słodki par. Wysokienice
KarwalskaJustyna

Sympatyk
Adept
Posty: 438
Rejestracja: wt 24 lut 2015, 13:52

Post autor: KarwalskaJustyna »

Oczywiście, że jest 😀 w niektórych urzędach maja księgi od samego początku tworzenia tych kopert. Trzeba się po prostu spytać. To wszystko zależy od urzędników i powierzchni magazynowej.

Justyna
Ostatnio zmieniony czw 03 sie 2017, 21:53 przez KarwalskaJustyna, łącznie zmieniany 1 raz.
Sroczyński_Włodzimierz

Członek PTG
Nowicjusz
Posty: 35480
Rejestracja: czw 09 paź 2008, 09:17
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Sroczyński_Włodzimierz »

No kurcze, jakieś przykłady?
Które urzędy niszczą? Naprawdę masz wiedzę o urzędach, w których po nadaniu kat "A" niszczone są koperty dowodowe osób zmarłych do 1980? serio? / i analogicznie BE50- zmarłych 1980-2010?
skąd takie informacje i i co z tą wiedzą zrobisz?
Ja w to bardzo mocno wątpię- moim zdaniem takie działania nie mają miejsca, a gdyby się zdarzyło to jest przestępstwo i należy temu zapobiegać. A jeśli tak nie jest, to należy zapobiegać rozprzestrzenianiu się takich nieprawdziwych informacji

O kopertach zmarłych w latach 20-30 XX wieku nic mi nie wiadomo, mogłabyś rozszerzyć wypowiedź? Chyba nie chodzi Ci o to,że dokumenty z lat 20 znajdują się w kopertach wydanych po 1951 - w tym np osób zmarłych w 2017?
Piszesz o dowodach wydanych w latach 20-30 osobom, które zmarły bądź wyjechały np 1930-1945 (przed wydawaniem dowodów osobistych PRL)? Nadal taka dokumentacja (załączniki do tych dowodów) jest nadal w urzędach gmin w "zespołach" "teczki dowodowe"? serio?
czy coś jak:
http://szukajwarchiwach.pl/49/1/0/-/97/ ... 0#tabSkany
tyle, że w urzędach gmin
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module= ... 3odzimierz
Awatar użytkownika
Krystyna.waw

Sympatyk
Nowicjusz
Posty: 5525
Rejestracja: czw 28 kwie 2016, 17:09

Post autor: Krystyna.waw »

W jakim wydziale pytać o koperty dowodowe?
Urząd (sporego) Miasta - czy mają, czy odesłali do archiwum, czy zniszczyli.
Właśnie się dowiedziałam, że nie w usc...
Krystyna
*** Szarlip, Zakępscy, Kowszewicz, Broczkowscy - tych nazwisk szukam.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Poszukuję zasobów, informacji”