Koperty dowodowe, dowody osobiste..

Pomoc w poszukiwaniach informacji

Moderatorzy: elgra, Galinski_Wojciech, maria.j.nie

jakub336

Sympatyk
Posty: 243
Rejestracja: ndz 15 mar 2015, 16:18

Post autor: jakub336 »

marcin_kowal pisze:Chodzi o to że "urzędnikom" nie chce sie schodzić do piwnic i w kurzu, w workach szukać kopert.
Całe szczęście w Tarnobrzegu ten problem nie istnieje. Niesamowicie przyjazne i miłe podejście do moich wniosków. A było i jest ich kilka.
Czego nie mogę powiedzieć o UM Stalowa Wola. :(
Witam,
Z jakich lat udało Ci się uzyskać koperty z Tarnobrzega ? Ja dostałem pradziadków którzy zmarli 1985 i 86 a poszukiwałem osób którzy zmarli w 1979, 1968, 1964 a nawet mojego dziadka który zmarł w 1996 i ponoć ich nie było. W Stalowej Woli, Pani tydzień szukała osoby zmarłej w 1988 i ponoć nie znalazła.
Pozdrawiam,
Sylwester
Awatar użytkownika
marcin_kowal

Członek Honorowy
Nowicjusz
Posty: 1498
Rejestracja: sob 04 lis 2017, 19:41
Lokalizacja: Tarnobrzeg
Kontakt:

Post autor: marcin_kowal »

Tarnobrzeg - Dziadkowie zmarli w 1991 i 1997 - te koperty juz mam. Koperty pradziadków (1971 i 1989) są jeszcze szukane. Najpierw zadzwoniłem, podpytałem, potem przyszedłem, wyjaśniłem dokładnie daty, nazwiska, adresy - złożyłem wnioski. Cały czas miła i kompetentna obsługa.
STalowa Wola - prababcia zmarła w 1994. Po długich bojach uzyskalem informacje ze koperty poszły na przemiał w 2006r.
Marcin
______
https://genealogie-kresowe.pl
Digitalizacja - Księgi Metrykalne i Genealogie Szlacheckie
Zbiórka funduszy https://zrzutka.pl/8s38zh
Du_Das

Sympatyk
Posty: 184
Rejestracja: śr 25 paź 2017, 12:34

Post autor: Du_Das »

W moim przypadku jest tak, że po po uiszczeniu opłat za 2 wnioski i podaniu numerów dowodów (wydanych przez KPMO) UM (który otrzymał koperty od KPMO) nie może ich odnaleźć i nie wie gdzie są, choć w tym UM nie brakowano kopert (ponoć nawet w tym regionie). Jedna z kopert należała do osoby, która zmarła w 2000 r., więc tym bardziej nie ma możliwości, aby była zniszczona. Nawet sama pani urzędnik się ze mną z tym zgodziła. Po prostu wyparowały! ...albo koperty są pod jakimś innym numerem.

Na szczęście UM ma czas do końca czerwca zewidencjonować koperty i przekazać do AP, wtedy będzie można wyszukać bodajże po dacie zgonu. Warto zadzwonić do najbliższego AP i zapytać się kiedy dany UM ma przekazać koperty dowodowe.
Michał
jakub336

Sympatyk
Posty: 243
Rejestracja: ndz 15 mar 2015, 16:18

Post autor: jakub336 »

Du_Das pisze:W moim przypadku jest tak, że po po uiszczeniu opłat za 2 wnioski i podaniu numerów dowodów (wydanych przez KPMO) UM (który otrzymał koperty od KPMO) nie może ich odnaleźć i nie wie gdzie są, choć w tym UM nie brakowano kopert (ponoć nawet w tym regionie). Jedna z kopert należała do osoby, która zmarła w 2000 r., więc tym bardziej nie ma możliwości, aby była zniszczona. Nawet sama pani urzędnik się ze mną z tym zgodziła. Po prostu wyparowały! ...albo koperty są pod jakimś innym numerem.

Na szczęście UM ma czas do końca czerwca zewidencjonować koperty i przekazać do AP, wtedy będzie można wyszukać bodajże po dacie zgonu. Warto zadzwonić do najbliższego AP i zapytać się kiedy dany UM ma przekazać koperty dowodowe.
Michał
Interesuje mnie wątek, że UM ma obowiązek przekazać koperty do archiwów do czerwca , to jakaś ustawa czy chodzi konkretnie o ten UM ?
Pozdr,
Sylwek
Du_Das

Sympatyk
Posty: 184
Rejestracja: śr 25 paź 2017, 12:34

Post autor: Du_Das »

No właśnie nie wiem do końca czy ten termin obowiązuje wszystkie urzędy w Polsce, bo jak rozmawiałem z osobą z AP i urzędnikiem UM, to ten termin dotyczył tego UM. Wiem, że to odgórny termin, a nie widzimisię UM, tak że kto wie.
Michał
SebastianG

Sympatyk
Posty: 48
Rejestracja: czw 29 paź 2015, 19:07

Post autor: SebastianG »

Witajcie
Moja batalia z Urzędem Miasta trwa w najlepsze. Pani inspektor moje pisma oddaje prawnikowi a prawnikowi nie pozostaje nic innego jak wydać decyzje odmowna o udostępnieniu zawartości teczki osobowej zakrywając się interesem prawnym. Jak wybrnąć z tej sytuacji? Pozostaje co prawda odwołanie do Wojewody ale to i tak nic nie zmieni zresztą wątpię by komuś się udało po odwołaniu do Wojewody. Wpłaciłem 31 zł a nie dostałem nic czy to jest zgodne z prawem ??? Hmmm. Proszę Was o poradę.

Sebastian
Awatar użytkownika
marcin_kowal

Członek Honorowy
Nowicjusz
Posty: 1498
Rejestracja: sob 04 lis 2017, 19:41
Lokalizacja: Tarnobrzeg
Kontakt:

Post autor: marcin_kowal »

Sebastianie,
interes prawny, jak wielokrotnie tu cytowano :
Prośbę swą motywuję potrzebą kultu osoby zmarłej i opracowania historii rodziny, co jest zgodne z Orzecznictwem SN z dnia 9 lutego 2011r. sygn. Akt V CSK 256/10, ponieważ prawo do kultywowania pamięci osoby zmarłej jest uznawane powszechnie za samoistne dobro osobiste. Co w konsekwencji przepisu art. 23 KC regulującego kwestie dobra osobistego stanowi przepis prawa materialnego stanowiący podstawę do żądania udostępnienia dokumentów osobie bliskiej wstępnego/zstępnego. Zgodnie z przyjętą interpretacją przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji istnieje podstawa do udostępnienia dokumentów w przypadku wykorzystania ich na potrzeby kultu osoby zmarłej przykładowo gromadzenie pamiątek po osobie zmarłej.


I nie ma że boli. W razie odmowy, żądaj decyzji na piśmie i informacji gdzie należy złożyć odwołanie (a w zasadzie skarge i żądanie zwrotu opłaty).
Marcin
______
https://genealogie-kresowe.pl
Digitalizacja - Księgi Metrykalne i Genealogie Szlacheckie
Zbiórka funduszy https://zrzutka.pl/8s38zh
SebastianG

Sympatyk
Posty: 48
Rejestracja: czw 29 paź 2015, 19:07

Post autor: SebastianG »

No właśnie w drugim swoim piśmie dokładnie napisałem to samo. Dziś otrzymałem decyzje odmowną oraz uzasadnienie: Po dokonanej analizie stwierdzić należy że wnioskodawca nie wykazał istnienia po jego stronie interesu prawnego w pozyskaniu dokumentacji. Legitymowanie się przez wnioskodawcę interesem prawnym musi być bowiem udowodnione a nie tylko uprawdopodobnione. O istnieniu interesu prawnego decydują przepisy prawa materialnego przyznające stronie konkretne,indywidualne i aktualne korzyści (wyrok NSA w Warszawie z dn 26.11.1998 syf akt II SA 1390/98). Interes ten musi rzeczywiście istnieć w dacie stosowania danych norm prawa adm. Nie może to być interes tylko przewidywanym przyszłości ani hipotetyczny (wyrok NSA w Warszawie z dn 19.03.2002 syg akt IV SA 1132/00).

Od niniejszej decyzji przysługuje prawo wniesienia odwołania do Wojewody.

Czy jest na sali jakiś prawnik?
Awatar użytkownika
marcin_kowal

Członek Honorowy
Nowicjusz
Posty: 1498
Rejestracja: sob 04 lis 2017, 19:41
Lokalizacja: Tarnobrzeg
Kontakt:

Post autor: marcin_kowal »

To jest złośliwość ze strony urzędu i bezprawie.
Skarga do Wojewody. Tu nawet nie ma się od czego odwoływać, bo we wniosku podane sa argumenty, podstawa i wykazany interes rzeczywisty - kult osoby zmarłej - gromadzenie pamiatek.
Prawdopodobnie "czepił" się ten radca sformułowania "przykładowo".

Jesli stać Cię na kolejne 31 zł to złóż kolejny wniosek i zamiast "przykładowo" wpisz że tworzysz drzewo genealogiczne, piszesz historię tej osoby, książkę.
Ja jednak złożyłbym skarge.
Marcin
______
https://genealogie-kresowe.pl
Digitalizacja - Księgi Metrykalne i Genealogie Szlacheckie
Zbiórka funduszy https://zrzutka.pl/8s38zh
SebastianG

Sympatyk
Posty: 48
Rejestracja: czw 29 paź 2015, 19:07

Post autor: SebastianG »

Stać mnie ale obawiam się że nawet jeśli tak napisze to dalej nie wykaże interesu prawnego a batalia z Urzędem to jak kopanie się z koniem...
Awatar użytkownika
marcin_kowal

Członek Honorowy
Nowicjusz
Posty: 1498
Rejestracja: sob 04 lis 2017, 19:41
Lokalizacja: Tarnobrzeg
Kontakt:

Post autor: marcin_kowal »

Nie nie, w tej odmowie jasno napisane ze wskazałeś interes hipotetyczny. Po prostu wskaż im, napisz ze kultywujesz pamięć osoby zmarłej poprzez tworzenie drzewa gene oraz piszesz biografie tej osoby itd.
Chodzi o wskazanie rzeczywistego działania.

Ale ja bym zaczął od skargi. Szkoda tych paru groszy a poza tym, należy utemperować urzędasa.
Marcin
______
https://genealogie-kresowe.pl
Digitalizacja - Księgi Metrykalne i Genealogie Szlacheckie
Zbiórka funduszy https://zrzutka.pl/8s38zh
jamiolkowski_jerzy

Sympatyk
Adept
Posty: 3178
Rejestracja: śr 28 kwie 2010, 19:24

Post autor: jamiolkowski_jerzy »

Nie jestem prawnikiem ale obawiam się że skarga nie pomoże. Natomiast powinno pomóc upoważnienie ze strony zstępnych (potomków) siostry babci. Przerabiałem to praktycznie nie z polskim urzędem ale z Ministry of Defence. Pisałem opracowanie rodzinne. . Niemniej odmówiono mi wojennych dokumentów stryja. Upoważnienie siostry stryjecznej sprawę rozwiązało. Bez problemu za 30 funtów skany wszystkich dokumentów otrzymałem.
SebastianG

Sympatyk
Posty: 48
Rejestracja: czw 29 paź 2015, 19:07

Post autor: SebastianG »

Faktycznie analizując po raz n-ty decyzje odmowną zdałem sobie sprawę iż użyłem tego słowa ,,przykładowo” przez które to cały raban.

Sebastian
elgra

Członek Honorowy
Mistrz
Posty: 5212
Rejestracja: czw 01 maja 2008, 21:23

Post autor: elgra »

Poczytaj co napisała Izabela w innym temacie o odwołaniu.
https://genealodzy.pl/index.php?name=PN ... ht=#417564
Pozdrawiam, Elżbieta Grabowska z d. Cibińska
moje parafie:Cierno Oksa Węgleszyn Nagłowice (świętokrzyskie)
i Wysocice Sieciechowice (małopolskie) okolice
Lintner

Sympatyk
Posty: 103
Rejestracja: pn 18 lip 2011, 00:04

Post autor: Lintner »

Szanowni Genealodzy, jeżeli Urząd Gminy lub Miasta odmawia udostępnienia materiałów archiwalnych należy prosić o interwencję właściwie miejscowo Archiwum Państwowe.
Dla przypomnienia, koperty dowodowe osób zmarłych stanowią akta spraw zamkniętych, wobec tego po 2 latach zgodnie z instrukcją kancelaryjną powinny zostać przekazane do archiwum zakładowego. Dokumentacja z archiwum zakładowego udostępniana powinna być zgodnie z ustawą o Narodowym zasobie archiwalnym i archiwach oraz instrukcji kancelaryjnej i instrukcji o sposobie ich zakresie działania archiwum zakładowego.

Dla przypomnienia, ciekawym źródłem do badań genealogicznych są też Karty Osobowe Mieszkańca, Karty Adresowo-Dowodowe , Metryczki wydanych dokumentów tożsamości ( zbiór Archiwum w Milanówku), Karty Gospodarstw, Księgi Meldunkowe, szkolne arkusze ocen, protokoły egzaminów maturalnych, akta osobowe w zakładach pracy, akta z Cechów Rzemiosł Różnych.

Życzę owocnych poszukiwań.
Pozdrawiam
Tomek
ODPOWIEDZ

Wróć do „Poszukuję zasobów, informacji”