Jak uzyskać kserokopię akt USC (komentarz)

Komentarze artykułów opublikowanych na stronie PTG

Moderator: maria.j.nie

rysiu

Sympatyk
Posty: 247
Rejestracja: pt 07 lip 2006, 07:39

Wydanie aktu urodzenia

Post autor: rysiu »

Witam,
dzwoniłem do USC w sprawie wydania kserokopii aktu urodzenia z roku 1930 kuzynki mojej babci, ale pani urzędnik USC odmówiła mi wydania kserokopii aktu ponieważ nie jestem spokrewniony z tą osobą w linii prostej .Moje pytanie brzmi jak zrobić żeby otrzymać kserokopię tego aktu ? Rysiu.
Zofia_Brzeska

Sympatyk
Posty: 382
Rejestracja: wt 11 lis 2014, 15:13

Wydanie aktu urodzenia

Post autor: Zofia_Brzeska »

Nic nie zrobisz, bo jeszcze 100 lat nie minęło. Musisz poczekać do 2030 roku.
Chyba, że pomogą Ci dzieci lub wnuki kuzynki Twojej babci i wystąpią o wydanie tego aktu.
Z. B.
rysiu

Sympatyk
Posty: 247
Rejestracja: pt 07 lip 2006, 07:39

Wydanie aktu urodzenia

Post autor: rysiu »

Wiem,że do sto lat,ale ja nie mogę tak długo czekać.Jak to obejść, aby uzyskać kserokopię. Rysiu.
Jan.k_c

Nieaktywny
Nowicjusz
Posty: 6899
Rejestracja: śr 21 kwie 2010, 17:28

Wydanie aktu urodzenia

Post autor: Jan.k_c »

dd
Ostatnio zmieniony ndz 19 sty 2025, 18:35 przez Jan.k_c, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Małgorzata_Kulwieć

Sympatyk
Posty: 1824
Rejestracja: czw 16 lut 2012, 16:51

Wydanie aktu urodzenia

Post autor: Małgorzata_Kulwieć »

Zamiast kserokopii można otrzymać odpis, tylko trzeba podać interes prawny, a to jest możliwe.
pozdrawiam
Małgorzata_Kulwieć
Szukam wszelkich informacji o: wszystkich Kulwiec(i)ach; Babińskich i Steckich z Lubelszczyzny, Warszawy, Włocławka i Turku; Sadochach i Knapach z okolic Mińska Maz.
_Nel_

Sympatyk
Posty: 33
Rejestracja: ndz 20 maja 2018, 15:43

Post autor: _Nel_ »

Jestem nowicjuszem, proszę potraktować moje pytania łagodnie :)

Chciałam się zapytać, czy:

-akty urodzenia przyrodniego rodzeństwa,
-akty małżeństwa rodziców/dziadków z innymi partnerami,
-akty małżeństwa rodzeństwa,

mieszczą się kręgu wstępnych i zstępnych?

Czy udaje się komuś w dniu dzisiejszym uzyskiwać kopie aktów urodzenia/małżeństwa/zgonu rodzeństwa rodziców i rodzeństwa babci/dziadka?

Kto ma prawo dostępu do całości akt aktów stanu cywilnego, w tym do dokumentów znajdujących się w aktach zbiorowych rejestracji stanu cywilnego po śmierci krewnych, jeżeli nie upłynęło jeszcze 80 i 100 lat od ich wytworzenia.

Co się dzieje ww. dokumentami po upływie 80 i 100 lat, czy one są archiwizowane?

Czy ktoś kiedyś wnioskował o wydanie zaświadczeń o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby i wie, co tam się dokładnie znajduje.

Czy powyższe zaświadczenia w ogóle funkcjonują po wejściu w życie nowej ustawy?

Nel
Awatar użytkownika
Krystyna.waw

Sympatyk
Nowicjusz
Posty: 5525
Rejestracja: czw 28 kwie 2016, 17:09

Post autor: Krystyna.waw »

Nel, wstępni /zstępni to osoby uprawnione tylko w linii prostej, czyli bez rodzeństwa, bez drugich mężów itp.
http://www.moremaiorum.pl/wydawanie-prz ... cywilnego/
Tyle prawo, ale zdarza się, że życzliwy urzędnik USC nie jest tak dokładny.
Co się dzieje ze starymi aktami z USC? Są przekazywane do Archiwum Państwowego.
Krystyna
*** Szarlip, Zakępscy, Kowszewicz, Broczkowscy - tych nazwisk szukam.
_Nel_

Sympatyk
Posty: 33
Rejestracja: ndz 20 maja 2018, 15:43

Post autor: _Nel_ »

[quote="Krystyna.waw"]Nel, wstępni /zstępni to osoby uprawnione tylko w linii prostej, czyli bez rodzeństwa, bez drugich mężów itp.
http://www.moremaiorum.pl/wydawanie-prz ... cywilnego/

Na stronie, którą podałaś jest napisane, ze rodzeństwu są wydawane akta, zresztą mówi o tym sam art. 45 ustawy pr.a.s.c.
Nie wiem tylko, czy dotyczy to tez przyrodniego rodzeństwa i czy dotyczy to tez aktów małżeństwa rodzeństwa.

Nie rozumiem tez, dlaczego nie wydawane są akty małżeństwa rodziców i dziadków z innymi partnerami, skoro w części aktu są to wstępni.

Co się dzieje ze starymi aktami z USC? Są przekazywane do Archiwum Państwowego.[/quote]

Nie pytałam się o "stare akty z USC", tylko pytałam się o całość akt dotyczących danego aktu stanu cywilnego, czyli wszystkie inne dokumenty oprócz samego aktu stanu cywilnego.
Kto ma do tego dostęp po śmierci danej osoby, jeżeli wszystkie te dokumenty znajdują się w USC, bo nie minęło 80 czy 100 lat.

Nel
Du_Das

Sympatyk
Posty: 184
Rejestracja: śr 25 paź 2017, 12:34

Post autor: Du_Das »

_Nel_ pisze:Chciałam się zapytać, czy:

-akty urodzenia przyrodniego rodzeństwa,
-akty małżeństwa rodziców/dziadków z innymi partnerami,
-akty małżeństwa rodzeństwa,

mieszczą się kręgu wstępnych i zstępnych?
Zadajesz pytanie bez namysłu. Akty nie mogą być w kręgu zstępnych/wstępnych.

Polskie prawo nie rozróżnia rodzeństwa przyrodniego od rodzonego, tak że jest zachowana zasada równego traktowania rodzeństwa.
Jeżeli partner wstępnego przysposobił, to przysposabiający jest zaliczany do kręgu wstępnych.
_Nel_ pisze:Kto ma prawo dostępu do całości akt aktów stanu cywilnego, w tym do dokumentów znajdujących się w aktach zbiorowych rejestracji stanu cywilnego po śmierci krewnych, jeżeli nie upłynęło jeszcze 80 i 100 lat od ich wytworzenia.
Dokumenty z akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego, na żądanie sądu, prokuratora, osoby, której akt stanu cywilnego dotyczy, lub osoby mającej interes prawny, mogą być wydawane w formie dokumentu elektronicznego, kopii lub wydruku dokumentu elektronicznego poświadczonych za zgodność z oryginałem przez kierownika urzędu stanu cywilnego.
_Nel_ pisze:Czy ktoś kiedyś wnioskował o wydanie zaświadczeń o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby i wie, co tam się dokładnie znajduje.
Tak, np. ja.
Jeśli chcesz wiedzieć jak wygląda i co zawiera dany dokument wydawany z zakresu rejestracji stanu cywilnego, to odsyłam do rozporządzenia z wzorami.

Natomiast odniosę się do niektórych sekcji w tym zaświadczeniu.
W danych niezamieszczonych w akcie wypisuje się po prostu nazwy pól/pozycji, które nie są wypełnione w tym akcie. Patrz przykład.
W danych zamieszczonych przy akcie podany jest np. PESEL (także współmałżonka), obywatelstwo (także współmałżonka).
W przypiskach są podane akty stanu cywilnego i ich oznaczenia (także współmałżonka).

Michał
Sroczyński_Włodzimierz

Członek PTG
Nowicjusz
Posty: 35480
Rejestracja: czw 09 paź 2008, 09:17
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Sroczyński_Włodzimierz »

akty małżeństwa: ojca i niematki, matki i nieojca, dziadka i niebabki, babki i niedziadka, pradziadka i nieprababki, prababki i niepradziadka są aktami stanu cywilnego wstępnych probanta (wnioskującego)
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module= ... 3odzimierz
_Nel_

Sympatyk
Posty: 33
Rejestracja: ndz 20 maja 2018, 15:43

Post autor: _Nel_ »

Du_Das pisze:
_Nel_ pisze:Chciałam się zapytać, czy:

-akty urodzenia przyrodniego rodzeństwa,
-akty małżeństwa rodziców/dziadków z innymi partnerami,
-akty małżeństwa rodzeństwa,

mieszczą się kręgu wstępnych i zstępnych?
Zadajesz pytanie bez namysłu. Akty nie mogą być w kręgu zstępnych/wstępnych.

To był skrót myślowy. Miałam na myśli to, ze możliwe do uzyskania akty stanu cywilnego to te dotyczące osób będących w kręgu wstępnych i zstępnych.

_Nel_ pisze:Kto ma prawo dostępu do całości akt aktów stanu cywilnego, w tym do dokumentów znajdujących się w aktach zbiorowych rejestracji stanu cywilnego po śmierci krewnych, jeżeli nie upłynęło jeszcze 80 i 100 lat od ich wytworzenia.
Dokumenty z akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego, na żądanie sądu, prokuratora, osoby, której akt stanu cywilnego dotyczy, lub osoby mającej interes prawny, mogą być wydawane w formie dokumentu elektronicznego, kopii lub wydruku dokumentu elektronicznego poświadczonych za zgodność z oryginałem przez kierownika urzędu stanu cywilnego.

Treść art. 26 p.a.s.c. znam, tylko myślałam, ze po śmierci krewnych jest możliwość dostępu do całości akt aktu stanu cywilnego, zwłaszcza jak krewni nie mieli żadnych zstępnych.
Czytałam, ze wykazanie interesu prawnego może jedynie polegać na przedstawieniu dowodów, iż w toku jakiegoś postępowania sadowego lub administracyjnego są potrzebne dokumenty z akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego.
sylwia_paszek pisze:Dzisiaj napisałam kilka e-mail'i z prośbą o fotokopie. Jedna pani kierownik odpisała, że owszem, udostępni... czyli muszę sama się pofatygować do USC. W takim razie trzeba załatwić sobie urlop... myślałam, że jednak uda się inaczej ;) bo z tego co czytam, to w większości urzędów, nie robią problemów i przesyłają kopie.

Pozdrawiam,
Sylwia
Sroczyński_Włodzimierz pisze:może kwestia niewiedzy, tzn może od razu warto cytować fragment ustawy o tym, że udostępnienie może być w formie wydania kopii
tj że to forma wymieniona jako jedna z
bo skojarzenie wprost faktycznie nieoczywiste
Dwa USC w dwóch rożnych miastach odmówiły mi ustnie przesłania droga mailowa fotokopii aktów.
W jednym urzędzie, dlatego ze nie posiadam profilu epuap, w drugim urzędzie dlatego, ze sami nie będą robić zdjęć, a skanera nie używają, aby nie "nagrzewać" ksiąg.

Nie wiem, jaka podstawę prawna miał na myśli Sroczyński_Włodzimierz w przytoczonej wyżej wypowiedzi.
Czy udostępnianie aktów w formie wydania kopii na podstawie art.44 ust.1, czy na podstawie art. 130 ust. 5 p.a.s.c.?

Czy na podstawie art. 44 ust.1 wydaje się odpis aktu np. w formie kopii aktu wykonanej za pomocą kserokopiarki, skanera, aparatu foto. i wtedy należy uiścić opłatę skarbowa.
Natomiast na podstawie art. 130 ust. 5 p.a.s.c. umożliwia się wnioskującemu wykonanie fotokopii, a wykonanie zdjęć/skanów aktów przez urzędnika to jest tylko jego dobra wola.

Jaka jest podstawa prawna zobowiązująca do przesłania kopii aktów na podany adres zamieszkania lub adres poczty elektronicznej?

Czy aby przesłać droga mailowa kopie aktów jest potrzebny profil zaufany epuap?
Czy wystarczy napisać wniosek, podpisać się pod nim własnoręcznie i skan takiego wniosku wysłać droga mailowa?
Proponowałam usc przesłanie skanu mojego odpisu aktu urodzenia, ale pani powiedziała, ze jej nie wolno bez epuap przesyłać kopii akt.

Nel
Du_Das

Sympatyk
Posty: 184
Rejestracja: śr 25 paź 2017, 12:34

Post autor: Du_Das »

_Nel_ pisze:Treść art. 26 p.a.s.c. znam, tylko myślałam, ze po śmierci krewnych jest możliwość dostępu do całości akt aktu stanu cywilnego, zwłaszcza jak krewni nie mieli żadnych zstępnych.
Czytałam, ze wykazanie interesu prawnego może jedynie polegać na przedstawieniu dowodów, iż w toku jakiegoś postępowania sadowego lub administracyjnego są potrzebne dokumenty z akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego.
W temacie o kopercie dowodowej jest podana postawa prawna, z której można wywodzić interes prawny. Kwestia tylko tego czy dany urząd uzna taką interpretację za słuszną.

W moim przypadku USC nie robi problemu (otrzymuję postanowienia sądu dot. ustalenia treści aktu stanu cywilnego).
_Nel_ pisze:Dwa USC w dwóch rożnych miastach odmówiły mi ustnie przesłania droga mailowa fotokopii aktów.
W jednym urzędzie, dlatego ze nie posiadam profilu epuap, w drugim urzędzie dlatego, ze sami nie będą robić zdjęć, a skanera nie używają, aby nie "nagrzewać" ksiąg.

Nie wiem, jaka podstawę prawna miał na myśli Sroczyński_Włodzimierz w przytoczonej wyżej wypowiedzi.
Czy udostępnianie aktów w formie wydania kopii na podstawie art.44 ust.1, czy na podstawie art. 130 ust. 5 p.a.s.c.?

Czy na podstawie art. 44 ust.1 wydaje się odpis aktu np. w formie kopii aktu wykonanej za pomocą kserokopiarki, skanera, aparatu foto. i wtedy należy uiścić opłatę skarbowa.
Natomiast na podstawie art. 130 ust. 5 p.a.s.c. umożliwia się wnioskującemu wykonanie fotokopii, a wykonanie zdjęć/skanów aktów przez urzędnika to jest tylko jego dobra wola.

Jaka jest podstawa prawna zobowiązująca do przesłania kopii aktów na podany adres zamieszkania lub adres poczty elektronicznej?
Pytasz o elementarną wiedzę, więc warto byłoby wpierw użyć wyszukiwarki. Informacje dotyczące odpisu (czym on jest, w jakiej formie itp.) znajdziesz w tym artykule.

Natomiast co do (foto)kopii to odsyłam do kolejnego artykułu - patrz sekcja poświęcona fotokopii.
_Nel_ pisze:Czy aby przesłać droga mailowa kopie aktów jest potrzebny profil zaufany epuap?
Czy wystarczy napisać wniosek, podpisać się pod nim własnoręcznie i skan takiego wniosku wysłać droga mailowa?
Proponowałam usc przesłanie skanu mojego odpisu aktu urodzenia, ale pani powiedziała, ze jej nie wolno bez epuap przesyłać kopii akt.
W niektórych wypadkach zastrzega się formy pisemnej (pod rygorem nieważności), zaś skan nie jest taką formą.
Uwierzytelnienie wniosku profilem zaufanym i złożenie go przez epuap jest równoważne ze złożeniem własnoręcznego podpisu na wniosku w formie pisemnej.

Michał
_Nel_

Sympatyk
Posty: 33
Rejestracja: ndz 20 maja 2018, 15:43

Post autor: _Nel_ »

Du_Das pisze: Pytasz o elementarną wiedzę, więc warto byłoby wpierw użyć wyszukiwarki. Informacje dotyczące odpisu (czym on jest, w jakiej formie itp.) znajdziesz w tym artykule.

Natomiast co do (foto)kopii to odsyłam do kolejnego artykułu - patrz sekcja poświęcona fotokopii.

Michał
Pytałam się o elementarna wiedze, ponieważ wydaje mi się, ze forum służy również po to, aby nawzajem sobie pomagać.

Oba podane wyżej artykuły znam i przed napisaniem poprzedniego posta przeczytałam je i nie znalazłam odpowiedzi na to, co miał na myśli Sroczyński_Włodzimierz w przytoczonej przeze mnie odpowiedzi.

Chyba ze chodzi o to, iż kopie aktów stanu cywilnego udostępnia się w formie skanów i zdjęć tylko i wylacznie, gdy posiada się epuap i wszystkie osoby na tym forum pisząc, ze otrzymały fotokopie aktów droga mailowa, maja na myśli epuap, a ja tego nie wiem.

Z treści obu wspomnianych wyżej artykułów nie wiem, jaka jest podstawa prawna wykonywania przez pracowników usc kopii aktów stanu cywilnego w formie skanów lub zdjęć i przesyłania zdjęć/skanów tych aktów droga elektroniczna, ponieważ na podstawie art. 130 ust. 5 p.a.s.c. urzędnik usc nie ma obowiązku wykonywania zdjęć aktów stanu cywilnego.

W moim przypadku urzędnicy usc nie chcą wykonywać skanów aktów, gdyż księgi się "nagrzewają", zdjęć aktów również nie chcą wykonywać ("my nie robimy zdjęć") i informują mnie, ze mam przyjechać do usc i sama sobie zrobić zdjęcia.

Chciałam się zapytać, czy w przypadku gdy wykonuje się fotokopie aktów stanu cywilnego osobiście w usc należy obowiązkowo złożyć pisemny wniosek o możliwość wykonania zdjęć wraz z podaniem miejsca swojego zamieszkania.
Nel
Du_Das

Sympatyk
Posty: 184
Rejestracja: śr 25 paź 2017, 12:34

Post autor: Du_Das »

Co do fotokopii, to już zostało wyjaśnione w tym temacie a nawet na stronie rządowej.
https://obywatel.gov.pl/zaswiadczenia-i ... -cywilnego
W skrócie: fotokopię wykonuje się osobiście, własnym sprzętem, zaś USC tylko udostępnia.
Chciałam się zapytać, czy w przypadku gdy wykonuje się fotokopie aktów stanu cywilnego osobiście w usc należy obowiązkowo złożyć pisemny wniosek o możliwość wykonania zdjęć wraz z podaniem miejsca swojego zamieszkania.
Pisemny lub przez epuaup. Wystarczy adres do korespondencji, aby czynić zadość wymaganiom k.p.a.

Michał
Sroczyński_Włodzimierz

Członek PTG
Nowicjusz
Posty: 35480
Rejestracja: czw 09 paź 2008, 09:17
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Sroczyński_Włodzimierz »

wg ustawy archiwalnej wydanie kopii to jedna z form udostępniania
usc w pewnym zakresie określonym ma postępować jak w ustawie archiwalnej
więc może, ale nie musi, wybrać formę "wydanie kopii" skanu, zdjęcia etc jako udostępnienie
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module= ... 3odzimierz
Zablokowany

Wróć do „Komentarze artykułów”