Kopie aktów - legalne czy też nie? (komentarz)

Komentarze artykułów opublikowanych na stronie PTG

Moderator: maria.j.nie

Awatar użytkownika
Czyżewski_Bartłomiej

Członek PTG
Ekspert
Posty: 657
Rejestracja: śr 09 wrz 2009, 16:27
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Czyżewski_Bartłomiej »

Witam!

Moje próby zdobycia kilku kserokopii jednak zostały zwieńczone sukcesem, dzisiaj odebrałem kopie interesujących mnie aktów. Zrobiłem tak jak Pani Ania, przeszedłem się w piątek osobiście (17 IX 2009r), do USC Łódź-Centrum i spytałem Pani urzędniczki czy uzyskanie ksero jest możliwe. Przemiła dla mnie Pani stwierdziła, że nie widzi problemu zwłaszcza jeśli chodzi o te starsze, przedwojenne akta. :D
Swoją drogą, otrzymałem tego samego dnia, tj w piątek, e-mail od Pani Kierownik USC, w którym niejako zezwala na wydanie mi kserokopii aktów moich dotyczących przodków.
Cena przyjemności - 5zł za jeden arkusz ksero. :)

Teraz muszę jeszcze osiągnąć taki sam efekt w USC Łask (niestety Pani, z którą się kontaktowałem w tej sprawie stwierdziła, że księgi z lat, które mnie interesują znajdują się w stanie fatalnym, nienadającym się do zrobienia ksero, ale może mi drogą telefoniczną wszelkie informacje o moich przodkach podać), i USC Zadzim (Pani Kierownik USC, kilka tygodni temu, na miejscu przeczytała mi akty bez żadnych problemów i dosłownie kilka minut po zgłoszeniu takiej prośby, ale nie wiedziałem wtedy, że można ubiegać się o kopie aktów i dopiero teraz będę się o to starał).

Pozdrawiam
B. Czyżewski
Wiesiek14

Sympatyk
Posty: 26
Rejestracja: sob 12 sty 2008, 21:00
Lokalizacja: Siennica Nadolna

USC - jak pokonać tę barierę ?

Post autor: Wiesiek14 »

Witam serdecznie!

Pragnę podzielić się swoimi problemami jakie napotkałem będąc w USC
w Krasnymstawie. Oczytany na forum , uzbrojony w plik fachowych dokumentów i aparat fot. wyruszyłem do usc.
Po wejsciu i przedstawieniu się zreferowałem pani kierownik co mnie sprowadza i czego potrzebuję. Podałem wniosek o poświadczenie kopii
aktu nie mającej mocy dokumentu urzędowego. Pani kierownik spojrzała na pismo i powiedziała "Kto to coś takiego spreparował" a następnie zapytała mnie gdzie mam kopię aktu to ona mi ją poświadczy. Ależ proszę pani , ja właśnie przyszedłem po taką kopię do pani. Odpowiedź była negatywna i tysiąc powodów na nie , łącznie z ochroną danych osobowych. Skruszyłem ten mur pismem z Biura Generalnego Inspektora
Ochrony Danych Osobowych. Następny argument pani kierownik - zły stan ksiąg metrykalnych. I tutaj mnie zastrzeliła. Nie pomogły moje argumenty , że w archiwum w Lublinie przeglądam starsze księgi niż te , które są w usc i tam wykonują kserokopie z dużo starszych materiałów archiwalnych. Następnie przedstawiłem pismo, że w innych usc wykonują tego typu usługi -jeżeli tak to można nazwać. Zaproponowałem , że może sam sfotografuje akta bez użycia lampy błyskowej , aby tylko była zgoda pani kierownik. Wszystko na nic. "Ja nie będę się potem tłumaczyła. Pozwolę panu to potem będą całe rzesze przychodzić po tego typu kopie" Nie i już.
"Mogę panu wydać odpis skrócony w cenie 20zł". Pani kierownik nie stać mnie na płacenie po 20zł i to tylko za odpis skrócony a co z resztą informacji jakie znajdują się na akcie. Przecież to kopalnia wiedzy. "Nic
panu nie poradzę." To co , mam czekać , aż minie ileś tam lat i księgi trafią do archiwum ? "No tak, nic panu na to nie poradzę. Możę się coś zmieni..."
Pozostało mi złożyć ww. wniosek przesyłając go listem poleconym i czekać na odpowiedź i odwołanie do wojewody.
Może ma ktoś jakiegoś "pomysła" w podjętym przeze mnie temacie lub
inne ciekawe doświadczenia w utarczkach z biurokracją w usc.

Pozdrawiam Wszystkich Gene :D alogicznie Zakręconych - Wiesiek
Sroczyński_Włodzimierz

Członek PTG
Nowicjusz
Posty: 35480
Rejestracja: czw 09 paź 2008, 09:17
Lokalizacja: Warszawa

USC - jak pokonać tę barierę ?

Post autor: Sroczyński_Włodzimierz »

odmowę zawsze brać na piśmie
a. jest się od czego odwoływać
b. obawa przed "komplikacjami" wynikającymi z odmowy na piśmie może być większa niż obawa przed wydaniem zgody:)
pozdrawiam
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module= ... 3odzimierz
Luziński_Marcin

Sympatyk
Adept
Posty: 246
Rejestracja: ndz 28 paź 2007, 22:10

USC - jak pokonać tę barierę ?

Post autor: Luziński_Marcin »

Z moich obserwacji wynika, że kierownicy USC są raczej mniej przyjaźni niż szeregowi urzędnicy. Ci jeśli nawet nie pozwolą zrobić zdjęcia (bo zasłonią się kierownikiem) to może pozwolą przeczytać dany akt lub sami odczytają na głos pełną treść. Z reguły w mniejszych gminach można się zresztą więcej dowiedzieć. Czasami stosuję taką metodę, że dzwonię do USC i pytam czy dany akt jest w zbiorach. Jeśli okazuje się, że tak, to proszę o odczytanie lub podanie danych (czasem przydają się pytania pomocnicze) w celu weryfikacji czy poszukiwana przeze mnie osoba jest tożsama z wymienioną w akcie.

Pozdrawiam,

ML
zetka

Sympatyk
Adept
Posty: 459
Rejestracja: wt 08 sty 2008, 11:27

USC - jak pokonać tę barierę ?

Post autor: zetka »

Ale nie chodzi o to żeby urzędnik nam z wielką łaską przeczytał co jest tam napisane tylko zgonie z prawem wydał akt do którego mamy prawo.
"Nic na gębę" jak to się zwykło mawiać .
Dlatego Wieśku powinieneś napisać pisano i czekać na odpowiedź a nie wdawać się w dyskusje z Panią kierownik.
Temat ten jest dobrze rozwinięty na forgenie.
Pozdrawiam
Żaneta
harnas

Sympatyk
Posty: 220
Rejestracja: sob 24 maja 2008, 22:06

USC - jak pokonać tę barierę ?

Post autor: harnas »

W USC Warszawa-Archiwum Zabużanskie też nie mogę doprosic sie kopii aktu zgonu .Nie wydają i tyle ,powołując sie ciagle na art.79
Pozdrawiam Alicja
bezet

Członek PTG
Adept
Posty: 498
Rejestracja: czw 24 sie 2006, 15:21

USC - jak pokonać tę barierę ?

Post autor: bezet »

Zdziwienie pani kierownik usc było całkowicie uzasadnione.Wniosek o " poświadczenie kopii aktu niemającego mocy dokumentu urzędowego", można przyjąć i POŚWIADCZYĆ przedstawiony dokument , tj kopię, na podstawie okazanego oryginału albo można go odrzucić, co oznacza odmowę POŚWIADCZENIA przedstawionej kopii jakiegoś dokumentu.Nawet w pismach urzędowych , a może przede wszystkim
właśnie w nich, należy zachować jasność i logiczność składanych wniosków ,zapytań,oświadczeń i zażaleń.
Wniosek trzeba odrobinę przeredagować,aby nie budził wątpliwości z jaką prośbą przychodzimy do urzędu.
Moim zdaniem, forma powinna być następująca:w tytule umieszczamy określenie "Wniosek",a w treści- "Uprzejmie proszę o wydanie poświadczonej kopii aktu urodzenia, mojej babki Marianny Malinowskiej". W dalszej części "wniosku" powinno być uzasadnienie. Wówczas nikt nam nie zarzuci,że wykoncypowaliśmy dziwoląg językowy.Mam kserokopię aktu,na którym jest okrągła pieczęć urzędowa usc , adnotacja "stwierdzam zgodność z oryginałem",dopisek w formie prostokątnej pieczątki "kserokopia aktu nie ma mocy dokumentu urzędowego" !!! oraz podpis kierownika usc i jego osobista pieczątką.
Na tej kserokopii usc umieścił dwukrotnie datę.Raz pod pieczęcią urzędową i po raz drugi w miejscu na to przewidzianym
w prostokątnej pieczątce, z owym dopiskiem o nieważności urzędowej kopii
Pozdrawiam
Zygmunt
Awatar użytkownika
maria.j.nie

Administrator
Nowicjusz
Posty: 2732
Rejestracja: pn 19 mar 2007, 23:36
Lokalizacja: Lubuskie

Post autor: maria.j.nie »

Witam,

proszę przeczytać posty z tego wątku oraz wątki w poniższych Tematach:

- Jak uzyskać kserokopię akt USC (komentarz)
http://www.genealodzy.pl/PNphpBB2-viewtopic-t-909.phtml

projekt zmian...

- Nowe Prawo o ASC
http://www.genealodzy.pl/index.php?name ... highlight=

"Proponowane w przedmiotowym projekcie rozwiązania mają na celu w szczególności..."
http://www.genealodzy.pl/PNphpBB2-viewt ... t-15.phtml

Pozdrawiam serdecznie Maria
bezet

Członek PTG
Adept
Posty: 498
Rejestracja: czw 24 sie 2006, 15:21

Post autor: bezet »

Witam
Bez względu na urzędniczą radosną twórczość, w dziedzinie interpretracji
i tworzenia prawa,logika formułowania myśli w języku polskim,
jak i w każdym innym, nie ulegnie zmianie i nie ma znaczenia,jak wysoki urzędnik podpisał się pod sknoconym aktem prawnym.
Wniosek "o poświadczenie kopii", nie może być inaczej rozumiany niż jest napisany.
Pozdrawiam
Zygmunt
pawellizun
Posty: 6
Rejestracja: wt 03 lis 2009, 00:45

Post autor: pawellizun »

ja również te same przeszkody.
Na pięć urzędów jeden wydaje kserokopie. Każdy wymyśla własne przepisy.
Ostatnio zmieniony sob 06 lut 2010, 00:54 przez pawellizun, łącznie zmieniany 1 raz.
Paweł.K

Sympatyk
Posty: 90
Rejestracja: pn 07 gru 2009, 20:53

Post autor: Paweł.K »

Witam!
To i ja dorzucę swoje trzy grosze.
O kserokopie akt stanu cywilnego zdarzyło mi się prosić w USC kilkukrotnie, i jak dotąd nigdy nie spotkałem się z odmową.
Kilka dni temu wysłałem równiez kilka podań o wydanie takich kopii, ponieważ postanowiłem zamienić moją 'kolekcję' odpisów skróconych na 'kolekcję' zapisów bardziej źródłowych. Choćby z tego powodu, że w odpisach skróconych, zwłaszcza tłumaczonych z gotyku lub cyrylicy, zdarzały sie znaczące pomyłki lub niejasności. Raz omal nie przywłaszczyłem sobie do rodziny zupełnie obcej osoby, innym razem moim prapradziadkiem na chwilę okazał się człowiek, który zmarł w wieku 12 lat :o Ale to takie sympatyczne pomyłki, przy doskonałej współpracy i bardzo przychylnym nastawieniu Kierowników Urzędów Stanu Cywilnego z Wielkopolski.
I powiem może jeszcze inaczej - tym łatwiej i chętniej wydawano mi taką kserokopię, im trudniej było odczytać oryginalny dokument.
I nie ma się co dziwić. Tutaj korzyść jest obustronna. Urzędnik nie musi odczytywać trudnego tekstu, nie mogąc też zapewnić, że w tłumaczeniu brak pomyłek, a ja mam oryginalną treść dokumentu.
I niedawno miałem też okazję telefonicznie rozmawiać z pewną Panią Kierownik USC, do której zwróciłem się z pytaniem o mozliwość uzyskania kserokopii akt zgonów.
I dla tej Pani absolutnie oczywistym było, że zgodnie z ustawą 'Prawo o aktach stanu cywilnego', taką kserokopię może dostać każdy, kto wykaże pokrewieństwo w linii prostej.
I nie ma tu znaczenia, z którego roku dany akt pochodzi. Nie widziała zatem żadnego problemu.
Tak więc jak widać, co kraj to obyczaj, co urząd to inne kompetencje.
Pozdrawiam
Paweł
kora

Sympatyk
Posty: 73
Rejestracja: ndz 05 paź 2008, 07:44

Post autor: kora »

Witam,

Proszę o radę co dalej robić?

Zwróciłam się do USC z prośbą
poświadczenia w celach genealogicznych kopii aktu zgonu nie mających mocy dokumentu urzędowego dla przodka:...,a oto , co otrzymałam w odpowiedzi:
Urząd Stanu Cywilnego w Krakowie uprzejmie informuje, co następuje.
Zgodnie z art. 79 ustawy z dnia 29 września 1986 roku Prawo o aktach stanu cywilnego (tekst jednolity Dz.U. z 2004r. Nr 161, poz. 1688 z późn. zm.):
Z ksiąg stanu cywilnego wydaje się: odpisy zupełne i skrócone
Wszelkie inne formy przekazywania informacji o zdarzeniu z zakresu stanu cywilnego z ksiąg s.c. – jako nie przewidziane przez ustawę – a więc pozaproceduralne, nie są dopuszczalne.

Kompetencja i obowiązek USC do udostępniania danych zawartych w księgach s.c. w innych formach (w tym poprzez „poświadczanie kopii aktu zgonu nie mającej mocy dokumentu urzędowego”), nie wynika w szczególności z przywołanych przez Panią:

1. Rozporządzenia MSWiA z dnia 26.10.1998r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania aktów stanu cywilnego, ich kontroli, przechowywania i zabezpieczania oraz wzorów aktów stanu cywilnego, ich odpisów, zaświadczeń i protokołów (Dz.U. Nr 136, poz. 884 z późn. zm.)

2. Orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego z dnia 13.09.1994r. (sygn. akt P. 2/94)

3. Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22.12.1999r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych (Dz.U. z 1999r. Nr 112, poz. 1319 z późn. zm.)

II. Mając na uwadze powyższe, tut. Urząd informuje Panią, iż aby pozyskać dokument dotyczący zdarzenia zarejestrowanego w księgach s.c. (np. zgonu konkretnej osoby) należy:
wystąpić do USC z wnioskiem o wydanie dokumentu (z uwzględnieniem dopuszczalnych ustawowo form udzielania informacji z ksiąg s.c., które przywołano w pkt. I nin. pisma)


Pozdrawiam
Kasia
Awatar użytkownika
poschadel

Sympatyk
Adept
Posty: 214
Rejestracja: sob 08 sie 2009, 00:19

Post autor: poschadel »

ROZPORZĄDZENIE PREZESA RADY MINISTRÓW z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych (Dz. U. Nr 112, poz. 1319), Tekst ujednolicony z dnia 11 lipca 2006 r. (Dz. U. Nr 127, poz. 885). W zawartym tam jednolitym rzeczowym wykazie akt dla organów gmin i związków międzygminnych znajdujemy kolejno:
5140 - Odpisy zupełne aktów stanu cywilnego.
5141 - Skrócone odpisy aktów stanu cywilnego.
5142 - Zaświadczenia o wpisach dokonanych w księgach stanu cywilnego lub ich braku
5143 - Zaświadczenia o zaginięciu lub zniszczeniu ksiąg stanu cywilnego
5144 - Kopie aktów stanu cywilnego
http://genealodzy.pl/index.php?name=PNp ... =3233#3233

Znalazłem coś takiego. Podobno pomaga. Ja prosiłem w trzech USC i nie odmówili. Raz przysłali nawet za darmo.
Pozdrawiam
Krzysztof
Awatar użytkownika
Kaczmarek_Aneta

Sympatyk
Legenda
Posty: 6297
Rejestracja: pt 09 lut 2007, 13:00
Lokalizacja: Warszawa/Piaseczno

Post autor: Kaczmarek_Aneta »

Witaj Agnieszko,

wydawanie kopii aktów z USC to temat-rzeka :)
Polecam na wstępie zapoznanie się z doświadczeniami innych:
http://www.genealodzy.pl/PNphpBB2-viewt ... rt-0.phtml

Pozdrawiam

Aneta Kaczmarek
ODPOWIEDZ

Wróć do „Komentarze artykułów”