Wioletta_zd_Dynus pisze:Witam serdecznie:-)
Zamierzam wystąpić do częstochowskiego oddziału ZUS z pismem o udostepnienie/przekazanie niepłacowych dokumentów moich przodków. Czytając jednak informacje jak się do tego zabrać, jestem pełna obaw i mam wiele wątpliwości czy w ogóle jest sens, żeby od razu nie otrzymać Decyzji odmownej.
Czy na jednym piśmie można występować o udostępnienie dokumentów kilku przodków?
Na chwilę obecną najbardziej zależy mi na dokumentach mojej prababci (oczywiście zdaję sobie sprawę, że nie koniecznie muszą być w nich jakieś super informację), której niestety nie znam nr PESEL. Mam ksero aktu jej zgonu, znam ostatnie miejsce zamieszkania, znam imiona jej męża i dzieci i koniec. Czy takie informacje wystarczą?
Czy ktoś występował w tej sprawie do częstochowskiego ZUS? Sprawa zakończyła się pozytywnie?
Proszę o wskazówki jak prawidłowo napisać takie pismo, co musi być koniecznie w nim zawarte?
Bardzo dziękuję za każdą uwagę.
Pozdrawiam
Wiola
PS. Takie same informacje mam o córce prababci, mojej babci, stąd pytanie czy od razu mogę wnioskować o dokumenty babci, dziadka itd.
Wiolu,
jeśli to Cię pocieszy, napiszę Ci od razu, że w swoim jedynym piśmie kierowanym do ZUS-u pytałam o siedem! osób, ale tylko w przypadku dwóch zachowały się dokumenty - macierzystego dziadka i ojczystej babci.
Moje pismo z 2008 r. wyglądało następująco:
Szanowni Państwo,
w związku z prowadzonymi badaniami nad historią własnej rodziny oraz planowanym przeze mnie napisaniem obszernej monografii rodzinnej, zwracam się z uprzejmą prośbą o wydanie oryginałów (jeżeli dokumenty przeznaczone są do zniszczenia) bądź kserokopii dokumentów związanych z uzyskiwaniem emerytury lub renty moich nieżyjących przodków.
Dokumenty te, oprócz niewątpliwej pomocy przy pisaniu pracy, stanowiłyby dla mnie nieocenioną pamiątkę, którą chciałabym zachować dla następnych pokoleń mojej rodziny. Bardzo zależałoby mi na dokumentach typu: świadectwa pracy, wszelkie zaświadczenia, np. o służbie wojskowej, robotach przymusowych, aktów stanu cywilnego i innych dokumentów typowo osobowych. Nie jestem zainteresowana dokumentami o charakterze płacowym.
Na Państwa życzenie jestem w stanie potwierdzić zachodzące pokrewieństwo z niżej wymienionymi osobami (lepiej załącz od razu do pisma)
W sytuacji, gdyby dokumenty, o które wnioskuję nie znajdowały się, bądź nie zachowały w zasobie archiwalnym I Oddziału ZUS, uprzejmie proszę o przesłanie informacji, gdzie i do kogo należy się w tej sprawie zwrócić.
Poniżej przedstawiam dane personalne moich bliskich:
dane członków rodziny (PESEL nie był konieczny), np.
Imię i nazwisko (dla kobiet dodatkowo panieńskie)
ur. ......
c. ......
ostatnie miejsce zamieszkania: Warszawa, ul. .......
zm. ....... Warszawa
Mając nadzieję na Państwa pozytywne ustosunkowanie się do mojej prośby, pozostaję
Z poważaniem,
Na czerwono zaznaczyłam to co warto dopisać. Pamiętam, że jak umówiłam się na spotkanie w ZUS, pani od razu zaznaczyła, że nie może mi wydać dokumentów typowo płacowych (naliczenia wysokości emerytury czy renty).
Druga sprawa - od razu załącz dokumenty, które potwierdzą zachodzące pokrewieństwo z babcią/prababcią. Jeśli o mnie chodzi, ja udowodniłam to na miejscu, już w ZUS-e.
Trzecia sprawa - argumentacja (to nie musi być od razu monografia, wystarczy prowadzenie badań nad własną rodziną).
Pozdrawiam i życzę powodzenia!
Aneta