Koperty dowodowe, dowody osobiste..

Pomoc w poszukiwaniach informacji

Moderatorzy: elgra, Galinski_Wojciech, maria.j.nie

agnesoli21

Sympatyk
Posty: 78
Rejestracja: pn 22 sty 2018, 12:46

Post autor: agnesoli21 »

Kaczmarek_Aneta pisze:
agnesoli21 pisze:Dzień dobry,
Wysłałam zapytanie do Urzędu Miasta Jelenia Góra o możliwość udostępnienia mi kopert dowodowych moich przodków zmarłych w latach 80-tych i 90-tych i urząd mi odpisał:
"Zgodnie art. 75 ust. 2 ustawy o dowodach osobistych(t.j Dz. U. z 2019r., poz. 653 z późn. zm.) dokumentację związaną z dowodem osobistym udostępnia się na uzasadniony wniosek złożony przez uprawniony podmiot. Do uzyskania dostępu do dokumentacji związanej z dowodami osobistymi są uprawnione stosownie do art.75 ust.3 wyżej wymienionej ustawy:
1) podmioty,o których mowa w art. 66 ust.3 pkt1-11,
2) sądy,
3)inne podmioty - jeżeli wykażą interes prawny.
Wyjaśniam, że w przypadku powoływania się na interes prawny wnioskodawca jest zobowiązany wskazać przepis prawa materialnego, na podstawie którego jest uprawniony do żądania udostępnienia danych osobowych innej osoby. lub załączyć dokumenty potwierdzające ten interes, np. wezwanie sądowe, postępowanie egzekucyjne."
Moje pytanie brzmi: czy jest jakiś sposób aby takie koperty jednak uzyskać (oczywiście mówię tu o skanach lub ksero)?
Pozdrawiam. Agnieszka
Agnieszko,

spróbuj od razu wyłożyć "kawę na ławę". Nie ma potrzeby pisać i pytać ogólnie, bowiem im więc ogólników w naszych pytaniach, tym bardziej urząd "okopie się" procedurami, ponieważ nie zna Twoich intencji.

Od wielu lat stosuję tę samą zasadę - piszę wprost.
Sporządzony wniosek w wordzie, który następnie załączam do maila, wygląda mniej więcej tak:

nagłówek:
Wniosek o wydanie kopii dokumentów i fotografii nie mających mocy dokumentu urzędowego z koperty dowodowej mieszkańca w celach genealogicznych
a w treści:

Szanowni Państwo,

zwracam się z uprzejmą prośbą do Państwa o przesłanie kserokopii/fotokopii dokumentów i zdjęć, jakie zachowały się w kopercie dowodowej mojego dziadka .....
Jeżeli to możliwe, uprzejmie proszę o wykonanie fotokopii dokumentów, na których widnieją fotografie dziadka, o ile nie jest możliwe wydanie oryginalnych zdjęć.
Dokumenty te mają dla mnie charakter pamiątkowy i będą wykorzystane wyłącznie w celach genealogicznych, do użytku domowego.
W przypadku braku powyższych dokumentów, będę wdzięczna za podanie nieznanych mi danych o dziadku: (tu wymieniam znaki zapytania...) które pomogłyby mi odtworzyć drzewo genealogiczne.

Poniżej podaję jedyne znane mi dane o dziadku:

imię i nazwisko
ur......
zm..... w.............
ostatnie miejsce zamieszkania: ...............
żona: ............
dzieci: ......................

Do wniosku dołączam dokumenty, które wykazują zachodzące pokrewieństwo z moim dziadkiem:

(tu wymieniam dokumenty)

Mając nadzieję na pozytywne ustosunkowanie się do mojej prośby oraz licząc na Państwa szybką odpowiedź,

Łączę wyrazy szacunku

Aneta Kaczmarek

Pozdrawiam i życzę powodzenia ;-)
Aneta


Aneto!
Dziękuję za wyczerpującą odpowiedź. Właśnie tak zrobię jak napisałaś a nuż się uda.Pozdrawiam serdecznie.
Agnieszka
Piotr_Romanowski

Sympatyk
Mistrz
Posty: 854
Rejestracja: ndz 14 cze 2009, 17:53
Lokalizacja: Płock

Post autor: Piotr_Romanowski »

zerek28 pisze:Witam Mnie powiedziala pani ze Koperty dowodowe sa niszczone 10 lat po smierci danej osoby .Chcialam taka koperte od mojego zmarlego taty w 1976 r
Były niszczone ponieważ miały bodajże kategorię archiwalną B10 ale odpowiedź że uległy brakowaniu to najprostsza odpowiedź ze wszystkich możliwych. Mnie też tak zbywali a potem się okazywało że jednak koperty są. Niszczenie odbywało się głównie w dwóch przypadkach: a) nadgorliwie sumienny urzędnik; b) brak miejsca w archiwum zakładowym miasta/gminy - zwłaszcza w większych miastach.
jart

Sympatyk
Nowicjusz
Posty: 1092
Rejestracja: pt 03 cze 2011, 14:45

Post autor: jart »

Piotr_Romanowski pisze:
zerek28 pisze:Witam Mnie powiedziala pani ze Koperty dowodowe sa niszczone 10 lat po smierci danej osoby .Chcialam taka koperte od mojego zmarlego taty w 1976 r
Były niszczone ponieważ miały bodajże kategorię archiwalną B10 ale odpowiedź że uległy brakowaniu to najprostsza odpowiedź ze wszystkich możliwych. Mnie też tak zbywali a potem się okazywało że jednak koperty są. Niszczenie odbywało się głównie w dwóch przypadkach: a) nadgorliwie sumienny urzędnik; b) brak miejsca w archiwum zakładowym miasta/gminy - zwłaszcza w większych miastach.
A'propos zbycia - może w takim przypadku - gwoli uzupełnienia i zamknięcia tematu ( 8) ) - warto poprosić o datę i numer protokołu zniszczenia/brakowania?
Gdzieś było o tym na forum - można poszukać a może ktoś przypomni.
pozdrawiam
Artur

Poszukuję rodzin: Jastrzębski, Olbryś, Pskiet – par. Jasienica; Sitko/Sitek lub Młynarczyk, Pych – par. Długosiodło; Łaszcz, Świercz, Szczęsny, Ciach, Kapel – par. Wyszków; te nazwiska także w par. Jelonki
romans87

Sympatyk
Posty: 92
Rejestracja: czw 04 kwie 2019, 15:14

Post autor: romans87 »

Wysłałem zapytanie do gminy Łambinowice woj. Opolskie o możliwość udostępnienia mi 3 kopert dowodowych. W odpowiedzi skierowano mnie do Urzędu Miasta Niemodlin. Do 1975 roku Łambinowice należały do powiatu niemodlińskiego, obecnie nyskiego. Być może ktoś o tym już pisał, przyznaję, że nie przeczytałem całego tematu, ale warto wysyłać zapytania do urzędów gmin, do których należała miejscowość zamieszkania osoby, której koperty dowodowej szukamy, zgodnie z obowiązującym w danym momencie podziale terytorialnym. Podział terytorialny PRL nie był taki sam jak obecny. Dwie z trzech kopert powinny znajdować się w tym Urzędzie :)

Z Urzędu Miejskiego w Tułowicach dostałem odpowiedź, że nie udzielą mi informacji, bo ... zapomniałem się podpisać.

Od dzisiaj wysyłam zapytania przez Epuap i podpisuję się podpisem elektronicznym.
Pozdrawiam
Roman
Awatar użytkownika
Kucharczyk_rajmund

Sympatyk
Posty: 77
Rejestracja: ndz 06 sie 2017, 00:13

Post autor: Kucharczyk_rajmund »

Witam

Może ktoś z Was wie z jakich lat sa dostępne koperty dowodowe z Wrocławia i okolic
Rajmund
Pozdrawiam Rajmund Kucharczyk
KarwalskaJustyna

Sympatyk
Adept
Posty: 437
Rejestracja: wt 24 lut 2015, 13:52

Post autor: KarwalskaJustyna »

Mi odpowiedzieli, że moja sprawa to 2 kwartał 2020. Nawet nie tak późno🙂
Pozdrawiam
Justyna
artur1597

Sympatyk
Posty: 18
Rejestracja: ndz 04 paź 2015, 08:42

Post autor: artur1597 »

Ja opiszę swoją przygodę z kopertami dowodowymi.

W UG w Somoninie twierdzą, że po 10ciu latach od śmierci wysyłali kopertę dowodową wraz z zielonym dowodem(zdawany przy akcie zgonu osoby)do Starostwa Powiatowego w Kartuzach.
Dziadek zmarł w 1999 r. jego koperta w Somoninie.
Dziadek2 zmarł w 2002 d. brak jego koperty w Somoninie.

Pisałem do Biura Dowodów Osobistych w Kartuzach:
Koperty dowodowe rejestrowane są zgonem od 1975 r.
Ciekawi mnie, co stało się z tymi sprzed '75r?

W Kartuzach były 4 koperty osób przeze mnie poszukiwanych.
1980, 1984, 2x 1988. Przemiła Pani przeglądała wszystkie karty... pozwoliła tylko zrobić zdjęcie, zdjęcia które były na wnioskach.
A pytałem, czy mogę prosić o kopie, otrzymałem odpowiedź "nie chce mi się".
Pisałem do Policji w Kartuzach, czy w swoim Archiwum posiadają teczki te sprzed '75 - brak. W AP w Gdańsku- brak sprzed '75 i te po '75 też brak, Kartuzy nie wysłały...

Pisałem do Archiwum do Warszawy o wydanie metryczek dowodów osobistych, też nie odnaleźli prababci, która zmarła w 1970r.
Gdzie mam szukać jej zdjęcia?
Awatar użytkownika
Dorota_Mazurek

Sympatyk
Posty: 340
Rejestracja: czw 30 lip 2015, 22:53
Kontakt:

Post autor: Dorota_Mazurek »

Zastanawiająca jest odpowiedź "nie chce mi się". Jeżeli wiesz, że te koperty są, to złóż wniosek na odpowienim druku, zapewne poprosza o opłatę 31 zł za kopertę nie powinni łaski robić. Mogą ewentualnie poprosic o udokumentowanie pokrewieństwa
Dorota
artur1597

Sympatyk
Posty: 18
Rejestracja: ndz 04 paź 2015, 08:42

Post autor: artur1597 »

Z tego co udało mi się podpatrzyć to były życiorysy i oświadczenia, gdzie mieszkało się przed '39, wszystkie świadectwa chrztu, ślubu..


Spróbuję wysłać wniosek, o kopie dokumentów z tych kopert.
romans87

Sympatyk
Posty: 92
Rejestracja: czw 04 kwie 2019, 15:14

Post autor: romans87 »

W urzędzie gminy dowiedziałem się, że koperta jednego z dziadów została zniszczona w 2004 roku, jego żona miała "dziwną serię i numer dowodu", a po dziadkach po stronie ojca nie ma w ogóle śladu. Najprawdopodobniej dowody zostały wystawione przez Komendę Milicji Obywatelskiej i ona nie przekazała dokumentów do urzędu gminy. Czy jest jakaś zasada, gdzie komendy milicji może już policji wysyłały koperty dowodowe czy może także zniszczyli? Chodzi mi o powiaty województwa opolskiego, więc czy szukać kopert w Archiwum Państwowym w Opolu, czy w Komendzie Wojewódzkiej w Opolu, czy być może wysyłano jej gdzieś do "centrali"?
Pozdrawiam
Roman
Mentek_Marta
Posty: 2
Rejestracja: pt 25 sty 2019, 20:20
Lokalizacja: Włochy, opolskie

Post autor: Mentek_Marta »

Napisałam przedwczoraj maile do kilku Biur Dowodów Osobistych (różne gminy), by zorientować się, czy i jakie koperty dowodowe posiadają i na razie cisza...
Sroczyński_Włodzimierz

Członek PTG
Nowicjusz
Posty: 35480
Rejestracja: czw 09 paź 2008, 09:17
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Sroczyński_Włodzimierz »

Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module= ... 3odzimierz
romans87

Sympatyk
Posty: 92
Rejestracja: czw 04 kwie 2019, 15:14

Post autor: romans87 »

Dzięki szukajwarchiwach.pl znalazłem "jedynie" albo "aż" dokumentację moich dziadków z Powiatowych Urzędów Repatriacyjnych. Więcej nie ma.
Pozdrawiam
Roman
Sroczyński_Włodzimierz

Członek PTG
Nowicjusz
Posty: 35480
Rejestracja: czw 09 paź 2008, 09:17
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Sroczyński_Włodzimierz »

pytasz:
"chodzi mi o powiaty województwa opolskiego, więc czy szukać kopert w Archiwum Państwowym w Opolu, czy w Komendzie Wojewódzkiej w Opolu, czy być może wysyłano jej gdzieś do "centrali"?
więc j.w.
https://szukajwarchiwach.pl/45/3121/0/? ... #tabZespol
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module= ... 3odzimierz
romans87

Sympatyk
Posty: 92
Rejestracja: czw 04 kwie 2019, 15:14

Post autor: romans87 »

Sroczyński_Włodzimierz pisze:pytasz:
"chodzi mi o powiaty województwa opolskiego, więc czy szukać kopert w Archiwum Państwowym w Opolu, czy w Komendzie Wojewódzkiej w Opolu, czy być może wysyłano jej gdzieś do "centrali"?
więc j.w.
https://szukajwarchiwach.pl/45/3121/0/? ... #tabZespol
Wyszukiwarka nie znajduje, więc muszę podejść do AP i sprawdzić na miejscu.
Pozdrawiam
Roman
ODPOWIEDZ

Wróć do „Poszukuję zasobów, informacji”