Jak i skąd zdobyć zdjęcie przodka ?

Pomoc w poszukiwaniach informacji

Moderatorzy: elgra, Galinski_Wojciech, maria.j.nie

Awatar użytkownika
kdgs

Sympatyk
Nowicjusz
Posty: 175
Rejestracja: czw 20 lip 2006, 21:31
Kontakt:

Post autor: kdgs »

Witajcie!!
Podaje linki do stron internetowych, na ktorych mozna znalezc stare zdjecia. Nikt z nas nie znajdzie tam raczej swoich przodkow, ale moze jakies miejsca lub materialy etnograficzne. Moze ktos znajacy angielski i rosyjski znajdzie jeszcze inne linki na ten temat?
Pozdrawiam,
Kasia
http://turtlestacks.wordpress.com/2008/ ... 1909-1915/
http://www.loc.gov/exhibits/empire/
http://pl.wikipedia.org/wiki/Siergiej_Prokudin-Gorski
Awatar użytkownika
cichocka.karolak

Sympatyk
Posty: 339
Rejestracja: pt 02 lis 2007, 19:11

Post autor: cichocka.karolak »

Witam, a ja chcę sie zapytać,jak znależć nie tylko zdjęcie, ale i dokument przodka- w moim przypadku dziadka, który to z zaboru rosyjskiego-Sompolno,w latach "30"- jeżdził do Ameryki i w 1938r-jesienią powrócił, czy wówczas u niego w Sompolnie obowiązywał-paszport,lub nie wiem jakiś dokument na wyjazd do Ameryki i czy po powrocie miał obowiązek zdania np:paszportu ?.-wnuczka
Awatar użytkownika
Pobłocka_Elżbieta

Sympatyk
Posty: 3934
Rejestracja: czw 22 sty 2009, 17:07

Post autor: Pobłocka_Elżbieta »

Dzień dobry!

Właśnie oczekuję rezultatu poszukiwań z Archiwum Państwowego i Biura Ewidencji Ludności,przypisane do danego terenu.
Pisałam o dokumenty mych przodków ,gdyż cała rodzina krążyła po świecie ,więc posiadali takowe.
Trzeba mieć też szczęście ,ze dokumenty nie zostały zlikwidowane,jest odpowiedni okres na przechowywanie.
Zdarza się ,ze są i zdjęcia i dokumenty:świadectwo obywatelstwa/dowód osobisty,paszport,karta pracy i inne.
Życzę powodzenia
pozdrawiam
Ela P.
Ostatnio zmieniony sob 09 sty 2010, 15:30 przez Pobłocka_Elżbieta, łącznie zmieniany 1 raz.
wasilewski_paweł

Sympatyk
Posty: 20
Rejestracja: czw 01 paź 2009, 09:12

Post autor: wasilewski_paweł »

Witam !
Akta świadczeniobiorców ZUS są nagromadzone dowodami wszelkiego rodzaju. Musimy pamiętać, że powstawały stosunkowo niedawno wraz z regulacjami dotyczącymi praw do świadczeń więc po II wojnie światowej. Z uwagi jednak na fakt, że do ustalania prawa do świadczeń uwzględniano/uwzględnia się okresy np. pracy przymusowej, przebywania w miejscach odosobnienia, obozach - wnioskodawcy musieli to odpowiednio dokumentować. Dlatego w aktach najstarszych roczników, aktach świadczeniobiorców kombatantów są dowody na w/w okresy. Bardzo często znajdują się dokumenty tożsamości: arbeitsbuch itp oczywiście ze zdjęciami. Więc jeśli ktoś z waszych przodków pobierał świadczenie z uwzględnieniem okresów wojennych to dowody są na 100%. A prawda kolejna jest taka, że po śmierci świadczeniobiorcy i okresie przechowywania takich akt nikt tego nie umieszcza w żadnym archiwum, żaden historyk nie weryfikuje tych dokumentów przed zniszczeniem. Trafiają one zwyczajnie jak wiele innych pomników historii do zmielenia. Przykre ...
Jeśli udokumentujemy przed ZUS, że dowód taki stanowi dla nas wartość pamiątkową, to jest możliwość zabrania oryginału dokumentu.
Pozdrawiam !
Paweł
Awatar użytkownika
Kaczmarek_Aneta

Sympatyk
Legenda
Posty: 6297
Rejestracja: pt 09 lut 2007, 13:00
Lokalizacja: Warszawa/Piaseczno

Post autor: Kaczmarek_Aneta »

Kaczmarek_Aneta pisze: ps. zastanawiam się, czy jest możliwe, aby zachowała się np. dokumentacja poborowych [wiemy, że są spisy poborowych w archiwach państwowych, ale np. zdjęcia (potrzebne do wydania książeczki wojskowej), kwestionariusze, informacje z badań wstępnych przed wstąpieniem do służby wojskowej ?] – czy ktoś zgłębiał ten temat ?
Zapytałam o to na początku sierpnia i dziś otrzymałam odpowiedź z Wojskowego Centrum Edukacji Obywatelskiej - Wojskowego Biura Badań Historycznych.
Właściwie odpowiedź nie była odkrywcza - wszelkie dokumenty dotyczące przebiegu służby wojskowej poszczególnych żołnierzy w WP gromadzi znane wszystkim Centralne Archiwum Wojskowe http://www.caw.wp.mil.pl/

Pozdrawiam serdecznie

Aneta
Markus

Sympatyk
Nowicjusz
Posty: 115
Rejestracja: śr 07 kwie 2010, 13:56

Post autor: Markus »

Pani Aneto, gratuluję wyboru tematu, świetnie, że coś takiego się pojawiło. Szukanie zdjęć to (moim zdaniem) bardzo ważna dziedzina poszukiwań.

Ale na temat: zdjęcia są też we wnioskach o wydanie dowodów (ja przeglądałem takie z lat 20 i 30). Ważne jest jednak, gdzie ich szukać. Ja nigdy nie spotkałem się z wielokrotnie tu wspominanymi "kopertami dowodowymi". W przypadku gminy, która jest w obrębie moich zainteresowań, wnioski te były w teczkach sygnowanych nazwami typu "Kontrola ruchu ludności" lub "Ewidencja ludności", a także "Kontrola dowodów osobistych". Ja bez problemu znalazłem wniosek mojego Dziadka. Jeżeli takie zbiory są w aktach gminy, należy je przeglądać bardzo "szeroko", bo roczniki często są ze sobą całkowicie przemieszane (w teczce z lat 20, znajdujemy wnioski 10 last starsze albo odwrotnie).

Nawiasem mówiąc, to, czy komuś wydano dowód (a także kiedy, jaki miał numer itp.) znajduje się także w "Kontroli dowodów osobistych". Wniosków o dowody znacznie przybywa w okresie okupacji, także warto zajrzeć do akt gminy - jest bardzo duża szansa, że coś się znajdzie.

Dodam także, że we wnioskach są podpisy osób, którym dowód wydano - bardzo ważna sprawa dla szukających autografów swoich przodków.

Pozdrawiam,
Markus

PS. Pani Aneto, wysłałem Pani PW :D
Markus

Sympatyk
Nowicjusz
Posty: 115
Rejestracja: śr 07 kwie 2010, 13:56

Post autor: Markus »

wasilewski_paweł pisze: Jeśli udokumentujemy przed ZUS, że dowód taki stanowi dla nas wartość pamiątkową, to jest możliwość zabrania oryginału dokumentu.
Pozdrawiam !
Paweł
Panie Pawle,

czy Pan kiedyś pozyskał z ZUSu coś tą drogą? W jaki sposób Pan to udokumentował?
Bardzo mnie to interesuje.

Pozdrawiam,
Markus
Awatar użytkownika
Bea

Sympatyk
Nowicjusz
Posty: 1599
Rejestracja: pn 01 cze 2009, 20:03
Lokalizacja: Mazowsze Północne (Ziemia Zawkrzeńska)

Post autor: Bea »

Markus pisze:(...) zdjęcia są też we wnioskach o wydanie dowodów (ja przeglądałem takie z lat 20 i 30). Ważne jest jednak, gdzie ich szukać. Ja nigdy nie spotkałem się z wielokrotnie tu wspominanymi "kopertami dowodowymi". W przypadku gminy, która jest w obrębie moich zainteresowań, wnioski te były w teczkach sygnowanych nazwami typu "Kontrola ruchu ludności" lub "Ewidencja ludności", a także "Kontrola dowodów osobistych". Ja bez problemu znalazłem wniosek mojego Dziadka. Jeżeli takie zbiory są w aktach gminy, należy je przeglądać bardzo "szeroko", bo roczniki często są ze sobą całkowicie przemieszane (w teczce z lat 20, znajdujemy wnioski 10 last starsze albo odwrotnie).
(...)
a ja mam pytanie trochę z innej beczki...
mowa jest o "przeglądaniu" i "dostępie" do teczek, w związku z tym:
1. czy to znaczy, że zawsze załatwiliście takie sprawy osobiście ? czy może ktoś ma doświadczenie w załatwianiu takich spraw na odległość ?
2. czy ten "dostęp" jest płatny ? ile ? - tak się składa, że ostatnio USC odpowiedział na moją prośbę o xerokopię aktów m.in. zgonów moich pradziadków - odpowiedział, że xero nie wykonują, co najwyżej odpisy i to 33 zł/szt. co przy 3 aktach wyniosło mnie - jak łatwo policzyć - prawie stówkę... Jeżeli ceny wszystkich usług będą w takim zakresie to będę musiała zrezygnować z genealogii w ogóle.
3. czy i jak można się dowiedzieć jakie teczki i z jakiego okresu są w archiwach urzędowych ? do akt mamy "Pradziada", a tu ?

Odpowiem przy okazji na pytanie o ZUS.
Swego czasu dostałam kserokopie dokumentów z ZUSu odnośnie mojego dziadka w lini prostej, który zmarł w 2001 r. W dokumentach było mnóstwo korespondencji dziadka z ZUSem, jakieś "decyzje" i "odmowy". Z ciekawych rzeczy: życiorys składany do ZUS w którym zawarte są wszystkie miejsca pracy (poświadczeń z miejsc pracy nie było, bo nie istnieją - były tylko poświadczenia świadków), akt ślubu, odpis książeczki ZBOWiD (tylko opis tego jak wygląda książeczka i że jej posiadacz ma prawo do dodatkowych świadczeń z tytułu udziału w wojnie obronnej z 39'). Zdjęć nie było (akurat mam zdjęcie dziadka, więc nie specjalnie się tym przejęłam).

I trzecia sprawa.
Oprócz "dowodów osobistych" i tej "ewidencji ludności" były jeszcze w czasach okupacji kenkarty. Może tam są zdjęcia ?
wątek na ten temat na 4genie: http://forgen.pl/forum/viewtopic.php?f=26&t=9112

pozdrawiam
Beata
Tomek1973

Sympatyk
Posty: 1847
Rejestracja: pt 16 sty 2009, 22:37

Post autor: Tomek1973 »

W archiwach nie ma raczej zbiorów kenkart. Można jedynie natrafić zbiory wniosków o wydanie kenkart. Te druki powinny być ze zdjęciami, podstawowymi danymi osobowymi i własnoręcznym podpisem składającego.
Tak, jak wyżej napisał Markus: trzeba szukać we wszystkich teczkach dotyczących kontroli ruchu ludności, wniosków o wydanie dowodów osobistych, a na poziomie powiatu - wniosków paszportowych.

tomek
sebastian1

Sympatyk
Nowicjusz
Posty: 11
Rejestracja: pt 11 cze 2010, 12:34

Post autor: sebastian1 »

"czy ten "dostęp" jest płatny ? ile ? - tak się składa, że ostatnio USC odpowiedział na moją prośbę o xerokopię aktów m.in. zgonów moich pradziadków - odpowiedział, że xero nie wykonują, co najwyżej odpisy i to 33 zł/szt. co przy 3 aktach wyniosło mnie - jak łatwo policzyć - prawie stówkę..."

Troszke dawmo to pytanie postawiłaś ale mam nadzieje że przeczytasz tę odpowiedz nie trzeba załątwiać osobiście formalnośći to raz a dwa nie trzeba kupować odpisów tylko wysłać podanie do USC mniej więcej z szczegółami odnośnie rzeczy jaką potrzebuje np ksero kopię z księgi urodzeń lub zgonów bądz ślubów wtedy takie ksero kosztuje 5 zł, opłatę można uiścić na Poczcie a numer konta można otrzymać telefonicznie z USC. Wrazie pytań postaram się udzielić odpwiedzi.
Pozdrawiam
Sebastiana
Awatar użytkownika
Bea

Sympatyk
Nowicjusz
Posty: 1599
Rejestracja: pn 01 cze 2009, 20:03
Lokalizacja: Mazowsze Północne (Ziemia Zawkrzeńska)

Post autor: Bea »

Sebastiano, chyba kompletnie się nie rozumiemy.
Napisałam przecież, że dostałam informację, że UCS nie wykonuje kserokopii, komentarz że trzeba było w takim razie zamówić kserokopię jest bez sensu...
Ja pytałam o dostęp do teczek dowodowych i teczek kontroli ruchu ludności - czy jest płatny i czy rzecz należy załatwić osobiście. I czy istnieją spisy tychże (jak w poście powyżej).
Beata

mapki parafii warszawskich w latach 1826-1939: link
Awatar użytkownika
Kaczmarek_Aneta

Sympatyk
Legenda
Posty: 6297
Rejestracja: pt 09 lut 2007, 13:00
Lokalizacja: Warszawa/Piaseczno

Post autor: Kaczmarek_Aneta »

Szanowny Markusie,

a propos doświadczeń z ZUS, o które pytał mnie Pan (PW) polecam następujący wątek:
http://forgen.pl/forum/viewtopic.php?f= ... 05&start=0
Opisałam tam swoją przygodę :)

i przydatne linki:
Baza Zlikwidowanych lub Przekształconych Zakładów Pracy: http://www.zus.pl/default.asp?p=4&id=582

Link do wyszukiwarki Oddziałów ZUS:
http://www.zus.pl/default.asp?p=2&id=1866

Pozdrawiam,

Aneta
Awatar użytkownika
kamil_360

Sympatyk
Nowicjusz
Posty: 1375
Rejestracja: sob 06 lut 2010, 14:49

Post autor: kamil_360 »

Witam!
Pani Aneto, a jak sprawa z kopiami aktów ma się do Archiwów Państwowych?
Ma Pani jakąś podstawę prawną?
Pozdrawiam,
Kamil
Awatar użytkownika
Kaczmarek_Aneta

Sympatyk
Legenda
Posty: 6297
Rejestracja: pt 09 lut 2007, 13:00
Lokalizacja: Warszawa/Piaseczno

Post autor: Kaczmarek_Aneta »

Panie Kamilu,

nie powinno być problemu z uzyskiwaniem kopii aktów zgromadzonych w archiwach państwowych (niektóre archiwa wydają skany wykonane z mikrofilmów) - te kwestie regulują regulaminy archiwów państwowych dostępne na stronach internetowych.

Pozdrawiam,

Aneta
Markus

Sympatyk
Nowicjusz
Posty: 115
Rejestracja: śr 07 kwie 2010, 13:56

Post autor: Markus »

Bea pisze:
Markus pisze:(...) zdjęcia są też we wnioskach o wydanie dowodów (ja przeglądałem takie z lat 20 i 30). Ważne jest jednak, gdzie ich szukać. Ja nigdy nie spotkałem się z wielokrotnie tu wspominanymi "kopertami dowodowymi". W przypadku gminy, która jest w obrębie moich zainteresowań, wnioski te były w teczkach sygnowanych nazwami typu "Kontrola ruchu ludności" lub "Ewidencja ludności", a także "Kontrola dowodów osobistych". Ja bez problemu znalazłem wniosek mojego Dziadka. Jeżeli takie zbiory są w aktach gminy, należy je przeglądać bardzo "szeroko", bo roczniki często są ze sobą całkowicie przemieszane (w teczce z lat 20, znajdujemy wnioski 10 last starsze albo odwrotnie). (...)
a ja mam pytanie trochę z innej beczki...
mowa jest o "przeglądaniu" i "dostępie" do teczek, w związku z tym:
1. czy to znaczy, że zawsze załatwiliście takie sprawy osobiście ? czy może ktoś ma doświadczenie w załatwianiu takich spraw na odległość ?
2. czy ten "dostęp" jest płatny ? ile ? - tak się składa, że ostatnio USC odpowiedział na moją prośbę o xerokopię aktów m.in. zgonów moich pradziadków - odpowiedział, że xero nie wykonują, co najwyżej odpisy i to 33 zł/szt. co przy 3 aktach wyniosło mnie - jak łatwo policzyć - prawie stówkę... Jeżeli ceny wszystkich usług będą w takim zakresie to będę musiała zrezygnować z genealogii w ogóle.
3. czy i jak można się dowiedzieć jakie teczki i z jakiego okresu są w archiwach urzędowych ? do akt mamy "Pradziada", a tu ?
Odpowiem przy okazji na pytanie o ZUS.
Swego czasu dostałam kserokopie dokumentów z ZUSu odnośnie mojego dziadka w lini prostej, który zmarł w 2001 r. W dokumentach było mnóstwo korespondencji dziadka z ZUSem, jakieś "decyzje" i "odmowy". Z ciekawych rzeczy: życiorys składany do ZUS w którym zawarte są wszystkie miejsca pracy (poświadczeń z miejsc pracy nie było, bo nie istnieją - były tylko poświadczenia świadków), akt ślubu, odpis książeczki ZBOWiD (tylko opis tego jak wygląda książeczka i że jej posiadacz ma prawo do dodatkowych świadczeń z tytułu udziału w wojnie obronnej z 39'). Zdjęć nie było (akurat mam zdjęcie dziadka, więc nie specjalnie się tym przejęłam). I trzecia sprawa.
Oprócz "dowodów osobistych" i tej "ewidencji ludności" były jeszcze w czasach okupacji kenkarty. Może tam są zdjęcia ?
Witam!

Pani Beato,
ja przeglądałem te materiały wyłącznie w archiwach państwowych. Tam dostęp w ramach pracowni naukowej zawsze jest bezpłatny. Jeżeli nie ma się możliwości przeprowadzenia poszukiwań osobiście, to można zlecić kwerendy, ale te są już oczywiście płatne. Trzeba też precyzyjnie określić, czego się szuka i gdzie.
USC prawie na pewno nie udostępni Pani do wglądu niczego - nie pozwala im na to ustawa o ochronie danych osobowych (a przynajmniej taka jest oficjalna wykładnia). Z tego co się orientuję, zajrzeć można tylko do akt bezpośrednio siebie dotyczących (np. własny akt ślubu).
Nie jest to jednak problem, bo USC nie powinny mieć materiałów, o których pisałem (wniosków dowodwych, kontroli dowodów itp.) - to nie ich dziedzina działalności. Te akta, o ile się zachowały, znajdują się w archiwach państwowych.
Akta tego typu powinny się znajdować w zespole o nazwie "Akta gminy x". Żeby się jednak dowiedzieć, co konkretnie się tam znajduje, musimy zajrzeć do inwenarza w archiwum. Można też napisać do AP emaila z pytaniem.
Nie widziałem, póki co, wniosków o wydanie KK. Jeszcze nie przeglądałem dokumentów z tamtych roczników. Ale logicznie rzecz biorąc, to bardzo prawdopodobne, że tam również będą zdjęcia.

Bardzo serdecznie dziekuję za informację na temat zawartości archiwum ZUS! Widzę, że mają bardzo ciekawe materiały.
Kaczmarek_Aneta pisze:Szanowny Markusie,
a propos doświadczeń z ZUS, o które pytał mnie Pan (PW) polecam następujący wątek:
http://forgen.pl/forum/viewtopic.php?f= ... 05&start=0
Opisałam tam swoją przygodę :)
i przydatne linki:
Baza Zlikwidowanych lub Przekształconych Zakładów Pracy: http://www.zus.pl/default.asp?p=4&id=582

Link do wyszukiwarki Oddziałów ZUS:
http://www.zus.pl/default.asp?p=2&id=1866 ...
Pani Aneto, bardzo serdecznie dziękuję!

Zapomniałem napisać, gdzie jeszcze mozna szukać zdjęć:

1) Kroniki szkolne (zawierały fotografie klas, pojedynczych uczniów, nauczycieli) i w ogóle akta po placówkach szkolnych i naukowych;
2) Daleka rodzina - jeżeli czegoś nie mają najbliżsi krewni, to nie oznacza, że tego nie ma;
3) Sąsiedzi, znajomi - zwłaszcza na wsi.
Niby oczywiste rzeczy, ale czasami się je pomija :)

Pozdrowienia,
Markus
Ostatnio zmieniony wt 31 sie 2010, 23:41 przez Markus, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Poszukuję zasobów, informacji”