Koperty dowodowe, dowody osobiste..

Pomoc w poszukiwaniach informacji

Moderatorzy: elgra, Galinski_Wojciech, maria.j.nie

Lakiluk

Sympatyk
Posty: 1198
Rejestracja: ndz 11 lip 2021, 21:31

Post autor: Lakiluk »

Każdy wniosek (plus załączniki do niego) to 31 zł.

Natomiast praktyka w urzędach była różna - raz dawali za darmo, raz za całą kopertę, a raz za 1 wniosek.
Łukasz
Awatar użytkownika
Talos

Sympatyk
Posty: 294
Rejestracja: śr 14 kwie 2021, 00:11
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Talos »

Ściągnąłem już z kilku miast piętnaście teczek dowodowych i ZAWSZE płaciłem za każdy dowód, przechowywany w teczce te całe 31 złociszy. Mój rekord, to 186,- zł z jedną teczkę,... ale jak to się mówi - wszystkie drogi prowadzą do Rzymu. Uważam jednakże, że te opłaty za nędznej jakości pliki *.pdf (gdzie fotografie wyglądają jak kserówki rodem z PRL-u) są troszeczkę wygórowane. I oczywiście napotykałem na swojej drodze urzędniczki, które próbowały mi wmówić, że nic mi się nie należy, póki nie wykażę "interesu prawnego", uprawniającego mnie do otrzymania dokumentów (!?!?). W tych momentach wystarczało przedstawić Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie - III SA/Kr 706/21.
Pozdrawiam - Wiesław
Sroczyński_Włodzimierz

Członek PTG
Nowicjusz
Posty: 35480
Rejestracja: czw 09 paź 2008, 09:17
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Sroczyński_Włodzimierz »

Warto przy okazji pytać o to kiedy w końcu do APów przekażą. Opłaty znikną, jakość będzie lepsza, dostęp prostszy..cisnąć trzeba:) Może też w nieświadomości nieprzekazywanie ma źródło. To nie usprawiedliwia, ale tłumaczy. Gorzej, że takie "stówki" za proste ksero mogą wpływać, delikatnie mówiąc, demotywująco na wykonanie obowiązków na gminne urzędy:(
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module= ... 3odzimierz
wokram
Posty: 5
Rejestracja: czw 21 lip 2022, 17:28

Post autor: wokram »

Dziękuję za potwierdzenie.
Ostatecznie moja ciekawość odnośnie otrzymanych dokumentów jest znacznie większa niż te 31 złotych za dokument, więc z tym nie mam problemu.
Tym bardziej, że przecieram szlaki dopiero z pierwszą kopertą dowodową, ale mam już przygotowane wnioski na kilka kolejnych.
I tu kolejne pytanie - poinformowano mnie, że kilka z tych kopert jest w odgrzybianiu i konserwacji. Z Waszego doświadczenia jak wpływa to na jakość dokumentów/zdjęć w środku?

Z serdecznymi pozdrowieniami
Mariusz
Sroczyński_Włodzimierz

Członek PTG
Nowicjusz
Posty: 35480
Rejestracja: czw 09 paź 2008, 09:17
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Sroczyński_Włodzimierz »

Nie oczekiwałbym wysokozaawansowanych czy pracochłonnych technik konserwacji w przypadku tego typu materiałów.
Może się zdarzyć (zdarzało się i pewnie będzie się zdarzać), że wybór technik i materiałów nie sprzyja masowej digitalizacji /zmniejsza czytelność "szybko wykonywanej" standardowej kopii.
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module= ... 3odzimierz
Serotoninka

Sympatyk
Posty: 493
Rejestracja: ndz 05 gru 2021, 09:34

Post autor: Serotoninka »

U mnie ciekawostka jest taka, że koperty są w Urzędzie posortowane po seriach DO. I Pani nie jest w stanie odszukać kopert po danych osoby, które ja posiadam. Mam znać numer dowodu i kropka :) Tyle Biała Podlaska. Poniewaz osoby mieszkały w pobliskim Piszczacu, mam tam uzyskać dane z kart osobowych mieszkańców i tam może będą te numery dowodów. Ale z kolei jakaś piwnica w Piszczacu ukegła zalaniu i ta dokumentacja jest w osuszaniu... I każą czekać. A mnie aż skręca jak sobie myślę ze te koperty moich pradziadków gdzieś tam są, a ja się do nich dobrać nie mogę... Na razie jestem po złożeniu wniosku i kilku rozmowach telefonicznych, jak tą drogą nie dobrnę do celu będę pisać oficjalnie, że mają wskazać konkretny powód nieudostępnienia. Na razie czekam na to osuszenie, choć mam obawy, że jak faktycznie porządnie zamokło to nie będzie mozliwosci odczytania numerow DO...

A może jest jakis inny sposob poznania numerow DO osob zmarlych w latach 1984 i 1985?

Pozdrawiam
Ola W.
jart

Sympatyk
Nowicjusz
Posty: 1093
Rejestracja: pt 03 cze 2011, 14:45

Post autor: jart »

Serotoninka pisze:U mnie ciekawostka jest taka, że koperty są w Urzędzie posortowane po seriach DO. I Pani nie jest w stanie odszukać kopert po danych osoby, które ja posiadam. Mam znać numer dowodu i kropka :) Tyle Biała Podlaska. Poniewaz osoby mieszkały w pobliskim Piszczacu, mam tam uzyskać dane z kart osobowych mieszkańców i tam może będą te numery dowodów. Ale z kolei jakaś piwnica w Piszczacu ukegła zalaniu i ta dokumentacja jest w osuszaniu... I każą czekać. A mnie aż skręca jak sobie myślę ze te koperty moich pradziadków gdzieś tam są, a ja się do nich dobrać nie mogę... Na razie jestem po złożeniu wniosku i kilku rozmowach telefonicznych, jak tą drogą nie dobrnę do celu będę pisać oficjalnie, że mają wskazać konkretny powód nieudostępnienia. Na razie czekam na to osuszenie, choć mam obawy, że jak faktycznie porządnie zamokło to nie będzie mozliwosci odczytania numerow DO...

A może jest jakis inny sposob poznania numerow DO osob zmarlych w latach 1984 i 1985?

Pozdrawiam
Ola W.
Wydział meldunkowy? (w "większych" (obszarowo) urzędach miła Pani może sprawdzić w pokoju obok i po sprawie).
Milanówek? (ale to trochę dookoła, choć tam znajdują bez numerów serii - i wtedy można je poznać na podstawie znalezisk).
ZUS?
Dokumentacja pracownicza?
UDsKiOR? (organizacje kombatanckie)

Co i jak - zależy o kogo chodzi (czy najbliższa rodzina). Kombinowałbym w miejscach do których mogli składać jakieś dokumenty/wnioski - mogą być w nich podane takie dane jak seria i nr DO (ale tych mogli mieć kilka, choćby z powodu ustawowej wymiany).

Nieruchomości? (KW są ogólnodostępne, trochę kombinatoryki ale jeśli mieli grunt to powinno się udać)
Nie wszystkie sposoby są warte zachodu (czasem są o wiele trudniejsze i praco/czaso/koszto chłonne).
pozdrawiam
Artur

Poszukuję rodzin: Jastrzębski, Olbryś, Pskiet – par. Jasienica; Sitko/Sitek lub Młynarczyk, Pych – par. Długosiodło; Łaszcz, Świercz, Szczęsny, Ciach, Kapel – par. Wyszków; te nazwiska także w par. Jelonki
Lakiluk

Sympatyk
Posty: 1198
Rejestracja: ndz 11 lip 2021, 21:31

Re: Moje doświadczenia z kopertami i metryczkami dowodowymi.

Post autor: Lakiluk »

Heropolitanska_Izabela pisze:Wyrokiem z dnia 13 stycznia 2022 r., sygn. II SA/Wr 468/21 Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu uchylił decyzje Wojewody Dolnośląskiego o odmowie udostępnienia wnuczce dokumentacji związanej z dowodami osobistymi dziadków oraz wcześniejszymi decyzjami Prezydenta Miasta Legnicy.
Według WSA we Wrocławiu „interes prawny w rozumieniu art. 75 ust. 3 pkt 3 ustawy o dowodach osobistych może wynikać z przepisu art. 23 kodeksu cywilnego, który gwarantuje osobie bliskiej prawo do kultywowania pamięci osoby zmarłej. Uprawnienie do kultywowania w rodzinie oraz w następnych pokoleniach pamięci zmarłej osoby, gromadzenia po niej pamiątek i pisania historii rodziny, stanowi element prawa związanego z dobrem osobistym, którym jest kult pamięci osoby zmarłej. Takie dobro osobiste przysługuje wszystkim osobom bliskim zmarłego.”
Dalej WSA we Wrocławiu wywodzi, że „w przypadku prawa osobistego do kultu pamięci osoby zmarłej w rzeczywistości nie chodzi o jedno prawo podmiotowe, ponieważ w zależności od sytuacji danej osoby, a zwłaszcza jej potrzeb i przekonań, składa się ono z uprawnień o różnym charakterze, których realizacji możne domagać się od organu administracyjnego. W kontekście niniejszej sprawy należy uznać, że organy dokonały błędnej wykładni art. 75 ust. 3 pkt 3 ustawy o dowodach osobistych uznając, że dobro osobiste w postaci kultu pamięci osoby zmarłej nie obejmuje potrzeby osoby bliskiej do posiadania kopii dokumentacji związanej z dowodem osobistym osoby zmarłej będącej w posiadaniu organów administracji publicznej. W powtórzonym postępowaniu organ powinien zatem przyjąć, że skarżąca dysponuje interesem prawnym w udostępnieniu dokumentacji związanej z dowodem osobistym z koperty dowodowej H.K., o ile wcześniej potwierdzi się, że istotnie jest ona osobą bliską zmarłej, W tym ostatnim aspekcie należy pamiętać o tym, że organ dysponuje również możliwością samodzielnego zgromadzenia materiału dowodowego.”
Wyrok WSA we Wrocławiu nie jest jeszcze opublikowany.
Jak było do przewidzenia ten sam wojewoda dolnośląski w moim przypadku również nie uznał mojego odwołania, wprawdzie w przedmiocie udost. z akt zbiorowych, ale dotyczyło tej samej podstawy prawnej.

Nawet gdyby WSA uznał moją skargę na decyzję, to musiałbym się liczyć ze 100% pewnością na skargę kasacyjną ze strony wojewody, co w przypadku jego wygranej (a mojej przegranej) wiązałoby się z kosztami, które byłyby niepotrzebnym wydatkiem, gdyż i tak NSA będzie rozpatrywać ten problem prawny.

Ogólnie zasady ponoszenia kosztów postępowania w post. adm. to jakieś kuriozum, gdyż obywatel odpowiada swoim majątkiem, a urzędnik już nie, bo zapłaci wtedy "organ".

Nawet tzw. prawo do pomocy nie zwalnia osoby mniej zamożne od obowiązku zwrotu kosztów przeciwnikowi (organowi), gdy ten wygra sprawę w II instancji.
Jedynie NSA może w przypadkach szczególnie uzasadnionych odstąpić od zasądzenia zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego w całości lub w części.
Łukasz
Piotr_Romanowski

Sympatyk
Mistrz
Posty: 854
Rejestracja: ndz 14 cze 2009, 17:53
Lokalizacja: Płock

Post autor: Piotr_Romanowski »

Talos pisze:Ściągnąłem już z kilku miast piętnaście teczek dowodowych i ZAWSZE płaciłem za każdy dowód, przechowywany w teczce te całe 31 złociszy. Mój rekord, to 186,- zł z jedną teczkę,... ale jak to się mówi - wszystkie drogi prowadzą do Rzymu. Uważam jednakże, że te opłaty za nędznej jakości pliki *.pdf (gdzie fotografie wyglądają jak kserówki rodem z PRL-u) są troszeczkę wygórowane. I oczywiście napotykałem na swojej drodze urzędniczki, które próbowały mi wmówić, że nic mi się nie należy, póki nie wykażę "interesu prawnego", uprawniającego mnie do otrzymania dokumentów (!?!?). W tych momentach wystarczało przedstawić Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie - III SA/Kr 706/21.
To chyba przesadzili. Ja raz dostałem kilka kopert za 31 zł i mogłem robić zdjęcia czy ksero dowolnej ilości dokumentów. Z reguły jednak pozwalali robić zdjęcia dokumentów z kopert za darmo.
Sroczyński_Włodzimierz

Członek PTG
Nowicjusz
Posty: 35480
Rejestracja: czw 09 paź 2008, 09:17
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Sroczyński_Włodzimierz »

Było parę zmian. Nie muszą bardzo się upierać (choć , moim zdaniem, istnieje wybór podstawy obciążenia, więc i sumarycznych kosztów) by obciążać za kopie w wysokości "31 zł za wniosek".
Tym bardziej warto pytać, nalegać, robić ruch w stronę "do APów co w APach powinno być"
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module= ... 3odzimierz
Heropolitanska_Izabela

Sympatyk
Adept
Posty: 424
Rejestracja: sob 25 sie 2007, 16:25

Post autor: Heropolitanska_Izabela »

Zasady pobierania opłat za udostępnienie danych z Rejestru Dowodów Osobistych i dokumentacji związanej z dowodami osobistymi ustala rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 listopada 2011 r. w tej sprawie. Zgodnie z § 3 rozporządzenia opłatę za udostępnianie dokumentacji związanej z dowodami osobistymi ustala się w wysokości 31 zł za dokumentację związaną z jednym dowodem osobistym. Przepis nie zawiera jakiegokolwiek odniesienia do ilości wniosków. Tak więc niezależnie od tego czy w jednym wniosku zażądamy udostępnienia nam dokumentacji dot. pięciu dowodów osobistych czy złożymy pięć wniosków opłata będzie taka sama – 31 zł x 5, czyli 155 zł. Sugerowanie, że urzędnik może w pierwszym przypadku pobrać tylko 31 zł jest nieuprawnione. Nie ma żadnego "wyboru podstawy obciążenia".
Przy czym należy także podkreślić, że na wysokość opłaty nie wpływa ilość dokumentacji. Tym samym jeżeli w dokumentacji dot. dowodu osobistego będzie jedna kartka należy pobrać opłatę 31 zł. I tylko taką samą opłatę można pobrać jeżeli tych kartek będzie np. 50.
Z kolei jeżeli w jednej kopercie dowodowej znajduje się dokumentacja dot. kilku dowodów osobistych to zażądają od nas odrębnej opłaty za dokumentację dot. każdego z dowodów osobistych. Opłata nie jest bowiem od koperty dowodowej, ale od dokumentacji dot. każdego dowodu.
Sroczyński_Włodzimierz

Członek PTG
Nowicjusz
Posty: 35480
Rejestracja: czw 09 paź 2008, 09:17
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Sroczyński_Włodzimierz »

Literalnie Ustawa daje możliwość wydania rozporządzenia określającego opłatę za udostępnienie dokumentacji związanej z dowodami osobistymi - nie może być wyższa niż 1% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej.

wytłuszczenie moje - liczba mnoga dokumentacja związana z dowodami nie z dowodem
dokumentacja związana z "dowodami" (liczba mnoga, do obrony stanowisko - wszystkimi dowodami) zgodnie z ustawą nie może być mniejsza niż 1% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej.
i rozporządzenie nie może sobie wymyślić podziału dokumentacji na "związane z dowodem nr 1", "związane z dowodem nr 2" i stosować opłat , których suma przekroczy ustawowe 1%.
Na dziś ten 1% to poniżej 60 zł , czyli pobranie 2*31>60zł > 1% łamie ustawę
cbdo
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module= ... 3odzimierz
Heropolitanska_Izabela

Sympatyk
Adept
Posty: 424
Rejestracja: sob 25 sie 2007, 16:25

Post autor: Heropolitanska_Izabela »

Włodzimierzu, powołujesz jakąś ustawę bliżej nieopisaną, powołujesz się na jakiś przepis nieokreślony z artykułu i ustępu. A np. ja nie mam czasu ani ochoty domyślać się o co Ci chodzi.
Sroczyński_Włodzimierz

Członek PTG
Nowicjusz
Posty: 35480
Rejestracja: czw 09 paź 2008, 09:17
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Sroczyński_Włodzimierz »

Z odrobiną dobrej woli można ją prosto zidentyfikować z kontekstu- to ta ustawa, która daje podstawę do wydania rozporządzenia "31 zł".
Nie zachęcam, ani Twoje doby nie rozciągnę. To wszystko dobrowolne jest:)
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module= ... 3odzimierz
Heropolitanska_Izabela

Sympatyk
Adept
Posty: 424
Rejestracja: sob 25 sie 2007, 16:25

Post autor: Heropolitanska_Izabela »

Ponieważ Włodzimierz Sroczyński uznał, że wskazanie ustawy i przepisu w niej, na którym opiera swoją argumentację jest niepotrzebne, a kto chce może sobie sam poszukać (prawdę mówiąc po raz pierwszy w życiu spotykam się z takim stanowiskiem), opierając się tylko na Jego argumentacji uważam, że jest ona nietrafna. Przyjmując, że opłata wynosi 31 zł niezależnie od ilości dowodów osobistych o których dokumentację się wnosi niejednokrotnie dochodziłoby do sytuacji absurdalnej. Iksowski wniósł o udostępnienie dokumentacji dot. dowodu osobistego dziadka. Po roku wniósł o udostępnienie dowodu osobistego babci. Ponieważ już raz zapłacił 31 zł podpierając się argumentacją wywiedzioną przez Włodzimierza Sroczyńskiego podnosi, że za udostepnienie tej dokumentacji opłata się już nie należy. Po kolejnym roku wykazuje interes prawny i wnosi o udostępnienie dokumentacji dot. dowodu osobistego kolejnej osoby, ponownie podnosząc, że już zapłacił co trzeba. Składa wnioski w tym samym urzędzie. Ale Ygrekowski wnosi o udostępnienie dokumentacji w urzędzie w A, następnie w urzędzie B i jeszcze w kilkunastu innych urzędach. Ponieważ zapłacił w urzędzie A 31 zł, przedstawia dowód wpłaty w pozostałych urzędach żądając wydania mu dokumentacji w „ramach” już raz zapłaconych 31 zł.
Ponadto już na zasadzie sprawiedliwości. Dlaczego Zetowski otrzymując dokumentację dot. jednego dowodu osobistego ma zapłacić 31 zł i tyle samo zapłaci Ygrekowski otrzymując dokumentację dot. kilku dowodów osobistych. Aczkolwiek ten ostatni argument nie jest wywiedziony z przepisów.
Oczywiście zawsze można próbować wejść w spór z urzędem opierając się na argumentacji Włodzimierza Sroczyńskiego. Problem w tym, że nie wiadomo na jaki przepis się powołać.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Poszukuję zasobów, informacji”