Szanowni genealodzy,
Znalazłem informację w metryce mojego przodka Antoniego Godlewskiego, że jego ojciec Franciszek w 1818 roku był zastępcą Wójta Gminy Jabłonna Lacka.
I tak się zastanawiam co Franciszek mógł robić, za co był odpowiedzialny. Czytałem, że stanowisko wójta było przeznaczone dla dziedzica. Wiem też, jacyś Godlewscy byli właścicielami Gródka( wg aktu małżeństwa tam i urodził Antoni, w akcie ur. tej informacji nie ma).
Moż ktoś ma opracowania dotyczące tego rejonu.
Pozdrawiam
Artur
Zastępca Wójta Gminy Jabłonna Lacka 1818 r.
Moderatorzy: elgra, Galinski_Wojciech, maria.j.nie
-
Sroczyński_Włodzimierz

- Posty: 35480
- Rejestracja: czw 09 paź 2008, 09:17
- Lokalizacja: Warszawa
"Czytałem, że stanowisko wójta było przeznaczone dla dziedzica"
raczej nie w tych czasach i raczej w stylu "bywało, że nominował/wybierał - szczególnie przy zasiedlaniu kontraktowym" nie w znaczeniu "pełnił funkcję"
a dziedziczne wójtostwo to też inna rzecz
raczej nie w tych czasach i raczej w stylu "bywało, że nominował/wybierał - szczególnie przy zasiedlaniu kontraktowym" nie w znaczeniu "pełnił funkcję"
a dziedziczne wójtostwo to też inna rzecz
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module= ... 3odzimierz
https://genealodzy.pl/index.php?module= ... 3odzimierz
-
jamiolkowski_jerzy

- Posty: 3178
- Rejestracja: śr 28 kwie 2010, 19:24
Tomasz Dziki Administracja gmin wiejskich w Królestwie Polskim w latach 1815–1864
file:///C:/Users/X/Downloads/jcentek,+%7B$userGroup%7D,+7522-20631-1-CE-1.pdf
Lektura całości ciekawa ale istota pytania to rozdział Administracja gminna i jej kompetencje
„Zgodnie z Postanowieniem Namiestnika Królestwa z 3 II 1816 roku – o organizacji władz administracyjnych, wójt pozostawał urzędnikiem administracji państwowej pochodzącym z mianowania, bezpośrednio podlegał władzom krajowym i wykonywał ich polecenia. W postanowieniu nie przewidziano istnienia rad gminnych, zrezygnowano tym samym z koncepcji
społecznego udziału w zarządzaniu gminą, który przewidywały przepisy wprowadzone w Księstwie Warszawskim. Wójt gminy mógł sprawować obowiązki samodzielnie (jednoosobowo), lub przez wyznaczonego przez siebie zastępcę, za którego pracę odpowiadał. Zastępcę musiała zatwierdzić komisja wojewódzka. Ponadto wójtowi w wypełnianiu obowiązków pomagali sołtysi. Organem wykonawczym gminy był tylko wójt, a do jej administracji należeli zastępcy wójtów oraz sołtysi .
W Postanowieniu określono również kompetencje administracji miejskiej i wiejskiej. Do zadań administracji gminy wiejskiej (ten sam zapis dotyczył również administracji miejskiej), oprócz ogłaszania i wykonywani poleceń władz zwierzchnich, należało: zapewnienie bezpieczeństwa i po-
rządku publicznego; „zapobieganie rozszerzaniu się nałogów zdrowiu szkodliwych, i moralności”; „dozieranie” robót publicznych, utrzymanie drógi mostów, narzędzi i urządzeń przeciwpożarowych, prowadzenie ewidencjiludności i kontroli ruchu ludności, prowadzenie ewidencji zasiewów, zbiorów i „bydła wszelakiego rodzaju”; organizacja kwaterunku dla przemieszczającego się wojska; pobór podatków „od szczególnych Kontrybuentów” i przekazywanie ich do publicznego skarbu; rozkład (rozdział) kar egzekucyjnych pomiędzy dłużników podatkowych; rozkład „wszelkich posług prawnie wymaganych”; sprawy paszportów; zapobieganie „próżniactwu,tułaniu się, i żebractwu” .
Ponadto administracja gminna zobowiązana była do prowadzenia ewidencji odebranych rozkazów rządowych. Wydawane decyzje (rezolucje) gminne musiały być podpisane przez jej urzędników pod rygorem nieważności, stąd każda „zwierzchność” miała posługiwać się „właściwą sobie”pieczęcią. W postanowieniu przewidziano również nadanie kompetencji administracji gminnej w zakresie sądownictwa policyjnego i cywilnego.
file:///C:/Users/X/Downloads/jcentek,+%7B$userGroup%7D,+7522-20631-1-CE-1.pdf
Lektura całości ciekawa ale istota pytania to rozdział Administracja gminna i jej kompetencje
„Zgodnie z Postanowieniem Namiestnika Królestwa z 3 II 1816 roku – o organizacji władz administracyjnych, wójt pozostawał urzędnikiem administracji państwowej pochodzącym z mianowania, bezpośrednio podlegał władzom krajowym i wykonywał ich polecenia. W postanowieniu nie przewidziano istnienia rad gminnych, zrezygnowano tym samym z koncepcji
społecznego udziału w zarządzaniu gminą, który przewidywały przepisy wprowadzone w Księstwie Warszawskim. Wójt gminy mógł sprawować obowiązki samodzielnie (jednoosobowo), lub przez wyznaczonego przez siebie zastępcę, za którego pracę odpowiadał. Zastępcę musiała zatwierdzić komisja wojewódzka. Ponadto wójtowi w wypełnianiu obowiązków pomagali sołtysi. Organem wykonawczym gminy był tylko wójt, a do jej administracji należeli zastępcy wójtów oraz sołtysi .
W Postanowieniu określono również kompetencje administracji miejskiej i wiejskiej. Do zadań administracji gminy wiejskiej (ten sam zapis dotyczył również administracji miejskiej), oprócz ogłaszania i wykonywani poleceń władz zwierzchnich, należało: zapewnienie bezpieczeństwa i po-
rządku publicznego; „zapobieganie rozszerzaniu się nałogów zdrowiu szkodliwych, i moralności”; „dozieranie” robót publicznych, utrzymanie drógi mostów, narzędzi i urządzeń przeciwpożarowych, prowadzenie ewidencjiludności i kontroli ruchu ludności, prowadzenie ewidencji zasiewów, zbiorów i „bydła wszelakiego rodzaju”; organizacja kwaterunku dla przemieszczającego się wojska; pobór podatków „od szczególnych Kontrybuentów” i przekazywanie ich do publicznego skarbu; rozkład (rozdział) kar egzekucyjnych pomiędzy dłużników podatkowych; rozkład „wszelkich posług prawnie wymaganych”; sprawy paszportów; zapobieganie „próżniactwu,tułaniu się, i żebractwu” .
Ponadto administracja gminna zobowiązana była do prowadzenia ewidencji odebranych rozkazów rządowych. Wydawane decyzje (rezolucje) gminne musiały być podpisane przez jej urzędników pod rygorem nieważności, stąd każda „zwierzchność” miała posługiwać się „właściwą sobie”pieczęcią. W postanowieniu przewidziano również nadanie kompetencji administracji gminnej w zakresie sądownictwa policyjnego i cywilnego.
Pięknie dziękuję za wyczerpującą odowiedź
Pozdrawiam,
Artur
Pozdrawiam,
Artur
jamiolkowski_jerzy pisze:Tomasz Dziki Administracja gmin wiejskich w Królestwie Polskim w latach 1815–1864
file:///C:/Users/X/Downloads/jcentek,+%7B$userGroup%7D,+7522-20631-1-CE-1.pdf
Lektura całości ciekawa ale istota pytania to rozdział Administracja gminna i jej kompetencje
„Zgodnie z Postanowieniem Namiestnika Królestwa z 3 II 1816 roku – o organizacji władz administracyjnych, wójt pozostawał urzędnikiem administracji państwowej pochodzącym z mianowania, bezpośrednio podlegał władzom krajowym i wykonywał ich polecenia. W postanowieniu nie przewidziano istnienia rad gminnych, zrezygnowano tym samym z koncepcji
społecznego udziału w zarządzaniu gminą, który przewidywały przepisy wprowadzone w Księstwie Warszawskim. Wójt gminy mógł sprawować obowiązki samodzielnie (jednoosobowo), lub przez wyznaczonego przez siebie zastępcę, za którego pracę odpowiadał. Zastępcę musiała zatwierdzić komisja wojewódzka. Ponadto wójtowi w wypełnianiu obowiązków pomagali sołtysi. Organem wykonawczym gminy był tylko wójt, a do jej administracji należeli zastępcy wójtów oraz sołtysi .
W Postanowieniu określono również kompetencje administracji miejskiej i wiejskiej. Do zadań administracji gminy wiejskiej (ten sam zapis dotyczył również administracji miejskiej), oprócz ogłaszania i wykonywani poleceń władz zwierzchnich, należało: zapewnienie bezpieczeństwa i po-
rządku publicznego; „zapobieganie rozszerzaniu się nałogów zdrowiu szkodliwych, i moralności”; „dozieranie” robót publicznych, utrzymanie drógi mostów, narzędzi i urządzeń przeciwpożarowych, prowadzenie ewidencjiludności i kontroli ruchu ludności, prowadzenie ewidencji zasiewów, zbiorów i „bydła wszelakiego rodzaju”; organizacja kwaterunku dla przemieszczającego się wojska; pobór podatków „od szczególnych Kontrybuentów” i przekazywanie ich do publicznego skarbu; rozkład (rozdział) kar egzekucyjnych pomiędzy dłużników podatkowych; rozkład „wszelkich posług prawnie wymaganych”; sprawy paszportów; zapobieganie „próżniactwu,tułaniu się, i żebractwu” .
Ponadto administracja gminna zobowiązana była do prowadzenia ewidencji odebranych rozkazów rządowych. Wydawane decyzje (rezolucje) gminne musiały być podpisane przez jej urzędników pod rygorem nieważności, stąd każda „zwierzchność” miała posługiwać się „właściwą sobie”pieczęcią. W postanowieniu przewidziano również nadanie kompetencji administracji gminnej w zakresie sądownictwa policyjnego i cywilnego.