Koperty dowodowe, dowody osobiste..

Pomoc w poszukiwaniach informacji

Moderatorzy: elgra, Galinski_Wojciech, maria.j.nie

Sroczyński_Włodzimierz

Członek PTG
Nowicjusz
Posty: 35480
Rejestracja: czw 09 paź 2008, 09:17
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Sroczyński_Włodzimierz »

"Słyszałem, że jest to niemały koszt."

może dlatego warto podbić /nie przykrywać
"Jakby co, to służę pomocą." :)


Ogólnie:
Wydaje mi się, że nawet bardziej systemowo warto zadziałać:
przymusić (NIK?, interpelacje poselskie?, kontrole?) do przekazania AP-om
Lata i czasem dekady mijają, gdy urzędy nie wywiązują się z ustawowego obowiązku przekazania dokumentacji zmarłych (tj "chyba na pewno" zachowanych kopert wytworzonych przed 1980 dotyczących już zmarłych)

Rozwiązania, które przez jakiś czas działały - działać przestały lub są problematyczne (koszt, czas, procedury). Nie widać by na drodze sądowej (inaczej jak przy ASC) można było rozstrzygnąć "raz, a dobrze" i zmusić urzędy do udostępnienia.

Może "raz, a dobrze" (no kilka razy pewnie..nie obędzie się bez utrwalenia wiedzy:) zmusić urzędy do wywiązania się z obowiązku przekazania dokumentacji do APów.
Tam powinno być bez większego problemu, bezpłatnie, a jeśli nawet odpłatnie skany - to w dużo lepszej jakości i niedrogo.

Chyba, że w APach (o tym nie słyszałem) też mają jakiś ból z udostępnianiem?
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module= ... 3odzimierz
Patrymonium

Sympatyk
Posty: 923
Rejestracja: śr 18 sty 2023, 17:49
Lokalizacja: Kielce

Re: Odmowa z UM Wałbrzych

Post autor: Patrymonium »

Heropolitanska_Izabela pisze:Z tym "niemałym kosztem" to przesada.
Wszystko jest względne.Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.Poniżej pierwszy lepszy cennik z netu. Osobiście słyszałem o wyższych kwotach.
https://ciesielski-oczachowska.pl/porad ... -adwokata/
,,,Zazwyczaj przygotowanie apelacji może rozpocząć się od 2000 zł lub więcej, zwłaszcza w przypadku skomplikowanych sporów prawnych. Warto zauważyć, że cena może się różnić w zależności od kancelarii i doświadczenia prawnika".

Żeby nie mieszać ludziom w głowach mówimy o koszcie wniosku do NSA napisanego przez profesjonalnego pełnomocnika a nie o koszcie sądowym.
Marian

,,O Clavis David et sceptrum domus Israël; qui áperis, et nemo claudit; claudis, et nemo áperit".
,,Scabellum pedum tuorum".
Heropolitanska_Izabela

Sympatyk
Adept
Posty: 424
Rejestracja: sob 25 sie 2007, 16:25

Re: Odmowa z UM Wałbrzych

Post autor: Heropolitanska_Izabela »

Proszę Pana, Zapewniam Pana, że odróżniam pojęcie "kosztów sądowych" od "kosztów profesjonalnego pełnomocnika". Ponadto w powołanym przez Pana fragmencie jest mowa o kosztach "apelacji".
Piotr_Romanowski

Sympatyk
Mistrz
Posty: 854
Rejestracja: ndz 14 cze 2009, 17:53
Lokalizacja: Płock

Post autor: Piotr_Romanowski »

Sroczyński_Włodzimierz pisze:"Słyszałem, że jest to niemały koszt."

może dlatego warto podbić /nie przykrywać
"Jakby co, to służę pomocą." :)


Ogólnie:
Wydaje mi się, że nawet bardziej systemowo warto zadziałać:
przymusić (NIK?, interpelacje poselskie?, kontrole?) do przekazania AP-om
Lata i czasem dekady mijają, gdy urzędy nie wywiązują się z ustawowego obowiązku przekazania dokumentacji zmarłych (tj "chyba na pewno" zachowanych kopert wytworzonych przed 1980 dotyczących już zmarłych)

Rozwiązania, które przez jakiś czas działały - działać przestały lub są problematyczne (koszt, czas, procedury). Nie widać by na drodze sądowej (inaczej jak przy ASC) można było rozstrzygnąć "raz, a dobrze" i zmusić urzędy do udostępnienia.

Może "raz, a dobrze" (no kilka razy pewnie..nie obędzie się bez utrwalenia wiedzy:) zmusić urzędy do wywiązania się z obowiązku przekazania dokumentacji do APów.
Tam powinno być bez większego problemu, bezpłatnie, a jeśli nawet odpłatnie skany - to w dużo lepszej jakości i niedrogo.

Chyba, że w APach (o tym nie słyszałem) też mają jakiś ból z udostępnianiem?
Ustawowo to powinni przekazac koperty powyżej 25 lat od zgonu...
Sroczyński_Włodzimierz

Członek PTG
Nowicjusz
Posty: 35480
Rejestracja: czw 09 paź 2008, 09:17
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Sroczyński_Włodzimierz »

To poprzekonujmy się na cytaty i paragrafy - OK?

Kiedy (od jakiej daty, w jakim okresie, co oznacza bezwłocznie etc ) tzw koperty dowodowe zmarłych ( te z 1979 i wcześniejsze na początek) powinny być przekazane do AP z (dla ustalenia uwagi) urzędu gminy.
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module= ... 3odzimierz
Piotr_Romanowski

Sympatyk
Mistrz
Posty: 854
Rejestracja: ndz 14 cze 2009, 17:53
Lokalizacja: Płock

Post autor: Piotr_Romanowski »

Sroczyński_Włodzimierz pisze:To poprzekonujmy się na cytaty i paragrafy - OK?

Kiedy (od jakiej daty, w jakim okresie, co oznacza bezwłocznie etc ) tzw koperty dowodowe zmarłych ( te z 1979 i wcześniejsze na początek) powinny być przekazane do AP z (dla ustalenia uwagi) urzędu gminy.
Tak powiedziano mi w nadzorze archiwalnym w moim AP
Sroczyński_Włodzimierz

Członek PTG
Nowicjusz
Posty: 35480
Rejestracja: czw 09 paź 2008, 09:17
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Sroczyński_Włodzimierz »

Ja się z tym "generalnie" nie zgodzę (ale nie tylko dlatego, że "mi powiedziano co innego":)

Istnieje wiele nieprzekazanych do APów tzw kopert zmarłych więcej niż 25 lat temu.
Niech te (zmarłych 1999 i wcześniej) przekażą "na wczoraj" i rozmawiajmy o świeższych.

A o tym co oznacza:
Art. 5. 1. Dokumentacja powstająca w organach państwowych i państwowych jednostkach organizacyjnych oraz w organach jednostek samorządu terytorialnego i samorządowych jednostkach organizacyjnych, a także napływająca do nich, jest przechowywana przez te organy i jednostki organizacyjne, a następnie:
1) dokumentacja stanowiąca materiały archiwalne jest przekazywana niezwłocznie po upływie 25 lat od jej wytworzenia do właściwego archiwum państwowego, o ile organ lub jednostka organizacyjna nie przekazały
wcześniej materiałów archiwalnych do archiwum państwowego;
...
i jakie warunki łącznie trzeba spełnić (od wytworzenia, ale nieużywana etc) to może uda się szerszą dyskusję sprowokować

Nie sądzę by było lepsze rozwiązanie. Pytanie na ile realne jest przymuszenie i jak to robić.
Można próbować przez radnych (bywa skuteczne lokalnie) / burmistrzów. Ale lepiej byłoby globalnie nie lokalnei zadziałać.
Jak się powiedziało "A" (rozmowy z NDAP o przekwalifikowaniu kopert na "A") , to chyba trzeba "B" (podobnie odgórnie wymusić)
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module= ... 3odzimierz
lufixus
Posty: 3
Rejestracja: wt 10 sty 2023, 19:08

Re: Odmowa z UM Wałbrzych

Post autor: lufixus »

Heropolitanska_Izabela pisze:Tylko przy NSA. Jakby co, to służę pomocą.
Jeszcze dodam, że gdyby środek odwoławczy wniósł przeciwnik wówczas odpowiedź na niego można wnieść samemu. Również w samym postępowaniu nie musi występować w naszym imieniu adwokat bądź radca prawny.
Urząd Wojewódzki utrzymał decyzję Urzędu Miasta o odmowie udostępnienia zawartości koperty dowodowej. Pomożesz napisać odwołanie do WSA?

Robert
Heropolitanska_Izabela

Sympatyk
Adept
Posty: 424
Rejestracja: sob 25 sie 2007, 16:25

Re: Odmowa z UM Wałbrzych

Post autor: Heropolitanska_Izabela »

Proszę napisać do mnie na priw i podać mi swój adres mailowy.
Cherie87
Posty: 6
Rejestracja: wt 13 kwie 2021, 13:42

Post autor: Cherie87 »

Dzień dobry. Przychodzę jako świeżak, chce złożyć wnioski o koperty dowodowe. Dostałam dzisiaj informację od Pani z urzędu, że aby dowiedzieć się czy koperty moich przodków są w ogóle w archiwum, muszę zapłacić 31 zł za wniosek (osobę). Jeśli nie ma, opłata przepada, a ja dostaje pismo, że takiej teczki nie ma. Jeśli jest, to sprawdzają ile jest wniosków w kopercie i wtedy płacę dodatkowo 31 zł za każdy wniosek. Wiem, bo co nieco już szperalam, że są urzędy które z dobrego serca nie pobierają żadnych opłat, tylko czy aż takie opłaty (bez wiedzy czy koperta jest, opłata za każdy wniosek w kopercie) są zgodne z prawem? Bardzo proszę o pomoc. Może można się jakoś odwołać?
Sroczyński_Włodzimierz

Członek PTG
Nowicjusz
Posty: 35480
Rejestracja: czw 09 paź 2008, 09:17
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Sroczyński_Włodzimierz »

Jak w wątku.
A czy warto skarżyć? Osobista decyzja, subiektywna ocena.
Chcesz walczyć z systemem?
To może wniosek o informację publiczną (też 31 zł) - o zestawienie WSZYSTKICH kopert dowodowych zmarłych?
- tych przekazanych do AP (protokoły()
- tych nieprzekazanych pomimo upływu terminu (z wyjaśnieniem od urzędu dlaczego nieprzekazanych, skąd niewypełnienie obowiązków)..tu może jakaś kontrola województwo? NIK?
- nieprzekazanych, a nadal przechowywanych z uwagi na ..(i to dlaczego jeszcze mają - bo mogą?)

Alternatywnie (może być równolegle) zapytanie do APu, do nadzoru o zasób instytucji, nad którą AP ma nadzór archiwalny - w tym zakresie. I o plany przejęcia.

P.S. Oczekuję na spisy teczek przekazanych do APW z Warszawy Pragi-Północ. Dostanę - wstawię w ten wątek, ew. proszę o pomoc przy tym (kontakt patrz stopka)
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module= ... 3odzimierz
Piotr_Romanowski

Sympatyk
Mistrz
Posty: 854
Rejestracja: ndz 14 cze 2009, 17:53
Lokalizacja: Płock

Post autor: Piotr_Romanowski »

Sroczyński_Włodzimierz pisze:Jak w wątku.
A czy warto skarżyć? Osobista decyzja, subiektywna ocena.
Chcesz walczyć z systemem?
To może wniosek o informację publiczną (też 31 zł) - o zestawienie WSZYSTKICH kopert dowodowych zmarłych?
- tych przekazanych do AP (protokoły()
- tych nieprzekazanych pomimo upływu terminu (z wyjaśnieniem od urzędu dlaczego nieprzekazanych, skąd niewypełnienie obowiązków)..tu może jakaś kontrola województwo? NIK?
- nieprzekazanych, a nadal przechowywanych z uwagi na ..(i to dlaczego jeszcze mają - bo mogą?)

Alternatywnie (może być równolegle) zapytanie do APu, do nadzoru o zasób instytucji, nad którą AP ma nadzór archiwalny - w tym zakresie. I o plany przejęcia.

P.S. Oczekuję na spisy teczek przekazanych do APW z Warszawy Pragi-Północ. Dostanę - wstawię w ten wątek, ew. proszę o pomoc przy tym (kontakt patrz stopka)
Włodku czyżby poszczególne dzielnice powoli przygotowywały się do zdawania kopert do AP. Ile to już lat zapowiadali...
Sroczyński_Włodzimierz

Członek PTG
Nowicjusz
Posty: 35480
Rejestracja: czw 09 paź 2008, 09:17
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Sroczyński_Włodzimierz »

Nie.
Praga Północ.
To jedyny (historycznie patrząc) urząd dzielnicy, który miał i ma uregulowane te i inne sprawy.
Może z uwagi na sprawność (związek wielkością ..niekoniecznie przełom 40/50>? najbardziej ludna dzielnica Warszawy; a to ma znaczenie, nie jak dziś jest...podobnie książki meldunkowe..najlepiej zachowane, najwięcej ich było, najwięcej pracy i zdane),
może wykształcenie długoletniego burmistrza?
no Praga jest Praga, dbała o archiwalia i o ich przekazywanie ..nawet ciut za bardzo jak na moją psychikę - patrz wątek o 1060 meldunkowych)

Nie to, że gdzie indziej nic kompletnie, ale Praga Północ nie jest reprezentatywna. Jest tylko punktem odniesienia, że można, nie wyznacznikiem, nie średnią, medianą czy dominantą. Raczej punkt, wyspa oderwana od pozostałych niż jaskółka. Ucieczka z peletonu.
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module= ... 3odzimierz
Cherie87
Posty: 6
Rejestracja: wt 13 kwie 2021, 13:42

Post autor: Cherie87 »

Sroczyński_Włodzimierz pisze:Jak w wątku.
A czy warto skarżyć? Osobista decyzja, subiektywna ocena.
Chcesz walczyć z systemem?
To może wniosek o informację publiczną (też 31 zł) - o zestawienie WSZYSTKICH kopert dowodowych zmarłych?
- tych przekazanych do AP (protokoły()
- tych nieprzekazanych pomimo upływu terminu (z wyjaśnieniem od urzędu dlaczego nieprzekazanych, skąd niewypełnienie obowiązków)..tu może jakaś kontrola województwo? NIK?
- nieprzekazanych, a nadal przechowywanych z uwagi na ..(i to dlaczego jeszcze mają - bo mogą?)

Alternatywnie (może być równolegle) zapytanie do APu, do nadzoru o zasób instytucji, nad którą AP ma nadzór archiwalny - w tym zakresie. I o plany przejęcia.

P.S. Oczekuję na spisy teczek przekazanych do APW z Warszawy Pragi-Północ. Dostanę - wstawię w ten wątek, ew. proszę o pomoc przy tym (kontakt patrz stopka)
Czy mogłabym do Pana napisać wiadomość mailową? Bardzo proszę.
Sroczyński_Włodzimierz

Członek PTG
Nowicjusz
Posty: 35480
Rejestracja: czw 09 paź 2008, 09:17
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Sroczyński_Włodzimierz »

Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module= ... 3odzimierz
ODPOWIEDZ

Wróć do „Poszukuję zasobów, informacji”