Jak i skąd zdobyć zdjęcie przodka ?
Moderatorzy: elgra, Galinski_Wojciech, maria.j.nie
- Kaczmarek_Aneta

- Posty: 6297
- Rejestracja: pt 09 lut 2007, 13:00
- Lokalizacja: Warszawa/Piaseczno
dla przypomnienia:
temat „kopert dowodowych” poruszany był m.in. w wątkach:
http://www.genealodzy.pl/PNphpBB2-viewt ... -asc.phtml
http://forgen.pl/forum/viewtopic.php?f= ... it=koperty
http://forgen.pl/forum/viewtopic.php?f= ... it=koperty
http://forgen.pl/forum/viewtopic.php?f= ... it=koperty
Pozdrawiam,
AK
temat „kopert dowodowych” poruszany był m.in. w wątkach:
http://www.genealodzy.pl/PNphpBB2-viewt ... -asc.phtml
http://forgen.pl/forum/viewtopic.php?f= ... it=koperty
http://forgen.pl/forum/viewtopic.php?f= ... it=koperty
http://forgen.pl/forum/viewtopic.php?f= ... it=koperty
Pozdrawiam,
AK
Mam jeszcze pytanko na temat kopert dowodowych. Być może gdzieś to było już powiedziane, ale ja nie znalazłem.
Zwróciłem sie z zapytaniem ustnym czy mogą mi odnaleźć koperty dowodowe prababci, pradziadka i dziadka, które powinny być w urzędzie w Łomiankach k/Warszawy. Zmarli oni mniej niż 10 lat temu. Otrzymałem odpowiedź, że dziadka koperta jest do wglądu natomiast prababci nie mogą odszukać. kopertę pradzadka odesłali natomiast do Wołomina. Nie rozumiem dlaczego mieli by ją odsyłać aż do Wołomina skoro pradziadek był zameldowany przez ostatnie 30 lat życia w Łomiankach. Wcześniej faktycznie był zameldowany w Ząbkach i być może miał dowód osobisty wydany w Wołominie/Ząbkach. Proszą o wyjaśnienie czy to możliwe. Jeśli tak to muszę jechać do Wołomina
Zwróciłem sie z zapytaniem ustnym czy mogą mi odnaleźć koperty dowodowe prababci, pradziadka i dziadka, które powinny być w urzędzie w Łomiankach k/Warszawy. Zmarli oni mniej niż 10 lat temu. Otrzymałem odpowiedź, że dziadka koperta jest do wglądu natomiast prababci nie mogą odszukać. kopertę pradzadka odesłali natomiast do Wołomina. Nie rozumiem dlaczego mieli by ją odsyłać aż do Wołomina skoro pradziadek był zameldowany przez ostatnie 30 lat życia w Łomiankach. Wcześniej faktycznie był zameldowany w Ząbkach i być może miał dowód osobisty wydany w Wołominie/Ząbkach. Proszą o wyjaśnienie czy to możliwe. Jeśli tak to muszę jechać do Wołomina
-
kaaczorr174

- Posty: 74
- Rejestracja: pt 09 lip 2010, 13:02
Witam!
mam prośbe o pokierowanie mnie. moi przodkowie byli w wiekszości rolnikami z okolic Przasnysza. w jakich urzędach i jakiego typu dokumenty ze zdjęciem mogę odnaleźć?
2 sprawa, mój prapradziadek zmarły w 1932 roku był młynarzem, czy istniały w rejonie Przasnysza (Pułtuska) jakieś organizacje zrzeszajace młynarzy? może sa dostepne jakies akta? może tam sa zdjecia
3 sprawa, moi przodkowie wyjeżdżali za granicę (USA), musieli posiadać dokumenty ze zdjęciami, gdzie mozna je znaleźć? może wnioski o wydanie takich dokumentów?
4 Moi prapradziadkowie wzięli w 1907 roku ślub w Filadelfii, czy dokumenty na temat tego ślubu i ich pobytu są do odzyskania?
BARDZO PROSZĘ o wskazówki, dziekuję i pozdrawiam;)
mam prośbe o pokierowanie mnie. moi przodkowie byli w wiekszości rolnikami z okolic Przasnysza. w jakich urzędach i jakiego typu dokumenty ze zdjęciem mogę odnaleźć?
2 sprawa, mój prapradziadek zmarły w 1932 roku był młynarzem, czy istniały w rejonie Przasnysza (Pułtuska) jakieś organizacje zrzeszajace młynarzy? może sa dostepne jakies akta? może tam sa zdjecia
3 sprawa, moi przodkowie wyjeżdżali za granicę (USA), musieli posiadać dokumenty ze zdjęciami, gdzie mozna je znaleźć? może wnioski o wydanie takich dokumentów?
4 Moi prapradziadkowie wzięli w 1907 roku ślub w Filadelfii, czy dokumenty na temat tego ślubu i ich pobytu są do odzyskania?
BARDZO PROSZĘ o wskazówki, dziekuję i pozdrawiam;)
- Kaczmarek_Aneta

- Posty: 6297
- Rejestracja: pt 09 lut 2007, 13:00
- Lokalizacja: Warszawa/Piaseczno
Witam,
wg mojej wiedzy koperta dowodowa "wędruje za właścicielem" w tym sensie, że znajduje się w tym urzędzie, gdzie ostatnio były wydawany dowód osobisty. Tak więc sam fakt przeprowadzki (przemeldowania) nie miał wpływu na "wędrówkę" koperty dowodowej za "właścicielem", tylko wydanie nowego dowodu. Ponieważ obecnie, w dobie dowodów "plastikowych", gdy zmieniamy zameldowanie, musimy wymienić dowód, to również koperta wędruje za nami. Najwięcej wątpliwości, gdzie znajduje się koperta dowodowa, może więc pojawić w przypadku osób, które miały dowody papierowe. Mogły przemeldowywać się wiele razy przez kilkadziesiąt lat, mieszkać po całej Polsce, a koperta dowodowa znajduje się (o ile istnieje) w miejscu gdzie ostatnio "wyrabiali" sobie dowód osobisty.
Jeśli chodzi o czas przechowywania kopert dowodowych, to do niedawna objęte były one kategorią archiwalną B10, co oznacza, że w praktyce były one brakowane po upływie 10 lat od śmierci osoby, której dotyczyły. Obecnie dokumenty te mają kategorię B50. Jeśli ktoś poszukuje kopert dowodowych po upływie 10 lat od śmierci osoby, to może już ich nie znaleźć. Ale nie można tracić nadziei, ponieważ sam spotkałem się z przypadkami odnajdywania 35 letnich kopert. Podejście urzędników do brakowania było różne i najczęściej o brakowaniu decydowała ... ilość miejsca w archiwum na nowe koperty. To znaczy, że w urzędach, które posiadały duże archiwa i nie nadgorliwych urzędników, można znaleźć naprawdę stare koperty dowodowe.
Pozdrawiam, Paweł
wg mojej wiedzy koperta dowodowa "wędruje za właścicielem" w tym sensie, że znajduje się w tym urzędzie, gdzie ostatnio były wydawany dowód osobisty. Tak więc sam fakt przeprowadzki (przemeldowania) nie miał wpływu na "wędrówkę" koperty dowodowej za "właścicielem", tylko wydanie nowego dowodu. Ponieważ obecnie, w dobie dowodów "plastikowych", gdy zmieniamy zameldowanie, musimy wymienić dowód, to również koperta wędruje za nami. Najwięcej wątpliwości, gdzie znajduje się koperta dowodowa, może więc pojawić w przypadku osób, które miały dowody papierowe. Mogły przemeldowywać się wiele razy przez kilkadziesiąt lat, mieszkać po całej Polsce, a koperta dowodowa znajduje się (o ile istnieje) w miejscu gdzie ostatnio "wyrabiali" sobie dowód osobisty.
Jeśli chodzi o czas przechowywania kopert dowodowych, to do niedawna objęte były one kategorią archiwalną B10, co oznacza, że w praktyce były one brakowane po upływie 10 lat od śmierci osoby, której dotyczyły. Obecnie dokumenty te mają kategorię B50. Jeśli ktoś poszukuje kopert dowodowych po upływie 10 lat od śmierci osoby, to może już ich nie znaleźć. Ale nie można tracić nadziei, ponieważ sam spotkałem się z przypadkami odnajdywania 35 letnich kopert. Podejście urzędników do brakowania było różne i najczęściej o brakowaniu decydowała ... ilość miejsca w archiwum na nowe koperty. To znaczy, że w urzędach, które posiadały duże archiwa i nie nadgorliwych urzędników, można znaleźć naprawdę stare koperty dowodowe.
Pozdrawiam, Paweł
- maria.j.nie

- Posty: 2732
- Rejestracja: pn 19 mar 2007, 23:36
- Lokalizacja: Lubuskie
Dowody osobiste, teczki (koperty) dowodowe
Witam
tylko miejsce ostatniego wydawcy / wystawcy dowodu osobistego.
Dotyczy to dowodów osobistych wydanych przed dniem 1 stycznia 2001.
Przykład, osoba mogła być zameldowana w Warszawie a ostatni dowód osobisty był wydany w
Katowicach w poprzednim miejscu zamieszkania natomiast zmarła w Krakowie .
Proponuję napisać do Urzędu –Wydział Spraw Obywatelskich .
Niestety nieraz nie wystarczy wysyłanie wniosku/ zapytania pocztą elektroniczną.
Niektóre Urzędy, życzą sobie listu z poczty tradycyjnej jako , że w piśmie jest odręczny podpis wnioskodawcy.
Należy być przygotowanym na poświadczenie pokrewieństwa zatem wysłać kopię aktu urodzenia lub
małżeństwa (dotyczy kobiet- zmiana nazwiska rodowego -zd.)
Możemy otrzymać kserokopię potwierdzoną za zgodność z oryginałem złożonego Wniosku z
teczki dowodowej oraz innych dokumentów po odpowiednim uzasadnieniu do jakich celów potrzebujemy kopię .
(opłata skarbowa 5 zł za stronę)
O poszukiwaniu dokumentów w „teczkach dowodów osobistych. Np.: Wnioski dowodowe w których są
informacje z okresu gdy występowano o dowód , (dokument tożsamości-od 1945r ) ale
najczęściej pierwsze wnioski /Ankiety są z 1952r, następnie w 1962-1966r, (wymiana z urzędu d.o.)
Są też wnioski w związku z utratą dowodu, wymianą z powodu zawarcia związku małżeńskiego, zmiany nazwiska, rozwodu - powrót do nazwiska rodowego i inne oraz
odpisy- aktu ślubu, urodzeń dzieci (zgon osoby) inne dokumenty dołączane do wyrobienia dowodu tożsamości …
Dokumenty tożsamości wydawane po 1945r : „Tymczasowe Zaświadczenie Tożsamości” /Podstawa Zarządzenie Min.Adm.Publ. z dnia22/IV.1945 L.dz.12947/45 Nr42.
Niestety, różnie bywa z archiwizacją teczek dowodowych wytworzonych po 1945r. (1952?, 1962-1966r.) zwłaszcza osób nieżyjących... „
Są takie Urzędy, w których są archiwizowane teczki/koperty dowodowe osób zmarłych od wydania
pierwszego dokumentu tożsamości od roku 1945.
Nie wszystkie Urzędy zastosowały się do "okólnika", niszcząc koperty dowodowe i mają je nadal w archiwum.
więcej o dowodach osobistych … wystawianych po roku 1945, napisałam w wątku
T: Czarnków gdzie szukać (księgi adresowe,..) http://www.genealodzy.pl/index.php?name ... ght=#48034
Nawet, jeżeli będą przekazywane teczki/koperty tzw. zgony (a wytworzone do roku 1979 włącznie)
z Archiwum Urzędu do Archiwów Państwowych to fizycznie teczki te będą nadal w Urzędzie.
Z tego względu, że AP muszą przygotować zaplecze do przechowywania kilkuset tysięcy
teczek z Urzędów w swoim rejonie, obrębie.
Do Archiwum Państwowego przekazywane są spisy/wykazy rzeczowe teczek dowodowych,
które są na stanie Archiwum BDO
Pozdrawiam serdecznie Maria
P.S. Proszę nie zapominać o podpisywaniu własnych postów, imieniem i nazwiskiem lub
chociaż imieniem, będzie nam miło...
W przypadku teczki/koperty dowodowej nie ma znaczenie miejsce zameldowania na pobyt stałyAlfasud pisze:Mam jeszcze pytanko na temat kopert dowodowych. Być może gdzieś to było już powiedziane, ale ja nie znalazłem.
Zwróciłem sie z zapytaniem ustnym czy mogą mi odnaleźć koperty dowodowe prababci, pradziadka i dziadka, które powinny być w urzędzie w Łomiankach k/Warszawy. Zmarli oni mniej niż 10 lat temu. Otrzymałem odpowiedź, że dziadka koperta jest do wglądu natomiast prababci nie mogą odszukać. kopertę pradziadka odesłali natomiast do Wołomina. Nie rozumiem dlaczego mieli by ją odsyłać aż do Wołomina skoro pradziadek był zameldowany przez ostatnie 30 lat życia w Łomiankach. Wcześniej faktycznie był zameldowany w Ząbkach i być może miał dowód osobisty wydany w Wołominie/Ząbkach. Proszą o wyjaśnienie czy to możliwe. Jeśli tak to muszę jechać do Wołomina
tylko miejsce ostatniego wydawcy / wystawcy dowodu osobistego.
Dotyczy to dowodów osobistych wydanych przed dniem 1 stycznia 2001.
Przykład, osoba mogła być zameldowana w Warszawie a ostatni dowód osobisty był wydany w
Katowicach w poprzednim miejscu zamieszkania natomiast zmarła w Krakowie .
Proponuję napisać do Urzędu –Wydział Spraw Obywatelskich .
Niestety nieraz nie wystarczy wysyłanie wniosku/ zapytania pocztą elektroniczną.
Niektóre Urzędy, życzą sobie listu z poczty tradycyjnej jako , że w piśmie jest odręczny podpis wnioskodawcy.
Należy być przygotowanym na poświadczenie pokrewieństwa zatem wysłać kopię aktu urodzenia lub
małżeństwa (dotyczy kobiet- zmiana nazwiska rodowego -zd.)
Możemy otrzymać kserokopię potwierdzoną za zgodność z oryginałem złożonego Wniosku z
teczki dowodowej oraz innych dokumentów po odpowiednim uzasadnieniu do jakich celów potrzebujemy kopię .
(opłata skarbowa 5 zł za stronę)
O poszukiwaniu dokumentów w „teczkach dowodów osobistych. Np.: Wnioski dowodowe w których są
informacje z okresu gdy występowano o dowód , (dokument tożsamości-od 1945r ) ale
najczęściej pierwsze wnioski /Ankiety są z 1952r, następnie w 1962-1966r, (wymiana z urzędu d.o.)
Są też wnioski w związku z utratą dowodu, wymianą z powodu zawarcia związku małżeńskiego, zmiany nazwiska, rozwodu - powrót do nazwiska rodowego i inne oraz
odpisy- aktu ślubu, urodzeń dzieci (zgon osoby) inne dokumenty dołączane do wyrobienia dowodu tożsamości …
Dokumenty tożsamości wydawane po 1945r : „Tymczasowe Zaświadczenie Tożsamości” /Podstawa Zarządzenie Min.Adm.Publ. z dnia22/IV.1945 L.dz.12947/45 Nr42.
Niestety, różnie bywa z archiwizacją teczek dowodowych wytworzonych po 1945r. (1952?, 1962-1966r.) zwłaszcza osób nieżyjących... „
Są takie Urzędy, w których są archiwizowane teczki/koperty dowodowe osób zmarłych od wydania
pierwszego dokumentu tożsamości od roku 1945.
Nie wszystkie Urzędy zastosowały się do "okólnika", niszcząc koperty dowodowe i mają je nadal w archiwum.
więcej o dowodach osobistych … wystawianych po roku 1945, napisałam w wątku
T: Czarnków gdzie szukać (księgi adresowe,..) http://www.genealodzy.pl/index.php?name ... ght=#48034
Nawet, jeżeli będą przekazywane teczki/koperty tzw. zgony (a wytworzone do roku 1979 włącznie)
z Archiwum Urzędu do Archiwów Państwowych to fizycznie teczki te będą nadal w Urzędzie.
Z tego względu, że AP muszą przygotować zaplecze do przechowywania kilkuset tysięcy
teczek z Urzędów w swoim rejonie, obrębie.
Do Archiwum Państwowego przekazywane są spisy/wykazy rzeczowe teczek dowodowych,
które są na stanie Archiwum BDO
Pozdrawiam serdecznie Maria
P.S. Proszę nie zapominać o podpisywaniu własnych postów, imieniem i nazwiskiem lub
chociaż imieniem, będzie nam miło...
Bardzo dziękuję za obszerne i wyczerpujące odpowiedzi. Udało mi się zdobyć ksero dowodu osobistego pradziadka. Wynika z niego, że dowód osobisty wydany był w Wołominie w roku 1969. Do głowy by mi nie przyszło, że dokument ten nie był wymieniany ani razu przez tyle lat i "służył" aż do śmierci w 2001 roku.
Na pewno więc muszę się zwrócić do Wydziału Spraw Obywatelskich w Wołominie. Na początek spróbuję e-mailem. Zobaczymy co z tego wyniknie.
Pozdrawiam serdecznie
Michał
Na pewno więc muszę się zwrócić do Wydziału Spraw Obywatelskich w Wołominie. Na początek spróbuję e-mailem. Zobaczymy co z tego wyniknie.
Pozdrawiam serdecznie
Michał
-
Kowalik-Mirosław

- Posty: 27
- Rejestracja: sob 22 mar 2008, 22:20
-
Dubiczyńska_Maria

- Posty: 388
- Rejestracja: wt 29 cze 2010, 20:02
Jak i skąd zdobyć zdjęcie przodka ?
Bardzo dużo zdjęć osób związanych z medycyną - lekarzy, pielęgniarek, położnych, personelu medycznego 19 i 20 w. posiada dział Zbiorów Specjalnych Głównej Biblioteki Lekarskiej. Dział Archiwalia GBL posiada teczki z dokumentami z Izb Lekarskich. W większości teczek są fotografie.
http://www.gbl.waw.pl/gbl/katalogi.php#kkol
------------------------------
Komputerowy Katalog Osobowy Lekarzy
Biobibliograficzna baza komputerowa tworzona w Dziale Zbiorów Specjalnych od 1992 r. Powstawała w oparciu o materiały z Kartoteki Osobowej Lekarzy założonej przez St. Konopkę w latach 40-tych.
Zawiera ponad 70 000 rekordów. Baza informuje o materiałach faktograficznych i bibliograficznych dotyczących lekarzy, farmaceutów, weterynarzy i pielęgniarek w oparciu o zasoby Działu Zbiorów Specjalnych GBL.
Dostępny na miejscu: Dział Zbiorów Specjalnych
ul. Jazdów 1A, 00-467 Warszawa
Kierownik:
mgr Jakub Żbikowski tel. 22 622-50-05 w. 20
e-mail: zb.spec@gbl.waw.pl
---------------------------------------
CZYTELNIA DZIAŁU ZBIORÓW SPECJALNYCH (dostępna po wypełnieniu deklaracji)
Warszawa ul. Jazdów 1A
Udostępnianie księgozbioru podręcznego, materiałów warsztatowych (kartoteki), archiwaliów i muzealiów ( patrz Regulamin Udostępniania oraz wszelkich innych kategorii zbiorów z zakresu historii medycyny polskiej i farmacji. Wykonywanie odbitek ksero na miejscu z materiałów Działu Zbiorów Specjalnych drukowanych po 1945 r. (do 50 str.).
Przyjmowanie zamówień na odbitki fotograficzne z materiałów własnych.
poniedziałek - piątek 9.00 - 15.00
http://www.gbl.waw.pl/gbl/katalogi.php#kkol
------------------------------
Komputerowy Katalog Osobowy Lekarzy
Biobibliograficzna baza komputerowa tworzona w Dziale Zbiorów Specjalnych od 1992 r. Powstawała w oparciu o materiały z Kartoteki Osobowej Lekarzy założonej przez St. Konopkę w latach 40-tych.
Zawiera ponad 70 000 rekordów. Baza informuje o materiałach faktograficznych i bibliograficznych dotyczących lekarzy, farmaceutów, weterynarzy i pielęgniarek w oparciu o zasoby Działu Zbiorów Specjalnych GBL.
Dostępny na miejscu: Dział Zbiorów Specjalnych
ul. Jazdów 1A, 00-467 Warszawa
Kierownik:
mgr Jakub Żbikowski tel. 22 622-50-05 w. 20
e-mail: zb.spec@gbl.waw.pl
---------------------------------------
CZYTELNIA DZIAŁU ZBIORÓW SPECJALNYCH (dostępna po wypełnieniu deklaracji)
Warszawa ul. Jazdów 1A
Udostępnianie księgozbioru podręcznego, materiałów warsztatowych (kartoteki), archiwaliów i muzealiów ( patrz Regulamin Udostępniania oraz wszelkich innych kategorii zbiorów z zakresu historii medycyny polskiej i farmacji. Wykonywanie odbitek ksero na miejscu z materiałów Działu Zbiorów Specjalnych drukowanych po 1945 r. (do 50 str.).
Przyjmowanie zamówień na odbitki fotograficzne z materiałów własnych.
poniedziałek - piątek 9.00 - 15.00
- Babcia_Ela

- Posty: 213
- Rejestracja: czw 19 lip 2007, 00:04
- Lokalizacja: Warszawa
Witam !
Osoby,których członkowie rodzin byli w sowieckich obozach pracy mogą znaleźć ich szczegółowe kwestionariusze paszportowe ze zdjęciami (niestety niewyraźnymi),które składane były do Ambasady R.P. w Kujbyszewie w
latach 1942-1943 celem otrzymania paszportów.Skany paszportów też można
znaleźć w innym miejscu.
Są to akta Instytutu Hoovera - Zespół Ministerstwa Spraw Zagranicznych R.P.
Obecnie w Archiwum Akt Nowych w Warszawie.
Skany od numeru 799 ułożone alfabetycznie.
http://szukajwarchiwach.pl/800/42/0/-/5 ... 1/80/#tab2
Osoby,których członkowie rodzin byli w sowieckich obozach pracy mogą znaleźć ich szczegółowe kwestionariusze paszportowe ze zdjęciami (niestety niewyraźnymi),które składane były do Ambasady R.P. w Kujbyszewie w
latach 1942-1943 celem otrzymania paszportów.Skany paszportów też można
znaleźć w innym miejscu.
Są to akta Instytutu Hoovera - Zespół Ministerstwa Spraw Zagranicznych R.P.
Obecnie w Archiwum Akt Nowych w Warszawie.
Skany od numeru 799 ułożone alfabetycznie.
http://szukajwarchiwach.pl/800/42/0/-/5 ... 1/80/#tab2
Pozdrawiam.
Ela
Ela
-
cyganmokotow

- Posty: 419
- Rejestracja: pt 18 cze 2010, 13:14
- Kaczmarek_Aneta

- Posty: 6297
- Rejestracja: pt 09 lut 2007, 13:00
- Lokalizacja: Warszawa/Piaseczno
Witaj Michale
nie na 100%, ale chyba trzeba szukać albo w Aktach miasta Warszawy w AP, a może w AAN - to ostatnie archiwum publikuje zdjęcie kennkarte:
http://www.aan.gov.pl/aktualnosci/plan/5.jpg
Tu jest spis zasobu AAN:
http://www.aan.gov.pl/zespoly/zespoly.html
Pozdrawiam
Aneta
nie na 100%, ale chyba trzeba szukać albo w Aktach miasta Warszawy w AP, a może w AAN - to ostatnie archiwum publikuje zdjęcie kennkarte:
http://www.aan.gov.pl/aktualnosci/plan/5.jpg
Tu jest spis zasobu AAN:
http://www.aan.gov.pl/zespoly/zespoly.html
Pozdrawiam
Aneta
-
2ala030450

- Posty: 432
- Rejestracja: pt 25 mar 2011, 00:18
Witam!
mogę podpowiedzieć gdzie jeszcze są stare zdjęcia. Jesli jest to osoba która kiedyś miala prawo jazdy (choćby przed wojną albo w czasie wojny niemieckie) te wszystkie dokumenty są w aktach każdego kierowcy. Przy kazdym prawie jazdy jest stara fotografia przymocowana metalowym kółeczkiem. W aktach kierowcy są zaświadczenia z zakładów pracy - dawniej potwierdzenie praktyki było obowiązkowe. Jeśli osoba nie żyje, równiez akta są przechowywane i to nie w archiwum państwowym lecz w archiwum danego urzędu miasta czy gminy. Stare akta kierowcy są wielką skarbnicą wiedzy. W latach 90-tych, kiedy były wypłacane odszkodowania za roboty przymusowe w Niemczech bardzo wiele osób korzystało z tych akt, ponieważ w każdym z nich było stare towarowe z wielką gapą i fotografią - prawo jazdy niemieckie.
Radzę zgłosić sie do Wydziału Komunikacji wg miejsca zamieszkania i poprosić o udostępnienie w/w akt.
Życzę powodzenia i pozdrawiam - Ala
mogę podpowiedzieć gdzie jeszcze są stare zdjęcia. Jesli jest to osoba która kiedyś miala prawo jazdy (choćby przed wojną albo w czasie wojny niemieckie) te wszystkie dokumenty są w aktach każdego kierowcy. Przy kazdym prawie jazdy jest stara fotografia przymocowana metalowym kółeczkiem. W aktach kierowcy są zaświadczenia z zakładów pracy - dawniej potwierdzenie praktyki było obowiązkowe. Jeśli osoba nie żyje, równiez akta są przechowywane i to nie w archiwum państwowym lecz w archiwum danego urzędu miasta czy gminy. Stare akta kierowcy są wielką skarbnicą wiedzy. W latach 90-tych, kiedy były wypłacane odszkodowania za roboty przymusowe w Niemczech bardzo wiele osób korzystało z tych akt, ponieważ w każdym z nich było stare towarowe z wielką gapą i fotografią - prawo jazdy niemieckie.
Radzę zgłosić sie do Wydziału Komunikacji wg miejsca zamieszkania i poprosić o udostępnienie w/w akt.
Życzę powodzenia i pozdrawiam - Ala