Strona 2 z 3

: pn 12 kwie 2021, 12:57
autor: Bozenna
Robercie,
Czy wiesz gdzie sa dostepne (przechowywane) ksiegi protestanckie z lat 1799-1806?
Archiwum?
Mikrofilmy u Mormonow?
Pozdrawiam,
Bozenna

: pn 12 kwie 2021, 13:24
autor: diabolito
Są u Mormonów
https://www.familysearch.org/search/cat ... =372991-50

Mam je i w ewangelickich nie ma nazwiska Beyer

: pn 12 kwie 2021, 13:51
autor: Bozenna
Robercie,
W akcie chrztu, ktory posiadam (jezyk niemiecki) sa trzy daty:
- data urodzenia 13.06.1805r
- data chrztu 16.06.1805r
- data wpisu: 18.02.1807r
Akt podpisany: kapelan Filizjerow Brygady Schramm.
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cat=396512
Jeśli dobrze rozumiem ten wpis i Twoje informacje, chrzest został odnotowany w księdze w 1807 roku, a ten rocznik się nie zachował.
Bardzo dziekuje za Twoja cierpliwosc,
Bozenna

: pn 12 kwie 2021, 18:45
autor: diabolito
Bożenno,
wciągają mnie takie sprawy a tu robi się coraz ciekawiej :-)

Ale po kolei. Zachowały się księgi metrykalne 16. Batalionu
Kirchenbuch 1799-1806; Preußen. Armee. Füsilier Bataillon 16; Friedrich Gottwald von Oswald (skany u Mormonów https://www.familysearch.org/search/cat ... %20Library )
Pisałem kiedyś do Sächsisches Staatsarchiv, Staatsarchiv Leipzig, nie pamiętam źródła twierdzącego, że księgi 16 Batalionu są właśnie tam. Dostałem odpowiedź, że dostępne są jedynie księgi 1799–1806 (Mikrofilm A 2190). Założyłem, że nic więcej (wcześniej ani później się nie zachowało).
Skan Mormonów zawiera okładkę, na której napisano 1799-1806. Czyli nie jest to kwestia brakującego rocznika czy coś takiego. Może faktycznie powstały księgi tylko z tych lat.

Pastor Schramm był chyba kapelanem nie tylko dla 16. Batalionu. Właśnie przed chwilą natknąłem się na jego nazwisko w roku 1798 w 8. Batalionie Franza von Kloch. Ten batalion w latach 1797-1806 stacjonował w Sieradzu. Pastor pewnie przemieszczał się pomiędzy Sieradzem i Piotrkowem.

Zgodnie z Twoim aktem, Schramm dokonał wpisu 18 lutego 1807. W tym czasie 16. Batalion von Oswalda przemieszczał się spod Lubeki w stronę Gdańska, gdzie w maju 1807 został rozwiązany. Zatem wpis nie mógł być dokonany w księgach wojskowych.
I tu robi się ciekawie, bo według wpisu jest to "podług księgi tutejszego Kościoła Ewangelickiego". Zatem w 1827 kiedy robiono ten wpis te księgi istniały :-)
Tylko gdzie są teraz?

: pn 12 kwie 2021, 19:58
autor: Bozenna
Robercie,

Dziękuję za poparcie. Ja wpadłam w pułapkę tego aktu. Po nocach mi się śni.

Dokument składa się z czterech części.
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cat=396512
1.wpis po łacinie:
2. kopia chrztu z dnia 16.06.1805 roku (po niemiecku)
3. wpis po łacinie:
4. tłumaczenie tekstu niemieckiego na język polski zrobione w 1827 roku.

Trochę znam łacinę, ale nie wystarczająco, żeby szczegółowo przetłumaczyć ten akt.
Myślę, że jest to akt przechrzczenia bliźniaków, Karola i Józefa Beyerów, z obrządku protestanckiego, na obrządek rzymskokatolicki.
Ten drugi chrzest miał miejsce w 1820-tym roku. Bliźniaki miały więc 15 lat.
Akt podpisuje Paweł Kotowski, który był rektorem Gimnazjum Pijarów w Piotrkowie.
Myślę, że przyjęcie bliźniaków do grona uczniów Gimnazjum Pijarów wymagało zmiany wiary.

Tak jak słusznie zauważyłeś, wszystko wskazuje na to, źe w 1827 roku księgi kościoła ewangelickiego były w Piotrkowie.
Jesteśmy wyjątkowo uparci.
Jeśli te księgi przetrwały próbę czasu, damy radę je odnaleść.

Serdeczności,
Bożenna

: wt 13 kwie 2021, 22:27
autor: roofi25
diabolito pisze:Są u Mormonów
https://www.familysearch.org/search/cat ... =372991-50

Mam je i w ewangelickich nie ma nazwiska Beyer
A jest nazwisko Dolner?

: wt 13 kwie 2021, 22:59
autor: Bozenna
do roofi25:

Dobry wieczor,
Pozwole sobie na korekte wpisu kolegi "roofi25".
To jest kwestia grzecznosci wobec osob, ktore pomagaja.

Witam
Czy mozna byloby sprawdzic nazwisko Dolner?
Dziekuje i pozdrawiam,
podpis chociazby imieniem


Genealogia nie lubi anonimow.
Serdecznosci,
Bozenna

: śr 14 kwie 2021, 09:50
autor: diabolito
Nie ma nazwiska Dolner

: śr 14 kwie 2021, 10:21
autor: Sroczyński_Włodzimierz
nie ma i nie było "przechrzczenia". konwersja to upraszczając spowiedź nie chrzest
od 1826 (tak jak każde inne cywilno-religijne istniejące) ewangelickie w Piotrkowie są oddzielnie
https://metryki.genealodzy.pl/metryka.p ... =403&y=685
o kopii ASC od 1826 w parafii EA w wątku już było, ale linkowalne jest to co powyżej


ww ma nawiązywać do tematu wątku
a co się z nimi (wtóropisami) stało? pytajcie chyba przede wszystkim w RFN, od Poczdamu poczynając.. a może coś z Oliwy do sowietów poszło i w Rosji leży? albo sprzedali i ktoś np do Hoovera "sprowadził"..no ale to nie temat na "protestanci w katolickich parafiach"

: śr 14 kwie 2021, 10:26
autor: Bozenna
Dzień dobry,

W księdze chrztów parafii płockiej, ksiądz proboszcz odnotował:
"1793 -Płock, Prusy opanowały cześć z podziału zupełnego Polski.
Roku zaś 1806 wojska francuskie weszły do prowincji polskich dawniej przez Prusy zabranych i dnia 20 grudnia tegoż roku 1806-ego, z tej strony Wisły, Rząd Pruski rozwiązany został”.
https://zapodaj.net/45f4af2329a4d.jpg.html
Czy ten wpis mógłby tłumaczyć brak ksiąg metrykalnych ewangelickich od końca 1806-ego roku?

Serdeczności,
Bożenna

do Włodka,

Z szacunkiem dla Twojej wiedzy, pozwolę sobie zauważyć, że nie dajesz wytłumaczenie dokumentu, który wyżej załączyłem.
Piszesz ogólniki. To za mało, żeby zrozumieć.
Dokument dałam do tłumaczenie.
Poinformuję, jak będę więcej wiedziała.

Dziękuję,
Bożenna

: śr 14 kwie 2021, 10:41
autor: Sroczyński_Włodzimierz
jaki brak i kiedy odnotowany?
Przecież odpisy i wypisy z ksiąg EA są obecne (odpowiednio choćby aneksy USC gmin i literatura) i w okresie 1808-1825 i po 1825 i (tu już wypisy) w dwudziestoleciu międzywojennym i relacjach z okresu okupacji niemieckiej 1939-1944(5)
ale jak wyżej: to nie ma większego związku z tematem "protestanci w katolickich parafiach"

: śr 14 kwie 2021, 10:53
autor: Bozenna
Włodku,

Nie zrozumiałeś mojej wypowiedzi.
Zajrzyj do dokumentu z 1820-ego roku, który znalazłam w księdze rzymskokatolickiej parafii w Piotrkowie , a który dotyczy chrztu ewangelickiego .

Dziękuję,
Bożenna

: śr 14 kwie 2021, 11:05
autor: Sroczyński_Włodzimierz
Tzn ja mam się gdzieś rejestrować, logować, żeby Ci pomóc w obszarze poza tematem wątku, w odnodze która wiąże Płock z Piotrkowem, a które wyjaśniam informacją o aneksach z USC gminy?
I ja czegoś nie rozumiem? Czego ?:)
Chcesz szukać ksiąg (jakich? co ewangelicy traktowali jako najważniejsze? co spisywali? co mieli obowiązek spisywać wg swoich uregulowań (a powszechnych nie było)) konkretnej parafii - szukaj. Ale jaki ma to związek z tematem?
Ten podstawowy związek "wkroczenia Francuzów" wyjaśniłem w pierwszej odpowiedzi czyli
"* często tzw (zwana nazwą zespołu) "parafia katolicka" obejmuje okres sprzed 1826 roku z włączonymi aktami stanu cywilnego gminy cywilnej /wielowyznaniowej"
USC gminne (w niektórych APach zapisane jako "ASC parafii rzymskokotalickiej") - ich powstanie ma związek z wkroczeniem Francuzów do Płocka
i tak - tam w tych ASC były odnotowywane zdarzenie ewangelików, żydów, rzymskich katolików i innych
czasem były to pierwsze tego typu zapisy dla ludności nieobjętej rejestracją kościoła rzmyskokatolickiego
więc "dzięki" błędowi i niezrozumieniu / zaufaniu nazwom nadanym - w TAK ZWANYCH parafiach rzymskokatolickich , będących w rzeczywistości ASC gminnych, cywilnych USC z lat 1808/1810-1825 będą zapisy o ewangelikach z definicji, nie jako wyjątek, ale jako zasada

: śr 14 kwie 2021, 11:18
autor: Bozenna
O Boże, litości ! Masz dziki talent, żeby wprowadzić zamieszanie, zupełnie niepotrzebnie.
Z mojej strony, kończę ten temat.
Z Tobą "na plecach" nic budującego już się nie dowiem.

Serdecznie pozdrawiam,
Bożenna

: śr 14 kwie 2021, 11:29
autor: Sroczyński_Włodzimierz
Dziękuję za zakończenie offtopa, w tej formie nie mającego związku z tematem. Szkoda, że wprowadziłaś zamieszanie umieszczając informację o "braku ksiąg ewangelickich", edycja trochę to poprawiła. Jak się wydaje był to (ta edycja) skutek tego, że ktoś Ci na plecach usiadł bardziej zdecydowanie niż "ale po kolei" pisząc.
Serdeczności
PS nadal nie jest jasne z jakiej księgi to fragment i na jakiej podstawie piszesz o "drugim chrzcie":( ale rzeczywiście, skończmy