Szybka indeksacja - tricki komputerowe, Jak indeksować
Moderatorzy: elgra, Galinski_Wojciech, maria.j.nie
- Kaczmarek_Aneta

- Posty: 6296
- Rejestracja: pt 09 lut 2007, 13:00
- Lokalizacja: Warszawa/Piaseczno
Dziękuję za samouczki, ale co do zasady formuła jest mi znana, niestety wprowadzając test logiczny - wychodzi mi za każdym razem błąd.
Konkretnie do komórki, do której chcę dodać funkcję JEZELI, klikam na Wstaw funkcję, wybieram JEŻELI. Otwiera się formatka (trzy rubryki - test logiczny, wartość dla prawdy oraz dla fałszu.
Do rubryki Test logiczny wprowadzam C2-C1>1 i na tym etapie, gdy chcę wprowadzić wartość dla prawdy wyskakuje #ARG.
Konkretnie do komórki, do której chcę dodać funkcję JEZELI, klikam na Wstaw funkcję, wybieram JEŻELI. Otwiera się formatka (trzy rubryki - test logiczny, wartość dla prawdy oraz dla fałszu.
Do rubryki Test logiczny wprowadzam C2-C1>1 i na tym etapie, gdy chcę wprowadzić wartość dla prawdy wyskakuje #ARG.
-
Sroczyński_Włodzimierz

- Posty: 35480
- Rejestracja: czw 09 paź 2008, 09:17
- Lokalizacja: Warszawa
jednak zmień warunek na czy c(k)-c(k-1)<>1
odejmować można numeryki, a pewnie działasz na txt, więc nie działa bo nie może...tak z pamięci, wspominając xlsy oglądane
odejmować można numeryki, a pewnie działasz na txt, więc nie działa bo nie może...tak z pamięci, wspominając xlsy oglądane
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module= ... 3odzimierz
https://genealodzy.pl/index.php?module= ... 3odzimierz
- Kaczmarek_Aneta

- Posty: 6296
- Rejestracja: pt 09 lut 2007, 13:00
- Lokalizacja: Warszawa/Piaseczno
- Krzysztof_Wasyluk

- Posty: 766
- Rejestracja: śr 02 kwie 2008, 22:51
Agatko, test logiczny jest wpisany prawidłowo. Musisz jedynie zapewnić, aby w polach C2 i C1 były wartości liczbowe, a nie tekstowe. Jeżeli są tekstowe to trzeba użyć NUM(C1) oraz NUM(C2). I uważać na wersje językowe, gdyż nazwy funkcji bywają twórcami horroru w excel`u.
Krzysztof
PS Oczywiście w polu funkcja musi być poprzedzona znakiem równości
klw
Krzysztof
PS Oczywiście w polu funkcja musi być poprzedzona znakiem równości
klw
- Kaczmarek_Aneta

- Posty: 6296
- Rejestracja: pt 09 lut 2007, 13:00
- Lokalizacja: Warszawa/Piaseczno
Witaj Krzysztofie,
bardzo dziękuję za wskazanie mojego błędu! Rzeczywiście wpisałam funkcję na początku (więc złapałam się na komórkę z tekstem sądząc, że jak przeciągnę funkcję na resztę komórek - zadziała jak powinno).
Teraz jest OK
Pozdrawiam serdecznie
Aneta
Ps. Wydaje mi się, że trafniejszym testem logicznym w przypadku indeksowanych aktów będzie nie C2-C1>1 tylko C2-C1=1
Ten drugi sposób wyłapie zarówno luki w numeracji, jak i podwójne numery. Mam nadzieję, że jako laik nie popełniam tu błędu...
bardzo dziękuję za wskazanie mojego błędu! Rzeczywiście wpisałam funkcję na początku (więc złapałam się na komórkę z tekstem sądząc, że jak przeciągnę funkcję na resztę komórek - zadziała jak powinno).
Teraz jest OK
Pozdrawiam serdecznie
Aneta
Ps. Wydaje mi się, że trafniejszym testem logicznym w przypadku indeksowanych aktów będzie nie C2-C1>1 tylko C2-C1=1
Ten drugi sposób wyłapie zarówno luki w numeracji, jak i podwójne numery. Mam nadzieję, że jako laik nie popełniam tu błędu...
-
Sroczyński_Włodzimierz

- Posty: 35480
- Rejestracja: czw 09 paź 2008, 09:17
- Lokalizacja: Warszawa
jeśli wprowadzisz
"0" gdy true
"1" gdy false
to po podsumowaniu kolumny od razu widać
czy bezbłędnie (suma=0)
czy i ile błędów (suma>0)
przydatne jak się ma np 3000 rekordów w roku... "na oko" trudniej spacje czy !!! wyłapać niż jedną liczbę i ułatwia poprawianie (po każdej modyfikacji widać czy już wszystko ok czy jeszcze trzeba poprawiać)
"0" gdy true
"1" gdy false
to po podsumowaniu kolumny od razu widać
czy bezbłędnie (suma=0)
czy i ile błędów (suma>0)
przydatne jak się ma np 3000 rekordów w roku... "na oko" trudniej spacje czy !!! wyłapać niż jedną liczbę i ułatwia poprawianie (po każdej modyfikacji widać czy już wszystko ok czy jeszcze trzeba poprawiać)
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module= ... 3odzimierz
https://genealodzy.pl/index.php?module= ... 3odzimierz
- Kaczmarek_Aneta

- Posty: 6296
- Rejestracja: pt 09 lut 2007, 13:00
- Lokalizacja: Warszawa/Piaseczno
- Bea

- Posty: 1599
- Rejestracja: pn 01 cze 2009, 20:03
- Lokalizacja: Mazowsze Północne (Ziemia Zawkrzeńska)
Do weryfikacji prostych* błędów w arkuszu fajna jest opcja "formatowanie warunkowe". Prostych - tzn. że formuła funkcji sprawdzającej nie będzie skomplikowaną funkcją kilku "jeżeli" "lub" czy "oraz".
Pokaże na najprostszym przykładzie, kolumna "rok" - spisujemy np. dane z sumariusza, w którym nie ma dat wcześniejszych niż 1500 i późniejszych niż 1900. Ale wiadomo, wpisując możemy ominąć jakąś cyfrę, lub wpisać ją podwójnie..
Tłumaczę na przykładzie programu excel'2003. W wersjach późniejszych ta opcja została bardziej rozbudowana i można sporo więcej zadziałać.
O tyle jest to fajne, że pokazuje błąd dokładnie w tej komórce, w której się znajduje. Oraz, że pokazuje go od razu, czyli w momencie wpisywania.
1. Zaznaczam obszar, który ma być "formatowany warunkowo" i szukam opcji w menu górnym. Celowo nazywam to "opcją" a nie "funkcją" - bo nie jest to funkcja w ściśle matematycznej formie. Nie wpisujemy jej w komórkę.

2. Otwiera się okienko, zaznaczam - że dla wartości w zaznaczonym obszarze większych niż 1900 - ma zmienić czcionkę na pogrubiony czerwony

oraz żółte podświetlenie:

3. Wciskam przycisk "dodaj >>" i definiuję drugi warunek. Że data nie może być mniejsza niż 1500.

4. wciskam OK i otrzymuję wynik -> podświetlone błędne wartości
(pierwsza pusta to spacja, druga pusta jest pusta - nic tam nie jest wpisane)

W nowszych wersjach excela można wpisać (z tego co pamiętam) więcej niż 3 warunki i bardziej pokombinować. Oczywiście można też ograniczać nie tylko z uwagi na wartości liczbowe, ale i sprawdzać czy tekst jest OK - w okienku trzeba zamiast np. >1900 wpisać odpowiednią funkcję. Ale to już dla bardziej zaawansowanych. Proponuję zobaczyć jak ta funkcja wygląda w waszych excelach, bo w wyższych wersjach jest tu mnóstwo predefiniowanych opcji (np. kolorowe znaczniki).
[trochę za duże obrazki ? Następnym razem zrobię mniejsze.]
Pokaże na najprostszym przykładzie, kolumna "rok" - spisujemy np. dane z sumariusza, w którym nie ma dat wcześniejszych niż 1500 i późniejszych niż 1900. Ale wiadomo, wpisując możemy ominąć jakąś cyfrę, lub wpisać ją podwójnie..
Tłumaczę na przykładzie programu excel'2003. W wersjach późniejszych ta opcja została bardziej rozbudowana i można sporo więcej zadziałać.
O tyle jest to fajne, że pokazuje błąd dokładnie w tej komórce, w której się znajduje. Oraz, że pokazuje go od razu, czyli w momencie wpisywania.
1. Zaznaczam obszar, który ma być "formatowany warunkowo" i szukam opcji w menu górnym. Celowo nazywam to "opcją" a nie "funkcją" - bo nie jest to funkcja w ściśle matematycznej formie. Nie wpisujemy jej w komórkę.

2. Otwiera się okienko, zaznaczam - że dla wartości w zaznaczonym obszarze większych niż 1900 - ma zmienić czcionkę na pogrubiony czerwony

oraz żółte podświetlenie:

3. Wciskam przycisk "dodaj >>" i definiuję drugi warunek. Że data nie może być mniejsza niż 1500.

4. wciskam OK i otrzymuję wynik -> podświetlone błędne wartości
(pierwsza pusta to spacja, druga pusta jest pusta - nic tam nie jest wpisane)

W nowszych wersjach excela można wpisać (z tego co pamiętam) więcej niż 3 warunki i bardziej pokombinować. Oczywiście można też ograniczać nie tylko z uwagi na wartości liczbowe, ale i sprawdzać czy tekst jest OK - w okienku trzeba zamiast np. >1900 wpisać odpowiednią funkcję. Ale to już dla bardziej zaawansowanych. Proponuję zobaczyć jak ta funkcja wygląda w waszych excelach, bo w wyższych wersjach jest tu mnóstwo predefiniowanych opcji (np. kolorowe znaczniki).
[trochę za duże obrazki ? Następnym razem zrobię mniejsze.]
- Majtka_Łukasz

- Posty: 301
- Rejestracja: wt 18 paź 2016, 10:14
Dzień dobry,
Domniemam, że gdzieś tu musiało pojawić się takie pytanie, ale może ktoś z Was znajdzie chwilę żeby mi pomóc.
Chodzi o autouzupełnianie aktualnie wpisywanych danych w excelu także z kolumny innej niż kolumna, w której te dane wpisuję.
Dla przykładu, w arkuszu do wprowadzania danych o ślubach do genetyki w kolumnie "M" jest miejsce na nazwisko panny młodej.
Czy da się tak zrobić aby autouzupełnienie bazowało na wpisanych już wcześniej nazwiskach z kolumny "M" ale także jednocześnie tych z kolumn "U" oraz "X" (odpowiednio nazwisko matki młodego i nazwisko matki młodej)?
Z góry dziękuję za pomoc.
Łukasz
Domniemam, że gdzieś tu musiało pojawić się takie pytanie, ale może ktoś z Was znajdzie chwilę żeby mi pomóc.
Chodzi o autouzupełnianie aktualnie wpisywanych danych w excelu także z kolumny innej niż kolumna, w której te dane wpisuję.
Dla przykładu, w arkuszu do wprowadzania danych o ślubach do genetyki w kolumnie "M" jest miejsce na nazwisko panny młodej.
Czy da się tak zrobić aby autouzupełnienie bazowało na wpisanych już wcześniej nazwiskach z kolumny "M" ale także jednocześnie tych z kolumn "U" oraz "X" (odpowiednio nazwisko matki młodego i nazwisko matki młodej)?
Z góry dziękuję za pomoc.
Łukasz
-
Pawłowski_Henryk

- Posty: 408
- Rejestracja: śr 09 lut 2011, 17:01
Ja jeszcze wrócę do prośby o przyporządkowanie do jakiegoś skrótu klawiszowego konkretnego ciągu znaków ( nazwiska, lub oznaczenia źródła np. Lib.Copul.par.Ujanowice
sposób z Crlt+ Insert niby jest ok ale wpisuję akty do worda odczytując je ze zdjęć.
I jakoś tak sie dzieje że gdy otwieram kolejne zdjęcie z kolejnymi metrykami to fotografia chowa mi się jakos do schowka i potem przy użyciu klawiszy Shift+Insert zamiast ciągu znaków w wordzie wkleja mi się: całe zdjęcie z przeglądanymi metrykami
Ten sam efekt pojawia się gdy ciąg znaków normalnie kopiuję Crlt+C i gdy potem chcę wkleić Ctrl+V to zamiast zaznaczonych wcześniej znaków włazi mi zdjęcie!
Przypisanie do jakiegoś skrótu ciągu znaków np. nazwiska jest ważne bo np przy indeksacji w danej parafii są najbardziej popularne nazwiska, ich przypisanie do skrótu znacznie przyspieszyłoby wpisywanie, podobnie jak podobne rozwiązanie przy okazji imion
sposób z Crlt+ Insert niby jest ok ale wpisuję akty do worda odczytując je ze zdjęć.
I jakoś tak sie dzieje że gdy otwieram kolejne zdjęcie z kolejnymi metrykami to fotografia chowa mi się jakos do schowka i potem przy użyciu klawiszy Shift+Insert zamiast ciągu znaków w wordzie wkleja mi się: całe zdjęcie z przeglądanymi metrykami
Ten sam efekt pojawia się gdy ciąg znaków normalnie kopiuję Crlt+C i gdy potem chcę wkleić Ctrl+V to zamiast zaznaczonych wcześniej znaków włazi mi zdjęcie!
Przypisanie do jakiegoś skrótu ciągu znaków np. nazwiska jest ważne bo np przy indeksacji w danej parafii są najbardziej popularne nazwiska, ich przypisanie do skrótu znacznie przyspieszyłoby wpisywanie, podobnie jak podobne rozwiązanie przy okazji imion
-
Bernaciak_Łukasz

- Posty: 453
- Rejestracja: ndz 10 gru 2017, 12:09
-
Sroczyński_Włodzimierz

- Posty: 35480
- Rejestracja: czw 09 paź 2008, 09:17
- Lokalizacja: Warszawa
musisz zdefiniować jeśli nie masz możliwości wyboru YYYY.MM.DD a tylko YYYY-MM-DD
i zmienić
albo (pełna kontrola)
założenie kolumna A - data w formacie DD.MM.YYYY
dodać kolumnę B w zdefiniowanym YYYY.MM.DD
wpisać w B1 =A1
skopiować
i masz
ale do indeksacji pole w formacie tekst jest jak najbardziej ok!
nawet wskazany bo:
* był jedynym możliwym gdy excel miał ból z XIX i XVIII wiekiem, a miał:) potężny
już ok jest? bo nie używam i nie wiem czy przez przypadek nadal nie ma
* gdy tylko rok wpisujesz to 1901.00.00 (żeby nie kłamać, że pierwszego stycznia) - czyli tylko tekst, daty takiej nie przyjmie
wsta
i zmienić
albo (pełna kontrola)
założenie kolumna A - data w formacie DD.MM.YYYY
dodać kolumnę B w zdefiniowanym YYYY.MM.DD
wpisać w B1 =A1
skopiować
i masz
ale do indeksacji pole w formacie tekst jest jak najbardziej ok!
nawet wskazany bo:
* był jedynym możliwym gdy excel miał ból z XIX i XVIII wiekiem, a miał:) potężny
już ok jest? bo nie używam i nie wiem czy przez przypadek nadal nie ma
* gdy tylko rok wpisujesz to 1901.00.00 (żeby nie kłamać, że pierwszego stycznia) - czyli tylko tekst, daty takiej nie przyjmie
wsta
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module= ... 3odzimierz
https://genealodzy.pl/index.php?module= ... 3odzimierz
-
Bernaciak_Łukasz

- Posty: 453
- Rejestracja: ndz 10 gru 2017, 12:09
Niestety tam gdzie wpisywałem datę było zaznaczone ,,ogólne'' i nie mogę tego odwrócić za nic.
Nie mam możliwości wyboru YYYY.MM.DD a tylko YYYY-MM-DD w opcji ,,standardowe''
Znalazłem formułę
=DATA(FRAGMENT.TEKSTU(A1;ZNAJDŹ(".";A1;4)+1;4);FRAGMENT.TEKSTU(A1;ZNAJDŹ(".";A1)+1;2);FRAGMENT.TEKSTU(A1;1;ZNAJDŹ(".";A1)-1))
ale jakoś nie może roku odwrócić tj 1819 np. dla 01.01.1819 wychodzi za pomocą tą formułą 3719-01-01.
Sam nie wiem...
__________
Łukasz
Nie mam możliwości wyboru YYYY.MM.DD a tylko YYYY-MM-DD w opcji ,,standardowe''
Znalazłem formułę
=DATA(FRAGMENT.TEKSTU(A1;ZNAJDŹ(".";A1;4)+1;4);FRAGMENT.TEKSTU(A1;ZNAJDŹ(".";A1)+1;2);FRAGMENT.TEKSTU(A1;1;ZNAJDŹ(".";A1)-1))
ale jakoś nie może roku odwrócić tj 1819 np. dla 01.01.1819 wychodzi za pomocą tą formułą 3719-01-01.
Sam nie wiem...
__________
Łukasz
-
Sroczyński_Włodzimierz

- Posty: 35480
- Rejestracja: czw 09 paź 2008, 09:17
- Lokalizacja: Warszawa
jeszcze raz
zdefiniuj styl daty w nowej kolumnie
nie WYBIERZ a zdefiniuj nowy YYYY.MM.DD
ale j.w. nie ma potrzeby , a są przeciwskazania aby była to data
niech będzie tekst w formacie YYYY.MM.DD, przy brakudaty dziennej YYYY.00.00
zdefiniuj styl daty w nowej kolumnie
nie WYBIERZ a zdefiniuj nowy YYYY.MM.DD
ale j.w. nie ma potrzeby , a są przeciwskazania aby była to data
niech będzie tekst w formacie YYYY.MM.DD, przy brakudaty dziennej YYYY.00.00
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module= ... 3odzimierz
https://genealodzy.pl/index.php?module= ... 3odzimierz