Strona 12 z 65

: śr 22 maja 2013, 08:57
autor: jart
Sposobów jest kilka, grunt to się nie poddawać, no i warto spróbować łagodnie i nie stracić cierpliwości zbyt szybko.

Z moich doświadczeń - rozmowa telefoniczna poprzedzająca wysłanie pisma potrafi sporo pomóc.

: sob 15 cze 2013, 11:47
autor: dizel130989
Witajcie,

staram sie otrzymac obywatelstwo na podstawie obywatelstwa mojego dziadka.Byłem w srode w USC w Katowicach i poprosiłem o wydanie ksera z aktu urodzenia z 1917 roku w jezyku niemieckim.Pani zeszla do archiwum zrobiła ksero i wydała mi je.Zapłaciłem za to 5 PLN.Dzisiaj byłem w urzedzie gdzie moj dziadek brał slub,w Rudzie Slaskiej.Ladnie poprosiłem o ksero aktu malzentwa,a Pani mi mowi ze oni mi go nie wyda bo takie cos jest niezgodne z prawem wg jakies ustawy o USC,urzedy moga wydawac tylko akty zupełne,skrocone i wielojezyczne a nie ksera.Wiec mowie ze byłem w Katowicach i mi tez wydano ksero za 5 PLN i nie bylo problemu.A ta mi "dochodzily mnie jakies sluchy ze w USC w Katowicach lamia prawo itp".Dzwonie do USC w Katowicach i mowie ze oni w Rudzie Slaskiej mi nie chca wydac ksera dokumentu,a urzedniczka mi mowi ze ona nie zna sie na prawie (kierowniczka sie zna lepiej ale ona juz wyszla piatek godzina 16:00) i ze trzeba napisac do prezydenta miasta Rudy Slaskiej i powiolac sie na jakas ustawe z Kodeksu Postepowania Administracyjnego.Mozeie mi poiedziec w ktorym USC maja racje,moga wydawac ksera czy nie?na jaka ustawe sie powolywac?

prosze o odpowiedz,dzieki,

Daniel

: sob 15 cze 2013, 12:37
autor: dpawlak
Prawdopodobnie nie zrozumiałeś dokładnie o co pani urzędniczce chodziło.
dizel130989 pisze:staram sie otrzymac obywatelstwo na podstawie obywatelstwa mojego dziadka
W takim przypadku ksera Ci się nie przydadzą, nawet te które już otrzymałeś. Ksero nie jest dokumentem ważnym prawnie. Genealogom to nie przeszkadza, my tych kopii nigdzie dalej nie używamy, ani do postępowań sądowych, ani spadkowych, a uzyskanie ksera jest tańsze i daje wgląd w sam akt. Można obejrzeć podpis przodka i inne takie.
Mozeie mi poiedziec w ktorym USC maja racje,moga wydawac ksera czy nie?na jaka ustawe sie powolywac?
Potrzebne Ci będą odpisy aktów, bo tylko takie możesz następnie przedstawić jako ważne pod względem prawnym dokumenty potwierdzające twoje prawo do obywatelstwa. Zarówno odpis jak i ksero masz prawo otrzymać ze względu na ważny interes prawny (starasz się o obywatelstwo) jednak czasem musisz wykazać, że chodzi ci o twoich przodków, a nie osoby ci obce. To chyba logiczne.
Natomiast jaki rodzaj odpis skrócony czy odpis pełny jest Ci potrzebny to już Ty najlepiej powinieneś wiedzieć, a jak nie wiesz zapytaj organu do którego będziesz wnosił o ustalenie obywatelstwa, czego będzie wymagał.

: sob 15 cze 2013, 12:52
autor: dizel130989
Witaj,

wiem ze ksero nie ma mocy prawnej (nawet na tym akcie urodzenia z 1917 roku jest stempel "Dokumnet nie posiada mocy prawnej").Ksero aktu malzenstwa chce dolaczyc "od tak" nie ma on znaczenia dla postepowania w urzedzie niemieckim,poniewaz nie ma jak powioedziales mocy prawnej.

Chodzi mi o to ze np jakbym chcial takie ksero mimo wszystko uzyskac,nie wazne do jakich celow,genealogicznych,kolekcjonerskich to co mam zrobic skoro Pani mi powiedziala "My nie kserujemy zadnych akt".I koniec kropka.

Bylem wczoraj w tym urzedzie,wzialem wielojezyczny akt urodzenia mojego ojca(na ktorym jest wpisany moj dziadek jako ojciec mojego ojca-logiczne) i mowie ze chcialbym jeszcze ksero aktu małzenstwa mojego dziadka.A ona mi na to ze nie kseruja i tyle.Wg prawa kserowanie jest zabronione i dziekuje.Mowie ze w Katowicach dostalem ksero a ona mi ze w Katowicach lamia prawo,my nie kserujemy i na koniec "To wszystko co Pan chciał".

I etraz chce napisac pismo do jakiegos urzedu (Slaski Urzad Wojewodzki,rezydent Miasta Rudy Slaskiej)i chce sie odwołac i otrzymac te ksero za wszelka cene.Tylko nie wiem czy przysluguje mi do tego prawo i wg jakiej ustawy/kodeks/rozporzadzenia.

Pozdrawiam

: sob 15 cze 2013, 13:28
autor: dpawlak
Cały wątek jest komentarzem do artykułu, w tym artykule masz wszystkie potrzebne ci linki, kierujące do odpowiednich przepisów. Wejź na początek wątku. Po prostu czytaj wątek, ja już go czytałem, nie widzę sensu żeby czytać go za ciebie jeszcze raz, to tobie zależy.

: ndz 16 cze 2013, 11:36
autor: dizel130989
Ok znalazłem w internecie takie ustawy/artykuły:
1.Ustawa z dnia 29 wrzesnia 1986 roku Prawo o aktach stanu cywilnego
2.Rozporzadzenia MSWiA z dnia 26 pazdziernika 1998 roku w sprawie szczególowych zasad sporzązania aktów stanu cywilnego, ich kontroli,przechowywania i zabezpieczania oraz wzorów akt stanu cywilnego,ich odpisów,zaswiadczen i protokołów
3.Orzeczenie TK z dnia 13 wrzesnia 1994 roku
4.Rozporzadzenie Prezesa rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1999 r w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organow gmin i zwiazkow miedzygminnych
5.Artykul 73 par1 i 2 Kodeksu Postepowania Administracyjnego
6.Pismo Rzecznika Praw Obywatelskich z dnia 15 pazdziernika 2007 roku.

Czy ktos by mi mógl powiedziec czy te ustawy/artykuły sa dobre i czy ona nadal obowiazuja?


Pozdrawiam

: ndz 16 cze 2013, 12:35
autor: Heropolitanska_Izabela
Witam,
ad. 1 i 2 – obowiązuje
ad. 3 – w powołanym orzeczeniu Trybunał Konstytucyjny orzekł, że „przepisy § 11 ust. 1, § 12 i § 21 ust. 4 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 14 lutego 1987 r. w sprawie zasad sporządzania aktów stanu cywilnego, prowadzenia i kontroli ksiąg stanu cywilnego, ich przechowywania oraz zabezpieczania (Dz.U. Nr 7, poz. 43) są zgodne z przepisami art. 80 i art. 27 ustawy z dnia 29 września 1986 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz.U. Nr 36, poz. 180; zm. z 1988 r., Nr 19, poz. 132; z 1989 r. Nr 29, poz. 154 i z 1990 r. Nr 34, poz. 198)”. Orzeczenia TK nie są uchylane
ad. 4 – nie obowiązuje. Obowiązywało do 31 grudnia 2010 r. Zostało zastąpione przez Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych (Dz.U. Nr 14, poz. 67)
ad. 5 – art. 73 § 1 i 2 k.p.a. obowiązują. Tyle, że przepisu nie można wyrywać z całości kodeksu. Art. 73 k.p.a. dot. „strony” a nie każdego. Wg art. 28 k.p.a. stroną jest każdy, czyjego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie albo kto żąda czynności organu ze względu na swój interes prawny lub obowiązek.
Akty prawne są powszechnie dostępne na http://isap.sejm.gov.pl/
ad. 5. Pisma nie znam. Ale pismo to pismo. Nie jest to akt prawny.
Pozdrawiam
Izabela

: ndz 16 cze 2013, 12:57
autor: ofski
napisz taką prośbę i nie wspominaj o sprawie związanej z uzyskaniem obywatelstwa, gdyż może to spowodowało (Darek ma rację że w tym celu potrzebne są odpisy pełne lub skrócone takie jakich wymaga urząd w którym starasz się o obywatelstwo) że urzędnik nie podjął dalszych czynności wydania kserokopii
oczywiście do prośby w mailu dołącz skan ze swojego dow osob (jak ufasz urzędnikom, że nie wykorzystają tego skanu do innych celów np. wzięcia kredytu itp :mrgreen: ) oraz skany dokumentów potwierdzających że to Twoi dziadkowie (czyli rodzice Twoich rodziców)

===============================================
dn.......
Twoje dane


Urząd Stanu Cywilnego
w ........


Zwracam się z prośbą o wydanie nie mających mocy dokumentów urzędowych kserokopii


1. akt małżeństwa ............... (urodzony w ........... w 18.. r.)
z .............. (urodzona w ........... 18.. r)
małżeństwo zawarte w latach np. 1915-1920


wymienieni : to moi rodzice (lub dziadkowie) .


Kserokopie w/wym aktów metrykalnych dotyczą osób zmarłych i potrzebne są w celu uzupełnienia naszych rodzinnych dokumentów oraz do badań genealogicznych, więc nie muszą posiadać urzędowych potwierdzeń zgodności z oryginałem.

podpis .......

=============================================

: ndz 16 cze 2013, 13:33
autor: dizel130989
Ok dziekuje za wszystkie odpowiedzi,bardzo mi pomogliscie.

chciałbym to zalatwic jak najbardziej polubownie.

wystosuje takie pismo do Pani kierownik,ciekawe co odpisze;-)

pozdrawiam

: czw 20 cze 2013, 12:05
autor: dizel130989
Witajcie,

tak jak pisałem wyżej napiasłem pisemko do Pani kierownik Urzedu stanu Cywilnego w Rudzie Slaskiej,czekam na odpowiedz.

Jednak juz po wysłaniu tego pisma zadzwoniłem do Sląskiego Urzedu Wojewodzkiego w Katowicach i rozmawiałem z Pania kierownik ds USC.Pani mi ta powiedziała,iz USC NIE MA PRAWA wydawac kserokopii jakichkolwiek dokumentów i kazde wydanie kserokopii jest złamaniem prawa.Zaden wyrok TK,czy pismo Rzecznika Praw Obywatelskich,zadne rozporzadzenia MSWiA czy Prezesa rady Ministrów nie jest w tej sprawie wiazace,poniewaz wiazacym prawem dla USC jest Prawo o aktach Stanu cywilnego z 1986 r.,a w nim jest jasno napisane, iz z USC moga zostac wydane tylko akty zupełne,skrocone i wielojezyczne.

Takze jesli bedziecie sie powolywali na jakikolwiek pismo to nie zdziwcie sie jesli zostanie mimo to prosba odrzucona.Wojewodowie sa w takich sprawach jednoznaczni,kazdy wniosek jest odrzucany.Takie cos uslyszałem w Slaskim Urzedzie Wojewodzkim.

Jedna dobra sprawa jaka udało mi sie uzyskac jest jak to Pani powiedziała "Wszystko jednak idzie w tym kierunku aby zmienic ta ustawe tak,zeby dozwolone bylo wydawanie kserokopii.Nastapic to mo jednak dopiero w styczniu 2015 roku."

Pozdrawiam

: czw 20 cze 2013, 13:08
autor: Pawel_O
Jeżeli TK wydał wyrok, w którym jest coś na temat USC i wydawania przez nich kserokopii dokumentów, to pani z okienka w USC może ostatecznie z uśmiechem na ustach wydać Ci ten dokument, ponieważ orzeczenia TK są powszechnie obowiązujące i ostateczne.

Aczkolwiek wszyscy wiemy, że pani w okienku uważa się za najważniejszą osobę w urzędzie i to my jesteśmy dla niej a nie ona dla nas...

: czw 20 cze 2013, 15:40
autor: Heropolitanska_Izabela
Przepisy rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 14 lutego 1987 r.
w sprawie zasad sporządzania aktów stanu cywilnego, prowadzenia i kontroli ksiąg stanu cywilnego, ich przechowywania oraz zabezpieczania uznane przez TK za zgodne z ustawą Prawo o aktach stanu cywilnego brzmiały:
§ 11 1. Odpisy zupełne aktu urodzenia, aktu małżeństwa i aktu zgonu sporządza się na drukach, według wzorów określonych odpowiednio w załącznikach nr 4, 5 i 6 do rozporządzenia, a odpisy skrócone aktu urodzenia, małżeństwa i zgonu - według wzorów stanowiących odpowiednio załączniki nr 7, 8 i 9 do rozporządzenia.
§ 12 Nazwę miejscowości, w której nastąpiło zdarzenie mające wpływ na stan cywilny osoby i wymagające zarejestrowania, wpisuje się do odpisu aktu stanu cywilnego w brzmieniu aktualnie obowiązującym; w razie zmiany nazwy miejscowości, adnotację o tej zmianie wpisuje się w akcie stanu cywilnego w formie wzmianki dodatkowej.
§ 21
4. Archiwa państwowe, wydając odpisy z ksiąg stanu cywilnego, stosują druki określone w § 11 ust. 1.
Rozporządzenie z 1987 r. zostało uchylone przez rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 października 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania aktów stanu cywilnego, sposobu prowadzenia ksiąg stanu cywilnego, ich kontroli, przechowywania i zabezpieczenia oraz wzorów aktów stanu cywilnego, ich odpisów, zaświadczeń i protokołów.
Dawny § 11 to obecnie § 13, a ust. 1 brzmi „§ 13 1. Odpisy zupełne aktu urodzenia, aktu małżeństwa i aktu zgonu sporządza się według wzorów określonych odpowiednio w załącznikach nr 4, 5 i 6 do rozporządzenia, a odpisy skrócone aktu urodzenia, małżeństwa i zgonu – według wzorów stanowiących odpowiednio załączniki nr 7, 8 i 9 do rozporządzenia.”
Dawny § 12 to obecnie § 14 o rozszerzonym brzmieniu:
§ 14 1. Nazwę miejscowości, w której nastąpiło zdarzenie mające wpływ na stan cywilny osoby i wymagające zarejestrowania, wpisuje się do odpisu aktu stanu cywilnego w brzmieniu aktualnie obowiązującym.
2. Nazwę miejscowości położonej za granicą wpisuje się w akcie stanu cywilnego lub w jego odpisie w pisowni oryginalnej w alfabecie łacińskim. Obok nazwy miejscowości można wpisać w nawiasie nazwę państwa.
3. W razie zmiany nazwy miejscowości, adnotację o tej zmianie wpisuje się w akcie stanu cywilnego w formie wzmianki dodatkowej.
4. Na wniosek osoby zainteresowanej w odpisie skróconym aktu stanu cywilnego obok aktualnego brzmienia nazwy miejscowości wpisuje się w nawiasie nazwę miejscowości wpisaną w akcie w chwili jego sporządzenia.
Nie ma samodzielnego odpowiednika § 21 ust. 4.
Zatem poprzednio obowiązujące przepisy których dotyczył wyrok TK, jak i obowiązujące obecnie, nie wspominają o kserokopiach.

Zatem uwagi pod adresem „Pani w okienku” są całkiem nie à propos.

Zgodnie z art. 79 prawa o aktach stanu cywilnego z ksiąg stanu cywilnego wydaje się:
1) odpisy zupełne i skrócone aktów stanu cywilnego;
2) zaświadczenia o dokonanych w księgach stanu cywilnego wpisach lub o ich braku;
3) zaświadczenia o zaginięciu lub zniszczeniu księgi stanu cywilnego.

Zatem jeżeli jakiś usc wyda kserokopię to jego dobra wola i życzliwość.

Izabela

: czw 20 cze 2013, 16:02
autor: dizel130989
@Heropolitanska_Izabela

Zatem jeżeli jakiś usc wyda kserokopię to jego dobra wola i życzliwość.

To stwierdzenie jest błędne.

Pani kierownik wytłumaczyła mi to obrazowo tak:
"Jesli w regulaminie sklepu jest napisane:Ze sklepu można wydać chleb,mleko i wode,to jesli sprzedawca wyda klientowi piwo to działa wbrew regulaminowi".Tak samo kierownik USC może wydac akt zupełny,skrócony i wielojęzyczny.O kopiach nie ma mowy,wiec wydanie kserokopii jest wbrew prawu o aktach stanu cywilnego,wiec jest to złamanie prawa.Tak jak wydanie piwa jest wbrew regulaminowi tegoz sklepu.

Wg przepisów nie ma czegos takiego jak kserokopia aktu stanu cywilnego.To tak jak by na wybory szlo sie z kserokopia dowodu osobistego."Ja sobie zrobiłem kserokopie dowodu osobistego,zgiałem sobie te ksero 4 razy i teraz mi ta karteczka mniej miejsca w portfelu zajmuje".

Tylko teraz rodzi sie pytanie:Po co USC maja taka pieczatke jak "Dokument nie ma mocy prawnej" ?;>

Jesli wiec dostaliscie ksero z jakiegos USC to cicho sza i podziekować:-)



Pozdrawiam,Daniel

: czw 20 cze 2013, 16:49
autor: Farmer1979
@Heropolitanska_Izabela

Witam,

zgodzę się z Pani zdaniem ale tylko w przypadku gdy akt ma mieć znaczenie dokumentu urzędowego.

Trybunał Konstytucyjny orzekł:
"TK stoi na stanowisku, że odpisy aktów stanu cywilnego wydawane obecnie muszą uwzględniać przepisy obowiązującej ustawy prawo o a.s.c. z 29 września 1986 r. Otóż w świetle obowiązującego prawa o a.s.c. jest faktem bezspornym, iż odpis zupełny aktu stanu cywilnego nie może być fotokopią czy reprodukcją samego aktu jeśli ma mieć znaczenie dokumentu urzędowego.
Nie oznacza to, iż urząd stanu cywilnego nie ma obowiązku na wniosek strony takiej kopii wystawić. Taka kopia nie będzie jednak miała mocy dokumentu urzędowego ze wszystkimi konsekwencjami dla jego mocy dowodowej (np. w postępowaniu o stwierdzenie praw do spadku) i przysługującej dokumentowi urzędowemu ochrony prawnej."

: czw 20 cze 2013, 17:23
autor: jart
1.) Nie warto denerwować ludzi od których coś chcemy.
2.) Kopię nie posiadającą mocy dokumentu urzędowego powinni wydać, podstawowym i najbardziej rozpowszechnionym sposobem kopiowania jest xero. Generalnie to nawet muszą wydać, ale oczywiście istnieją wyjątki - np "przyczyny techniczne" - chcemy akt który znajduje się w archiwum, a nie ma tam kserokopiarki (miałem taki przypadek), a księgi poza archiwum wynosić nie można (przepisy).
Zawsze może też okazać się że stan techniczny ksiąg/dokumentów wyklucza ich kopiowanie.
3.) Jeśli już chcemy się poboksować, napiszmy wniosek. Później można udać zdziwienie i powiedzieć że "w mieście x nie robili problemów, nawet tam mi Pani powiedziała to i tamto, ale cóż, jeśli tutaj nie można, to trudno, pisałem pismo, proszę mi też w formie pisemnej odpowiedzieć".
Papier to papier, czasem takie postawienie sprawy otwiera nagle ikryte dotąd możliwości.