Cmentarze w Łodzi
Moderatorzy: elgra, Galinski_Wojciech, maria.j.nie
-
Pawel_Jurewicz

- Posty: 415
- Rejestracja: czw 01 lis 2007, 10:39
Dobrych kilka lat temu Zarząd cmentarza przzeprowadził dość ostrą weryfikację pochówków, " groby nieopłacone" zostały zlikwidowane i użyte na nowe pochówki, w ten sposób został zlikwidowany grób moich prapradziadków, a opłaty nie przyjęto wcześniej motywując to brakiem udokumentowania pokrewienstwa ( gdziez ja bym wtedy znalazl metryki z konca XIXw?) .
Nie ocalała nawet tablica nagrobna, przypuszczam że podobnylos spotkał wiele innych starych i wg kryterium zarządu "opuszczonych" nagrobków.
Pozdrawiam
Paweł Jurewicz
Nie ocalała nawet tablica nagrobna, przypuszczam że podobnylos spotkał wiele innych starych i wg kryterium zarządu "opuszczonych" nagrobków.
Pozdrawiam
Paweł Jurewicz
- Czyżewski_Bartłomiej

- Posty: 657
- Rejestracja: śr 09 wrz 2009, 16:27
- Lokalizacja: Łódź
Tyle, że cmentarz sam z siebie nic nie likwiduje. Decyzja o zachowaniu danego nagrobka, należy do nowego właściciela placu. Niejako plac sprzedawany jest z "dobrodziejstwem inwentarza". Zresztą na samym Starym Cmentarzu widać, że nie wszyscy kasują stare nagrobki - są place gdzie od przodu jest współczesny, nowy nagrobek, a za nim stoi zachowana przez nowego właściciela "zabytkowa" tablica.Pawel_Jurewicz pisze:Nie ocalała nawet tablica nagrobna, przypuszczam że podobnylos spotkał wiele innych starych i wg kryterium zarządu "opuszczonych" nagrobków.
- Marek.Podolski

- Posty: 955
- Rejestracja: pt 29 lis 2013, 16:55
Renowacja czy budowa nowego grobowca na cmentarzu zabytkowym powinna być objęta decyzją konserwatora zabytków. W takiej decyzji musi być określane co może wykonać nowy właściciel grobowca oraz co musi zachować ze starego. Takie minimum ze starego to przynajmniej tablica z informacją kto jest tam pochowany.
Pozdrawiam
Marek
Pozdrawiam
Marek
-
Pawel_Jurewicz

- Posty: 415
- Rejestracja: czw 01 lis 2007, 10:39
- Marek.Podolski

- Posty: 955
- Rejestracja: pt 29 lis 2013, 16:55
-
Batory_Marcin

- Posty: 41
- Rejestracja: śr 27 lut 2013, 23:24
Dzień dobry. Mam pytanie do mieszkańców Łodzi. Czy rzeczywiście, w czasie wojny przeprowadzono nową jezdnię przez część Cmentarza na Dołach, kasując przy okazji kilkaset grobów ? Chodzi mi o grób mojego pradzadka, geometry, pracującego jakiś czas w magistracie łódzkim, zmarłego w 1925 r. Władysława Hryniewicza. Prababcia, którą pamiętam, utrzymywała, że grobu już nie ma....
- robert.kantorek

- Posty: 138
- Rejestracja: pn 23 lis 2009, 00:00
- Kontakt:
MarcinieBatory_Marcin pisze:Dzień dobry. Mam pytanie do mieszkańców Łodzi. Czy rzeczywiście, w czasie wojny przeprowadzono nową jezdnię przez część Cmentarza na Dołach, kasując przy okazji kilkaset grobów ? Chodzi mi o grób mojego pradzadka, geometry, pracującego jakiś czas w magistracie łódzkim, zmarłego w 1925 r. Władysława Hryniewicza. Prababcia, którą pamiętam, utrzymywała, że grobu już nie ma....
Nie wiem jak było z ulica przy cmentarzu, ale na pewno na cmentarzu katolickim na Dołach we wspomnianym okresie doszło do likwidacji grobów pod alejki cmentarne. Zlikwidowano wtedy wiele grobów lub rodzina mogła przenieść szczątki zmarłych do nowych mogił… sam mam dwa takie przypadki w rodzinie, że w miejscu pierwotnego spoczynku biegnie teraz alejka, a groby są przeniesione w inne miejsce. Zapewne ekshumacja byłą wtedy kosztowna i wiele osób nie było na to stać.
Pozdrawiam
Robert
- Czyżewski_Bartłomiej

- Posty: 657
- Rejestracja: śr 09 wrz 2009, 16:27
- Lokalizacja: Łódź
Tylko pytanie czego dotyczy - tego jak administracja cmentarza decyduje o sprzedaży grobu czy o czymś innym?Pawel_Jurewicz pisze:No właśnie, tylko jak się odbywa przejęcie przez "nowego właściciela placu", chyba jednak Zarząd musi o tym decydować, a w moim przypadku sposób potraktowania zdecydowanie pozostawia wiele do życzenia.
Natomiast co do wcześniej opisywanej sytuacji, tam też pracują tylko ludzie. Widać pech chciał, że trafiło się na formalistę...
I niby jaką podstawę prawną podać? Grób nie był opłacany, więc cmentarz sprzedał plac. Nowy właściciel chciał postawić nowy pomnik więc zlikwidował stary - do czego miał całkowicie prawo.sloniatko60 pisze:Dlatego należałoby rozważyć wniesienie sprawy do sądu o odszkodowanie lub zwrot grobowca..
- Marek.Podolski

- Posty: 955
- Rejestracja: pt 29 lis 2013, 16:55
Proszę sobie poczytać ustawę o zabytkach.Czyżewski_Bartłomiej pisze:Tylko pytanie czego dotyczy - tego jak administracja cmentarza decyduje o sprzedaży grobu czy o czymś innym?Pawel_Jurewicz pisze:No właśnie, tylko jak się odbywa przejęcie przez "nowego właściciela placu", chyba jednak Zarząd musi o tym decydować, a w moim przypadku sposób potraktowania zdecydowanie pozostawia wiele do życzenia.
Natomiast co do wcześniej opisywanej sytuacji, tam też pracują tylko ludzie. Widać pech chciał, że trafiło się na formalistę...
I niby jaką podstawę prawną podać? Grób nie był opłacany, więc cmentarz sprzedał plac. Nowy właściciel chciał postawić nowy pomnik więc zlikwidował stary - do czego miał całkowicie prawo.sloniatko60 pisze:Dlatego należałoby rozważyć wniesienie sprawy do sądu o odszkodowanie lub zwrot grobowca..
Pozdrawiam
Marek
- Czyżewski_Bartłomiej

- Posty: 657
- Rejestracja: śr 09 wrz 2009, 16:27
- Lokalizacja: Łódź
Odpowiedź na iście alpejskim poziomie.sloniatko60 pisze: Proszę sobie poczytać ustawę o zabytkach.
Pozdrawiam
Marek
- Marek.Podolski

- Posty: 955
- Rejestracja: pt 29 lis 2013, 16:55
To obszernie cytuję:
Ustawa z dnia 23.07.2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1586 ze zm.) za zabytek uznaje obiekt, który:
- stanowi nieruchomość lub rzecz ruchomą, ich części lub zespoły,
- jest dziełem człowieka lub jest związany z jego działalnością,
- stanowi świadectwo minionej epoki bądź zdarzenia,
- jego zachowanie leży w interesie społecznym ze względu na posiadaną wartość historyczną, artystyczną lub naukową.
Łączne zaistnienie wymienionych wyżej przesłanek umożliwia uznanie obiektu za zabytek. W przypadku stwierdzenia istnienia wartości zabytku (artystycznej, historycznej bądź naukowej) wystarczy, aby obiekt posiadał przynajmniej jedną z nich, aby możliwy był jego wpis do rejestru zabytków. Przy tym trzeba podkreślić, że ochronie i opiece podlegają obiekty bez względu na ich stan zachowania, a zatem, np. zły stan techniczny budynku nie może być podstawą do zanegowania jego wartości zabytkowych i odstąpienia od wpisu do rejestru zabytków.
Art. 6 cytowanej wyżej ustawy wymienia w formie katalogu otwartego zabytki nieruchome, ruchome i archeologiczne, które podlegają ochronie i opiece. Do rejestru nie wpisuje się zabytku wpisanego do inwentarza muzeum lub wchodzącego w skład narodowego zasobu bibliotecznego.
Wpis do rejestru zabytków jest jedną z podstawowych form ochrony zabytków ustanowionych w polskim prawodawstwie. Następuje on na podstawie decyzji administracyjnej wydanej przez wojewódzkiego konserwatora zabytków. Taka decyzja musi spełniać warunki określone art. 107 § 1 i 2 Kodeks postępowania administracyjnego. Jej wydanie poprzedza przeprowadzone postępowanie administracyjne, w trakcie którego gromadzony jest materiał dowodowy mający istotne znaczenie dla sprawy (dokumentacje i opracowania, materiały archiwalne, wyniki badań, opinie, ekspertyzy, oględziny zabytkowej nieruchomości itp.). Postępowanie o wpis zabytku nieruchomego wszczyna się z urzędu - tj. inicjatorem jest wojewódzki konserwator zabytków, albo na wniosek strony - tj. osób lub instytucji, których interesu prawnego sprawa dotyczy (właściciel zabytku nieruchomego lub użytkownik wieczysty gruntu, na którym znajduje się zabytek nieruchomy). Zabytek ruchomy natomiast może zostać wpisany do rejestru zabytków jedynie na wniosek właściciela tego zabytku (postępowanie z urzędu może być wszczęte jedynie w drodze wyjątku, np. uzasadnionego podejrzenia zniszczenia zabytku, uszkodzenia lub nielegalnego wywiezienia zabytku za granicę).
Prawo zgłoszenia żądania wpisania obiektu do rejestru zabytków z urzędu przez wojewódzkiego konserwatora zabytków mają również stowarzyszenia i organizacje społeczne, których jednym z zadań statutowych jest ochrona dziedzictwa kulturowego (art. 31 §2 i 4 kpa). O wszczęciu z urzędu postępowania administracyjnego w określonej sprawie zawiadamia się wszystkie strony pisemnie (za zwrotnym potwierdzeniem odbioru zawiadomienia). Strona ma prawo do uczestniczenia w każdym etapie prowadzonego postępowania administracyjnego (udział w oględzinach, o których musi być powiadomiona z co najmniej siedmiodniowym wyprzedzeniem, możliwość zapoznania się z dowodami - dokumentacją, opiniami, itp.) oraz do wnoszenia uwag, wniosków i zastrzeżeń.
Zakończeniem postępowania jest wydanie decyzji administracyjnej w trybie art. 104 kpa. Od decyzji tej służy stronie odwołanie do organu drugiej instancji w terminie 14 dni od jej doręczenia ( art. 127 kpa). Po upływie tego terminu jeżeli odwołanie nie wpłynęło decyzja staje się ostateczna, wówczas organ, który ją wydał składa wniosek do właściwego Sądu Rejonowego o ujawnienie faktu wpisu do rejestru zabytków w księdze wieczystej danej nieruchomości oraz o ogłoszenie tej informacji w Dzienniku Urzędowym właściwego województwa.
===============
Pozdrawiam
Marek
Ustawa z dnia 23.07.2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1586 ze zm.) za zabytek uznaje obiekt, który:
- stanowi nieruchomość lub rzecz ruchomą, ich części lub zespoły,
- jest dziełem człowieka lub jest związany z jego działalnością,
- stanowi świadectwo minionej epoki bądź zdarzenia,
- jego zachowanie leży w interesie społecznym ze względu na posiadaną wartość historyczną, artystyczną lub naukową.
Łączne zaistnienie wymienionych wyżej przesłanek umożliwia uznanie obiektu za zabytek. W przypadku stwierdzenia istnienia wartości zabytku (artystycznej, historycznej bądź naukowej) wystarczy, aby obiekt posiadał przynajmniej jedną z nich, aby możliwy był jego wpis do rejestru zabytków. Przy tym trzeba podkreślić, że ochronie i opiece podlegają obiekty bez względu na ich stan zachowania, a zatem, np. zły stan techniczny budynku nie może być podstawą do zanegowania jego wartości zabytkowych i odstąpienia od wpisu do rejestru zabytków.
Art. 6 cytowanej wyżej ustawy wymienia w formie katalogu otwartego zabytki nieruchome, ruchome i archeologiczne, które podlegają ochronie i opiece. Do rejestru nie wpisuje się zabytku wpisanego do inwentarza muzeum lub wchodzącego w skład narodowego zasobu bibliotecznego.
Wpis do rejestru zabytków jest jedną z podstawowych form ochrony zabytków ustanowionych w polskim prawodawstwie. Następuje on na podstawie decyzji administracyjnej wydanej przez wojewódzkiego konserwatora zabytków. Taka decyzja musi spełniać warunki określone art. 107 § 1 i 2 Kodeks postępowania administracyjnego. Jej wydanie poprzedza przeprowadzone postępowanie administracyjne, w trakcie którego gromadzony jest materiał dowodowy mający istotne znaczenie dla sprawy (dokumentacje i opracowania, materiały archiwalne, wyniki badań, opinie, ekspertyzy, oględziny zabytkowej nieruchomości itp.). Postępowanie o wpis zabytku nieruchomego wszczyna się z urzędu - tj. inicjatorem jest wojewódzki konserwator zabytków, albo na wniosek strony - tj. osób lub instytucji, których interesu prawnego sprawa dotyczy (właściciel zabytku nieruchomego lub użytkownik wieczysty gruntu, na którym znajduje się zabytek nieruchomy). Zabytek ruchomy natomiast może zostać wpisany do rejestru zabytków jedynie na wniosek właściciela tego zabytku (postępowanie z urzędu może być wszczęte jedynie w drodze wyjątku, np. uzasadnionego podejrzenia zniszczenia zabytku, uszkodzenia lub nielegalnego wywiezienia zabytku za granicę).
Prawo zgłoszenia żądania wpisania obiektu do rejestru zabytków z urzędu przez wojewódzkiego konserwatora zabytków mają również stowarzyszenia i organizacje społeczne, których jednym z zadań statutowych jest ochrona dziedzictwa kulturowego (art. 31 §2 i 4 kpa). O wszczęciu z urzędu postępowania administracyjnego w określonej sprawie zawiadamia się wszystkie strony pisemnie (za zwrotnym potwierdzeniem odbioru zawiadomienia). Strona ma prawo do uczestniczenia w każdym etapie prowadzonego postępowania administracyjnego (udział w oględzinach, o których musi być powiadomiona z co najmniej siedmiodniowym wyprzedzeniem, możliwość zapoznania się z dowodami - dokumentacją, opiniami, itp.) oraz do wnoszenia uwag, wniosków i zastrzeżeń.
Zakończeniem postępowania jest wydanie decyzji administracyjnej w trybie art. 104 kpa. Od decyzji tej służy stronie odwołanie do organu drugiej instancji w terminie 14 dni od jej doręczenia ( art. 127 kpa). Po upływie tego terminu jeżeli odwołanie nie wpłynęło decyzja staje się ostateczna, wówczas organ, który ją wydał składa wniosek do właściwego Sądu Rejonowego o ujawnienie faktu wpisu do rejestru zabytków w księdze wieczystej danej nieruchomości oraz o ogłoszenie tej informacji w Dzienniku Urzędowym właściwego województwa.
===============
Pozdrawiam
Marek
- Czyżewski_Bartłomiej

- Posty: 657
- Rejestracja: śr 09 wrz 2009, 16:27
- Lokalizacja: Łódź
- Marek.Podolski

- Posty: 955
- Rejestracja: pt 29 lis 2013, 16:55
- Czyżewski_Bartłomiej

- Posty: 657
- Rejestracja: śr 09 wrz 2009, 16:27
- Lokalizacja: Łódź
I niby za co? Za to, że usunął z własnego placu niepotrzebny mu nagrobek?sloniatko60 pisze:I jeśli nikt nie wniósł do wpisania tego cmentarza w rejestr zabytków - to nie dopełnił swoich obowiązków. Obejmuje taką osobę KK.
Pozdrawiam
Marek
- Marek.Podolski

- Posty: 955
- Rejestracja: pt 29 lis 2013, 16:55