Witam
Alfasud pisze:Mam jeszcze pytanko na temat kopert dowodowych. Być może gdzieś to było już powiedziane, ale ja nie znalazłem.
Zwróciłem sie z zapytaniem ustnym czy mogą mi odnaleźć koperty dowodowe prababci, pradziadka i dziadka, które powinny być w urzędzie w Łomiankach k/Warszawy. Zmarli oni mniej niż 10 lat temu. Otrzymałem odpowiedź, że dziadka koperta jest do wglądu natomiast prababci nie mogą odszukać. kopertę pradziadka odesłali natomiast do Wołomina. Nie rozumiem dlaczego mieli by ją odsyłać aż do Wołomina skoro pradziadek był zameldowany przez ostatnie 30 lat życia w Łomiankach. Wcześniej faktycznie był zameldowany w Ząbkach i być może miał dowód osobisty wydany w Wołominie/Ząbkach. Proszą o wyjaśnienie czy to możliwe. Jeśli tak to muszę jechać do Wołomina
W przypadku teczki/koperty dowodowej nie ma znaczenie miejsce zameldowania na pobyt stały
tylko miejsce ostatniego wydawcy / wystawcy dowodu osobistego.
Dotyczy to dowodów osobistych wydanych przed dniem 1 stycznia 2001.
Przykład, osoba mogła być zameldowana w Warszawie a ostatni dowód osobisty był wydany w
Katowicach w poprzednim miejscu zamieszkania natomiast zmarła w Krakowie .
Proponuję napisać do Urzędu –Wydział Spraw Obywatelskich .
Niestety nieraz nie wystarczy wysyłanie wniosku/ zapytania pocztą elektroniczną.
Niektóre Urzędy, życzą sobie listu z poczty tradycyjnej jako , że w piśmie jest odręczny podpis wnioskodawcy.
Należy być przygotowanym na poświadczenie pokrewieństwa zatem wysłać kopię aktu urodzenia lub
małżeństwa (dotyczy kobiet- zmiana nazwiska rodowego -zd.)
Możemy otrzymać kserokopię potwierdzoną za zgodność z oryginałem złożonego Wniosku z
teczki dowodowej oraz innych dokumentów po odpowiednim uzasadnieniu do jakich celów potrzebujemy kopię .
(opłata skarbowa 5 zł za stronę)
O poszukiwaniu dokumentów w „teczkach dowodów osobistych. Np.: Wnioski dowodowe w których są
informacje z okresu gdy występowano o dowód , (dokument tożsamości-od 1945r ) ale
najczęściej pierwsze wnioski /Ankiety są z 1952r, następnie w 1962-1966r, (wymiana z urzędu d.o.)
Są też wnioski w związku z utratą dowodu, wymianą z powodu zawarcia związku małżeńskiego, zmiany nazwiska, rozwodu - powrót do nazwiska rodowego i inne oraz
odpisy- aktu ślubu, urodzeń dzieci (zgon osoby) inne dokumenty dołączane do wyrobienia dowodu tożsamości …
Dokumenty tożsamości wydawane po 1945r : „Tymczasowe Zaświadczenie Tożsamości” /Podstawa Zarządzenie Min.Adm.Publ. z dnia22/IV.1945 L.dz.12947/45 Nr42.
Niestety, różnie bywa z archiwizacją teczek dowodowych wytworzonych po 1945r. (1952?, 1962-1966r.) zwłaszcza osób nieżyjących... „
Są takie Urzędy, w których są archiwizowane teczki/koperty dowodowe osób zmarłych od wydania
pierwszego dokumentu tożsamości od roku 1945.
Nie wszystkie Urzędy zastosowały się do "okólnika", niszcząc koperty dowodowe i mają je nadal w archiwum.
więcej o
dowodach osobistych … wystawianych po roku 1945, napisałam w wątku
T:
Czarnków gdzie szukać (księgi adresowe,..) http://www.genealodzy.pl/index.php?name ... ght=#48034
Nawet, jeżeli będą przekazywane teczki/koperty tzw. zgony (a wytworzone do roku 1979 włącznie)
z Archiwum Urzędu do Archiwów Państwowych to fizycznie teczki te będą nadal w Urzędzie.
Z tego względu, że AP muszą przygotować zaplecze do przechowywania kilkuset tysięcy
teczek z Urzędów w swoim rejonie, obrębie.
Do Archiwum Państwowego przekazywane są spisy/wykazy rzeczowe teczek dowodowych,
które są na stanie Archiwum BDO
Pozdrawiam serdecznie Maria
P.S. Proszę nie zapominać o podpisywaniu własnych postów, imieniem i nazwiskiem lub
chociaż imieniem, będzie nam miło...