Koperty dowodowe, dowody osobiste..

Pomoc w poszukiwaniach informacji

Moderatorzy: elgra, Galinski_Wojciech, maria.j.nie

AdamKrawczyk

Sympatyk
Posty: 108
Rejestracja: ndz 06 lut 2011, 13:21

Post autor: AdamKrawczyk »

Witam.
W przypadku wspomnianym przeze mnie były to szare koperty z imieniem nazwiskiem i rokiem zgonu danej osoby.W środku w niektórych były także
kenkarty z czasów okupacji hitlerowskiej.
Pozdrawia Adam K.
AdamKrawczyk

Sympatyk
Posty: 108
Rejestracja: ndz 06 lut 2011, 13:21

Post autor: AdamKrawczyk »

Żeby przybliżyć czas z jakich lat były koperty.
Na pewno była koperta zmarłego w 1982 r. ojca mojego kolegi.
Zatrzymał ją sobie na pamiątkę , choć genealogią się nie zajmuje.
Pozdrawia Adam K.
Awatar użytkownika
Orlik_Ala

Sympatyk
Adept
Posty: 227
Rejestracja: pn 05 wrz 2016, 14:58

Post autor: Orlik_Ala »

Zachęcona pozytywnymi wynikami poszukiwań kopert dowodowych uzyskiwanymi przez szanownych przedmówców udałam się do Urzędu Dzielnicy Targówek w celu podjęcia próby odszukania koperty mojej babci, zmarłej w 1986 roku.
Pani urzędniczka była bardzo miła ale... kategorycznie odmówiła mi podania numeru i serii dowodu babci. Powód: brak interesu prawnego. Badania historyczne, genealogiczne takim interesem absolutnie nie są.
Ostatni adres zamieszkania to Targówek ale poprzednio od 1940 roku babcia mieszkała na Pradze Północ i na pewno tam składała wnioski o wydanie dowodów. Czy jest zatem sensowne zwrócić się do Urzedu na Pradze Północ? Proszę o poradę :)
Pozdrawiam, Ala
Sroczyński_Włodzimierz

Członek PTG
Nowicjusz
Posty: 35480
Rejestracja: czw 09 paź 2008, 09:17
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Sroczyński_Włodzimierz »

Zmarłej własnej babci?? Klima...tak, jest sens. I przypomnij sobie czy sprawa spadkowa była...bo może masz jednak interes prawny. Ew. Bez numeru i serii, lub przez meyryczkę w Arch. W Milanówku
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module= ... 3odzimierz
Awatar użytkownika
Orlik_Ala

Sympatyk
Adept
Posty: 227
Rejestracja: pn 05 wrz 2016, 14:58

Post autor: Orlik_Ala »

Sprawy spadkowej nie było. Byłabym jedyną spadkobierczynią, Babcia załatwiła swoje sprawy majątkowe jeszcze za życia.
Ale przyszła mi na myśl inna argumentacja: wg dowodu osobistego Babcia urodziła się w Leningradzie i brała ślub z dziadkiem w Rosji. Zatem mam potrzebę udokumentowania pokrewieństwa do praw do spadku po krewnych w Rosji. Z autentycznej korespondencji z ZAGS w Petersburgu - metryki nie zachowały się. Informacje zawarte w kopercie dowodowej mogą być jedynym dowodem na pokrewieństwo ?? Dziekuję Włodku za podpowiedź z Milanówkiem.
(I jeszcze - podsłuchałam, że seria dowodu to SJ...)
Pozdrawiam, Ala
Sroczyński_Włodzimierz

Członek PTG
Nowicjusz
Posty: 35480
Rejestracja: czw 09 paź 2008, 09:17
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Sroczyński_Włodzimierz »

To załóż. 55zł i z głowy. No i co ważne, może w ogóle warto. Lepszy dokument niż drzewko dla potomnych. Poza oczywiście podstawowym celem, tj uregulowaniem. Wtedy masz prawo i do rodzeństwa babci i ich potomków, a moźe i pradziadków. A gdzie SJ nie pamiętam. Chyba Mokotów
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module= ... 3odzimierz
kasiakozłowska

Sympatyk
Adept
Posty: 291
Rejestracja: ndz 23 kwie 2017, 16:12

Post autor: kasiakozłowska »

Witam. Po przeczytaniu tematu o kopertach zdecydowała się wystąpić do UM jednego z miast w woj. łódzkim o kopertę mojego taty. Pojechałam Tam "na żywioł" bez żadnych podań, wniosków itp. Miłe panie w UM jak powiedziałam o co chodzi nie wiedziały co mają ze mną zrobić. Po krótkiej rozmowie a po co? a na co? a dlaczego? pani bez problemu sprawdziła po imieniu i nazwisku interesującą mnie osobę. W czasie rozmowy okazało się że znajdują się tam jeszcze koperty moich dziadków z obydwu stron czego w ogóle się nie spodziewałam. Miła pani przeszukała 35 lat żeby znaleźć interesujące mnie nazwiska. Napisałam podanie z prośbą o udostępnienie dokumentów tam zawartych. Mają mi je przygotować na jutro. I to za darmo. Mam nadzieję że tak będzie. Na koniec rozmowy panie powiedziały że jestem pierwszą osobą która interesuje się takimi dokumentami. Dowiedziałam się również że posiadają koperty od 1970 roku. Wizytę uważam za udaną. Czekam na efekty. Jutro uderzam do USC w małej wiosce bo tam przechowują koperty i mam nadzieję że także obejdzie się bez przygód. Nie piszę tego żeby się chwalić, ale żeby pokazać że nie każdy urzędnik rzuca petentowi kłody pod nogi. Są urzędnicy przyjaźni dla ludzi. Każdemu z Was życzę takich urzędników jakich dzisiaj spotkałam. Pozdrawiam Kasia
Pozdrawiam Kasia
Awatar użytkownika
jatom

Sympatyk
Posty: 93
Rejestracja: wt 29 mar 2016, 19:46

Post autor: jatom »

Kasiu - nie zdradzaj nazwy miasta - bo jeszcze ktoś "uczynny" doniesie na panienki z okienka i się skończy raj dla genealogów. Ja niestety dzwoniłem i - "po sprawdzeniu" okazało się, że wszystko się już "zutylizowało", jeśli chodzi o dziadków i wujostwo. "Za wcześnie" pożegnali się z tym światem...
Jacek
Jeśli masz info o Malinowskich z Prużan, Wiaźmy albo Piotrkowa Trybunalskiego - daj znać :-)
kasiakozłowska

Sympatyk
Adept
Posty: 291
Rejestracja: ndz 23 kwie 2017, 16:12

Post autor: kasiakozłowska »

Jacku w mieście o którym mówię prawdopodobnie nie niszczyli nic. Tak powiedziała pani. A ja już nie mogę doczekać się informacji jakie uzyskam z tych kopert. Kasia
Pozdrawiam Kasia
Awatar użytkownika
jatom

Sympatyk
Posty: 93
Rejestracja: wt 29 mar 2016, 19:46

Post autor: jatom »

Powodzenie - trzymam kciuki za Twój sukces :-) !
Jacek
Jeśli masz info o Malinowskich z Prużan, Wiaźmy albo Piotrkowa Trybunalskiego - daj znać :-)
kasiakozłowska

Sympatyk
Adept
Posty: 291
Rejestracja: ndz 23 kwie 2017, 16:12

Post autor: kasiakozłowska »

jatom pisze:Powodzenie - trzymam kciuki za Twój sukces :-) !
Dziękuję i wytrwałości życzę :wink: :)
Pozdrawiam Kasia
aka83

Sympatyk
Adept
Posty: 630
Rejestracja: sob 17 maja 2014, 00:33
Kontakt:

Post autor: aka83 »

czy urząd może żądać opłaty skarbowej 31 zł za udzielenie informacji, że koperty nie odnaleziono?
Aneta
Sroczyński_Włodzimierz

Członek PTG
Nowicjusz
Posty: 35480
Rejestracja: czw 09 paź 2008, 09:17
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Sroczyński_Włodzimierz »

moim zdaniem to w ogóle nie jest uzasadniona opłata - o ile się orientuję, to przywołana jest opłata za dostęp do informacji publicznej
a koperty dowodowe nie podpadają pod informację publiczną

Niestety, już bardziej informacją publiczną jest/może być:
"w zasobie naszego urzędu znajduje się/nie znajduje się koperta dowodowa zmarłego X".. i za to "bardziej" mogą skasować

ale...
...ale wtedy powinni za taką opłatą udzielić informacji publicznej nie o jednej kopercie, a o zasobie całym
w zasobie naszego urzędu znajdują się koperty:
1. Abacki Adam
2. Abacka Antonina
3. Babacki
...
99 845. Żabacki Zenon"

lub szerzej:
to co wyżej plus
mamy także
księgi meldunkowe z adresów:
...
...
...
zestawienia podatków od nieruchomości:
....
....

itd



też za 31 zł wszystko:) bo informacja o zasobie (nie zaś udostępnienie tego zasobu) to jest inf. publiczna - za 31 zł bilet do zestawienia wszystkiego "co jest"

zaś konkretna teczka ...nie wiem..dziedziczone prawo do informacji? (analogicznie do dostępie np medycznej po zmarłym, tylko nie upoważnienie indywidualne, a "wraz z innymi prawami niewygasającymi po śmierci" - skoro nie każdy może (bo nie wygasły prawa do ochrony dobrego imienia?) i trzeba wykazywać, że można do tej mieć dostęp...
...to na tej samej zasadzie, te same prawa chronią dostęp nieuprawnionym, co dają dostęp spadkobiercom - uprawnionym
ponieważ odmawiają do zawartości każdej, dowolnej, nie dlatego, że odmawiają do publicznej (wręcz wykazują, że to publiczna inf nie jest)
to i udostępniają nie dlatego że to inf publ. więc i nie powinni kasować 31 za dostęp do inf publicznej

nie wiem czy zrozumiale piszę, choć niby w bok to jednak troszku związane

no i z drugiej strony: negatywny wynik kwerendy to też wynik (to tak bardziej ogólnie)

czyli jak wyżej: chyba niestety mogą za inf "nie ma"/"jest" za to niebyt mogą za udostępnienie uprawnionemu zawartości:)

Chyba, że 31 zł ma inną podstawę niż mi się wydaje, że jest przywołana.
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module= ... 3odzimierz
Heropolitanska_Izabela

Sympatyk
Adept
Posty: 424
Rejestracja: sob 25 sie 2007, 16:25

Post autor: Heropolitanska_Izabela »

Opłata w wysokości 31 zł jest to opłata za udostępnienie dokumentacji zgromadzonej w kopertach dowodowych oraz za udostępnianie danych zgromadzonych w Rejestrze Dowodów Osobistych. Przewiduje ją rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 listopada 2011 r. w sprawie opłat za udostępnienie danych z Rejestru Dowodów Osobistych i dokumentacji związanej z dowodami osobistymi.
Opłatę tę wnosi się przed złożeniem wniosku o udostępnienie danych lub wniosku o udostępnienie dokumentacji do kasy organu udostępniającego dane lub na jego rachunek bankowy.
Zatem skoro opłata jest wnoszona przed złożeniem wniosku oznacza to, że należy się także w wypadku, gdy koperta dowodowa nie zostanie odnaleziona.
Pisałam na temat opłat szerzej w dodatku do More Maiorum z września 2015 r. dot. dowodów osobistych i kopert dowodowych.
Sroczyński_Włodzimierz

Członek PTG
Nowicjusz
Posty: 35480
Rejestracja: czw 09 paź 2008, 09:17
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Sroczyński_Włodzimierz »

ok, czyli to inne 31 zł:)
nie ma tematu "dostępu do informacji publicznej" za udostępnianie koperty

ew. pozostaje temat 31 zł za wykaz "jakie koperty są w zasobie"- informację publiczną
potencjalnie:)
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module= ... 3odzimierz
ODPOWIEDZ

Wróć do „Poszukuję zasobów, informacji”