Witam ponownie Panie Wasylu,
Może do trzech razy sztuka i tym razem coś znajdziemy, tym bardziej, że mam solidne źródła
Tym razem chodzi mi o rodzinę Pieślaków, wywodzących się z okolic Borunów. Udało mi się szczęśliwie dotrzeć do wywodu szlachectwa tej rodziny sięgającego wstecz do XVII w., gdy Kazimierz Pieślak ufundował kościół w Borunach. Poniżej pozwalam sobie przesłać cały wypis z tego wywodu. Wiem, że duża część Pieślaków (co zresztą jest napisane) przeniosła się do powiatu wileńskiego i osiadła w okolicach Dubinek, Niemenczyna i Bujwidz. Mam dosyć dokładne dane o potmkach wywodzącego się niżej Wawrzyńca Pieślaka (mojego 4xpradziadka). Może Pan ma dane o innych niżej wskazanych liniach Pieślaków?
Ponadto przesyłam link do wielce ciekawego tekstu o historii klasztoru w Borunach i sporu Pieślaków z mnichami. Wynika z niego, że klasztor założył nie Kazimierz (jak w wywodzie), ale Mikołaj Pieślak, a po nim dobra te odziedziczył jego kuzyn Jan Pieślak. Są tam opisane awanturnicze historie Jana i jego braci Bazylego, Piotra i Jakuba. Z wywodu wynika natomiast, że Kazimierz miał synów Jana (mój 6xpradziadek), Tomasza i Kazimierza - czyżby to było wybielanie historii przy okazji wywodu szlachectwa? - jak to skonfrontować? Za ewentualne rady, wskazówki też będę bardzo wdzięczny
pozdrawiam serdecznie,
Michał Zieliński
http://relaz.pl/forum/viewtopic.php?p=6 ... 3e21168f2b
WYWÓD FAMILII URODZONYCH
PIEŚLAKÓW
herbu Kościesza
Roku Tysiąc Osiemset Czwartego Miesiąca Nowembra Szesnatego Dnia
Przed nami Michałem Hrabią Brzostowskim Marszałkiem Guberńskim Orderów Orła Białego, św. Stanisława Kawalerem i św. Jana Jerozolimskiego Komandorem Prezydującym oraz Deputatami ze wszystkich Powiatów Guberni Litewsko-Wileńskiej do przyjmowania i roztrząsania Wywodów Szlacheckich obranymi,
złożony został Wywód rodowitości szlacheckiej Familii Urodzonych Pieślaków herbu Kościesza,
z którego gdy to się okazało że Przodkowie Domu tego zaszczyceni Klejnotem Szlachectwa w różnych Powiatach Litwy posiadając majątki wiekopomne fundacje czynili, a mianowicie
Kazimierz Pieślak, który fundował kościół w Borunach przeniósłszy się z Powiatu Oszmiańskiego w Wileński i spłodziwszy synów trzech Kazimierza, Jana i Tomasza sam żyć przestał.
Synowie zaś jego przyszedłszy do lat zupełnych nie chcąc zagrzebać w niepamięci i familii i miejsca swej rodziny, udali się do Powiatu Oszmiańskiego z prośbą poświadczenia rodowości onych do czego Obywatele na Sejmiku Gromniczym wówczas zgromadzeni przychyliwszy się ile znając Ich Ojca Kazimierza Pieślaka, wydali świadectwo roku 1740 Februaryi 8 datowane. Również i Mateusz Pieślak znając swoich krewnych podpisał świadectwo 1739 Decembra 10 datowane, a 1740 Maja 28 w Grodzie Oszmiańskim aktykowane.
Następnie Kazimierz i Tomasz zeszli bezpotomnie, a Jan Pieślak spłodził synów trzech Kazimierza, Mateusza i Jana, o czym zapewniła metryka chrzestna Kazimierza 1713 Augusta 10 datowana, a co do drugich Skazka Szlachecka.
Z tych Kazimierz synów dwóch Macieja wywodzącego się z synami pięcią Józefem Marcinem dwuimiennym, Kazimierzem, Jakubem, Wincentym i Benedyktem, i Jana już nieżyjącego a którego trzej synowie Mateusz, Kajetan i Jakub wywodzą się teraz, według dowodzenia metryk chrzestnych 1773 Nowembra 11, 1776 Januaryi 25, 1778 Aprila 27, oraz Skazek Szlacheckich zostawił[?].
Drugi syn Jana, Mateusz Pieślak, synów sześciu, to jest: Stanisława 1755 Obra 18, Jerzego 1758 Aprila 17, Mateusza 1760 Septembra 2, Jana 1763 Maja 15, Józeffa 1766 Marca 23 ochrzczonych i Rafała, według świadectw metryk i Skazki wywodzących się zostawił.
Trzeci z kolei syn Jana Kazimierzowicza Jan Pieślak, że się rodzi z ojca Jana zapewniła metryka jego chrztu 1721 Septembra 24 zapisana – z tego zaś, że pochodzą czterej synowie z potomstwem wywodzący się, to jest: Antoni z synami Józeffem, Danielem i Bernardem; Józeff z synem Ignacym; Wincenty z synem Michałem i Wawrzyniec z synami Justynem, Janem i Konstantym Pieślakowie, metryki chrzestne w datach: pierwszego – 1759 Aprila 1, drugiego – 1761 Marca 3, trzeciego – 1767 Oktobra 18 a czwartego 1768 Augusta 10 zapisane, tudzież Skazki, w których jako aktualna szlachta zapisani są, ostateczne przyniosły przekonanie. (…)