koperta dowodowa- zawiadomienie
: czw 12 wrz 2024, 14:26
Witam. Złożyłam poprzez e-puap niosek o udostępnienie dokumentacji związanej z dowodem osobistym mojej zmarłej cioci, siostry mojego taty.
W pkt.III wniosku zaznaczyłam wszystkie wyszczególnione tam dokumenty oraz dodałam, iż proszę o całą zawartość koperty dowodowej wraz ze zdjęciami.
W pkt.IV wniosku wskazałam: kult osoby zmarłej dla celów genealogicznych mojej rodziny oraz podałam podstawę prawną tj. art.23 Kodeksu Cywilnego. Nadto dodałam, iż dokumenty zawierające zdjęcia i ważne informacje o życiu mojego przodka są dla mnie bardzo ważnym elementem kultywowania pamięci o osobie zmarłej i stanowią podstawę do opracowywania historii rodziny. Prawo do kultu zmarłego członka rodziny jest powszechnie uznawane za samoistne do bro osobiste, co w świetle art.23 Kodeksu cywilnego regulującego kwestie dobra osobistego człowieka, stanowi przepis prawa materialnego będący podstawą do żądania udostępnienia dokumentów osobom bliskim zmarłego.
Dziś otrzymałam pismo-zawiadomienie o treści:
zawiadomienie
SO.5345.3.18.2024
Na podstawie art. 10 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 572) zawiadamiam, że w terminie 7 dni od daty otrzymania niniejszego pisma można wypowiedzieć się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań w sprawie dotyczącej udostępnienia dokumentów z koperty dowodowej pani Heleny M. Akta sprawy znajdują się w Wydziale Spraw Obywatelskich Urzędu Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny, ul. Parkowa 9A pok. nr 3.
Zgodnie z art. 75 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 roku o dowodach osobistych (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 671 z późn. zm.) do uzyskania dostępu do dokumentacji związanej z dowodami osobistymi są uprawnione inne podmioty, jeżeli wykażą interes prawny. W złożonym przez stronę wniosku wskazano jako podstawę do żądania dokumentów art. 23 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku Kodeks cywilny (tj. Dz. U. z 2024 r., poz. 1061 z późn. zm.). Strona powołała się na kult osoby zmarłej (siostry ojca) - utrzymywania dobrego imienia i pamięci o członku rodziny, uzasadniając, iż dokumenty zawarte w kopercie osobowej są jej potrzebne do opracowania drzewa genealogicznego rodziny i poznania jej historii.
Po przeanalizowaniu wniosku organ stwierdził, że art 23 Kodeksu Cywilnego nie stanowi należycie udokumentowanego interesu prawnego. Zgodnie z jego treścią dobra osobiste człowieka, jak w szczególności zdrowie, wolność, cześć, swoboda sumienia, nazwisko lub pseudonim, wizerunek, tajemnica korespondencji, nietykalność mieszkania, twórczość naukowa, artystyczna, wynalazcza i racjonalizatorska, pozostają pod ochroną prawa cywilnego niezależnie od ochrony przewidzianej w innych przepisach. Strona powołując się na ten przepis wskazała kult pamięci po zmarłym krewnym jako dobro osobiste człowieka. Jak wskazał w wyroku z dnia 13 grudnia 2023 r., sygn. akt. II OSK 1983/22 Naczelny Sąd Administracyjny, samo istnienie dobra osobistego jest kwestią faktu, a interes prawny ma wynikać z prawa a nie faktu. Zgodnie z art. 24 Kodeksu cywilnego kult pamięci osoby zmarłej jest chroniony w sytuacji, gdy powstaje jego zagrożenie lub naruszenie. W ww. sytuacji Wnioskodawczyni nie wykazała takiego zagrożenia, a co za tym idzie nie ma konieczności jego ochrony. Samo posiadanie dobra osobistego nie determinuje interesu prawnego co do udostępnienia dokumentów związanych z dowodem osobistym, a badanie dziejów rodziny nie stanowi podstawy do uzyskania dostępu do ww. dokumentów.
Zgodnie z art. 79a § 1 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego, w postępowaniu wszczętym na żądanie strony, informując o możliwości wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań, organ administracji publicznej jest obowiązany do wskazania przesłanek zależnych od strony, które nie zostały na dzień wysłania informacji spełnione lub wykazane. W tym przypadku taką przesłanką jest udokumentowanie aktualnie istniejącego interesu prawnego w uzyskaniu żądanych danych. Niespełnienie tej przesłanki w określonym wyżej terminie może skutkować wydaniem decyzji niezgodnej z żądaniem strony (decyzji o odmowie udostępnienia danych).
Na odpowiedź mam 7 dni.
Uważam, że napisałam uzasadnienie w sposób wyczerpujący. Co w tej sytuacji mogłabym/powinnam jeszcze dodać? Będe wdzięczna o podpowiedź.
W pkt.III wniosku zaznaczyłam wszystkie wyszczególnione tam dokumenty oraz dodałam, iż proszę o całą zawartość koperty dowodowej wraz ze zdjęciami.
W pkt.IV wniosku wskazałam: kult osoby zmarłej dla celów genealogicznych mojej rodziny oraz podałam podstawę prawną tj. art.23 Kodeksu Cywilnego. Nadto dodałam, iż dokumenty zawierające zdjęcia i ważne informacje o życiu mojego przodka są dla mnie bardzo ważnym elementem kultywowania pamięci o osobie zmarłej i stanowią podstawę do opracowywania historii rodziny. Prawo do kultu zmarłego członka rodziny jest powszechnie uznawane za samoistne do bro osobiste, co w świetle art.23 Kodeksu cywilnego regulującego kwestie dobra osobistego człowieka, stanowi przepis prawa materialnego będący podstawą do żądania udostępnienia dokumentów osobom bliskim zmarłego.
Dziś otrzymałam pismo-zawiadomienie o treści:
zawiadomienie
SO.5345.3.18.2024
Na podstawie art. 10 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 572) zawiadamiam, że w terminie 7 dni od daty otrzymania niniejszego pisma można wypowiedzieć się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań w sprawie dotyczącej udostępnienia dokumentów z koperty dowodowej pani Heleny M. Akta sprawy znajdują się w Wydziale Spraw Obywatelskich Urzędu Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny, ul. Parkowa 9A pok. nr 3.
Zgodnie z art. 75 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 roku o dowodach osobistych (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 671 z późn. zm.) do uzyskania dostępu do dokumentacji związanej z dowodami osobistymi są uprawnione inne podmioty, jeżeli wykażą interes prawny. W złożonym przez stronę wniosku wskazano jako podstawę do żądania dokumentów art. 23 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku Kodeks cywilny (tj. Dz. U. z 2024 r., poz. 1061 z późn. zm.). Strona powołała się na kult osoby zmarłej (siostry ojca) - utrzymywania dobrego imienia i pamięci o członku rodziny, uzasadniając, iż dokumenty zawarte w kopercie osobowej są jej potrzebne do opracowania drzewa genealogicznego rodziny i poznania jej historii.
Po przeanalizowaniu wniosku organ stwierdził, że art 23 Kodeksu Cywilnego nie stanowi należycie udokumentowanego interesu prawnego. Zgodnie z jego treścią dobra osobiste człowieka, jak w szczególności zdrowie, wolność, cześć, swoboda sumienia, nazwisko lub pseudonim, wizerunek, tajemnica korespondencji, nietykalność mieszkania, twórczość naukowa, artystyczna, wynalazcza i racjonalizatorska, pozostają pod ochroną prawa cywilnego niezależnie od ochrony przewidzianej w innych przepisach. Strona powołując się na ten przepis wskazała kult pamięci po zmarłym krewnym jako dobro osobiste człowieka. Jak wskazał w wyroku z dnia 13 grudnia 2023 r., sygn. akt. II OSK 1983/22 Naczelny Sąd Administracyjny, samo istnienie dobra osobistego jest kwestią faktu, a interes prawny ma wynikać z prawa a nie faktu. Zgodnie z art. 24 Kodeksu cywilnego kult pamięci osoby zmarłej jest chroniony w sytuacji, gdy powstaje jego zagrożenie lub naruszenie. W ww. sytuacji Wnioskodawczyni nie wykazała takiego zagrożenia, a co za tym idzie nie ma konieczności jego ochrony. Samo posiadanie dobra osobistego nie determinuje interesu prawnego co do udostępnienia dokumentów związanych z dowodem osobistym, a badanie dziejów rodziny nie stanowi podstawy do uzyskania dostępu do ww. dokumentów.
Zgodnie z art. 79a § 1 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego, w postępowaniu wszczętym na żądanie strony, informując o możliwości wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań, organ administracji publicznej jest obowiązany do wskazania przesłanek zależnych od strony, które nie zostały na dzień wysłania informacji spełnione lub wykazane. W tym przypadku taką przesłanką jest udokumentowanie aktualnie istniejącego interesu prawnego w uzyskaniu żądanych danych. Niespełnienie tej przesłanki w określonym wyżej terminie może skutkować wydaniem decyzji niezgodnej z żądaniem strony (decyzji o odmowie udostępnienia danych).
Na odpowiedź mam 7 dni.
Uważam, że napisałam uzasadnienie w sposób wyczerpujący. Co w tej sytuacji mogłabym/powinnam jeszcze dodać? Będe wdzięczna o podpowiedź.