Czy unita mógł być acatholicus?

Wzajemna pomoc w problemach natury genealogicznej. Przed wysłaniem zapytania proszę sprawdzić podforum tematyczne : Tłumaczenia metryk: łacina, niemiecki, rosyjski, ukraiński, angielski, francuski ; także tematy : Poszukiwania lub Stronę Główną Forum

Moderatorzy: maria.j.nie, elgra, Galinski_Wojciech

poz_marecki

Sympatyk

Czy unita mógł być acatholicus?

Post autor: poz_marecki »

Dzień dobry,
metryka urodzin dziecka,1790,Opole lubelskie.
Ojciec dziecka wpisany jako acatholicus ,matka catholica.
Śledzę losy tej rodziny od jakiegoś czasu i z najwcześniejszych dokumentów wynika że byli unitami.Teoretycznie unici to katolicy, ale nie znam się na niuansach,schizmach,dekretach papieskich itp. i być może do któregoś roku jako katolicy nie byli zapisywani.Nie wiem i dlatego pytam.
Pozostają jeszcze dwie możliwości sądząc po nazwisku: luteranie lub żydzi.Brak ślubów sprzed 1790 nie pozwala mi tego stwierdzić.
Pozdrawiam
Marek
Awatar użytkownika
jan2024

Sympatyk
Otrzymał podziękowania: 1 time

Re: Czy unita mógł być acatholicus?

Post autor: jan2024 »

Marku.
Sprawdź sobie dane śluby Opole lubelskie
.....................
https://regestry.lubgens.eu/viewpage.ph ... 52&par=123

................. ja tam widzę śluby przed 1790
......................
Pozdrawiam.
Jan
Awatar użytkownika
piotr_nojszewski

Sympatyk
Nowicjusz
Kontakt:

Post autor: piotr_nojszewski »

poz_marecki pisze: sob 10 sty 2026, 01:51 Pozostają jeszcze dwie możliwości sądząc po nazwisku: luteranie lub żydzi.Brak ślubów sprzed 1790 nie pozwala mi
Generalnie akatolik to chrześcijanin ale nie katolik. Na znanych mi terenach typowo nazywano tak ewangelików. Nie umiem powiedzieć czy tak opisywano też unitów. Ale z uwagi na praktycznie występujące chrzty katolików w cerkwiach i vv raczej nie powinno tak być.
pozdrawiam
Piotr
poz_marecki

Sympatyk

jan2024 pisze: sob 10 sty 2026, 03:03 Marku.
Sprawdź sobie dane śluby Opole lubelskie
.....................