Witam,
W sieci natknąłem się na słownik historyczno - geograficzny ziem polskich w średniowieczu. Po wpisaniu jako hasła nazwy mojej miejscowości, otrzymałem taki oto rezultat:
ŚWIĘCICA (1351 Swanczicza, 1366 Swianczica, 1442 Swianczice, 1470-80 Swyanczycza, Szwyaczycza, 1504 Szwaczycza, 1525 Sw˙ącz˙cza, 1529 Swyączicza, Szwyączicza, 1530n. Swiaczicza, 1548 Sviączycza, 1573 Swięcica, 1576, 1577 Swięczicza, 1579 Swyeczycza, 1581 Sw˙ecz˙cza, Swiecz˙cza, 1787n. Swięcica; Kam. 202) 6 km na S od Staszowa; ok 40 km na S od kl., 2 km na SE od → Koniemłotów.
1. 1351 z. sand. (Derwich 1992 278). 1442 pow. sand. (Mp. IV 1434), 1504 pow. wiśl. (ASK I/7 74), 1505, 1510 pow. szydłowiecki (RP), 1525n. pow. wiśl. (ASK I/8 64, 85v), 1827 pow. szydłowiecki (Tabela II 213); 1470-80n. par. Koniemłoty (DLb. III 239).
2. 1470-80 razem z Koniemłotami i → Tuklęczem stanowi klucz posiadłości kl. święt., oddzielony rz. Czarną od dóbr rytwiańskich; graniczy z Rytwianami, Swichowem i Swichowcem [ob. Sichów Duży i Mały], Krzczonowicami, Grzybowem i Sielcem (ib.).
3. Wlasn. kl. święt., od 1536/7 r. szlach.
1351, 1366, 1442 → Koniemłoty; 1470-80 należy do kl. święt. 11 łkm., 3 zagrody z rolą. Kmiecie płacą po 1 kopie gr czynszu, dają po 30 jaj, 2 koguty, pracują tylko po 4 dni tyg. pługiem, 4 dni żną podczas żniw, razem z mkcami Koniemłotów i Tuklęcza przez 4 dni koszą łąki i zwożą siano do stodoły klaszt., poza tym kmiecie własnym wozem przewożą ładunki z Koniemłotów do → Słupi [Nowej?], ilekroć potrzeba. Zagr. płacą po 0,5 grz. czynszu (ib.); 1505 pobór z 4,5 ł. i od 1 komor. (ASK I/7 74); 1510 pobór z 5 ł. (RP); 1525 pobór z 4,5 ł. (ASK I/8 64, 85v); 1529 należy do stołu opata, płaci 10/8 grz. czynszu (LR 349); 1530 pobór z 5 ł. (ASK I/10 261v);
1536, 1537, 1546, 1548 → Koniemłoty; 1573, 1576 pobór z 4 ł. z dzies. (ib. I/8 610v; I/9 129v); 1577 wwda bełski daje pobór z 4 ł. i od 1 komor. (ib. I/9 270v); 1579 wwda bełski płaci pobór od 8 kmieci na 4 ł. i 1 zagr. z rolą (ib. 576, 668v; Paw. 229); [Dalsze losy jak → Koniemłoty]; 1787 liczy 193 mkw, w tym 4 Żydów (Spis I 370; II 94); 1827 ma 35 domów i 202 mkw (Tabela II 213).
4. 1351, 1442 → Koniemłoty, p. 3.
5. Dzies. należy do kl. święt., następnie do pleb. Koniemłotów.
1366 → Koniemłoty; 1470-80 z 11 łkm. dzies. snop. i kon. wart. do 10 grz. należy do pleb. Koniemłotów (DLb. III 239); 1529 dzies. snop. z całej wsi wart. 12 grz. należy do prep. Koniemłotów (LR 171); 1598, 1618, 1664, 1689, 1699 dzies. snop. pobiera tenże (AVCap. X 12v; XLI 8; LVI 36; AV VIII 233; XIV 184); 1789 dzies. snop. wart. 90 zł od chłopów w Ś. pobiera tenże (AV LVI 246).
7. Derwich 1992 wg indeksu.
8. 2 kurhany. Na jednym z nich późniejsza wkopana jama z OR oraz w centrum górnej partii nasypu kurhan wśr., dat. na 2 poł. X w. (Zoll-Adamikowa II s. 315).
Niestety nie wiem jak to do konca odczytywać i intrpretować. Bardzo proszę o pomoc.
Pozdrawiam
Pomoc w wyjaśnieniu
Moderatorzy: elgra, Galinski_Wojciech, maria.j.nie
-
wojtek_sojda

- Posty: 19
- Rejestracja: ndz 14 gru 2014, 18:19
- Kaczmarek_Aneta

- Posty: 6297
- Rejestracja: pt 09 lut 2007, 13:00
- Lokalizacja: Warszawa/Piaseczno
Witam,
najistotniejsze informacje typu "jak czytać" znajdują się we wstępie słownika, z którego pochodzi dany opis miejscowości.
W przypadku ŚWIĘCICY:
- w prawym górnym rogu podano, że dane pochodzą ze słownika Benedyktyni:
http://www.slownik.ihpan.edu.pl/search. ... ca&d=0&t=0
- po lewej stronie w wynikach wyszukiwania jest Wstęp (do tego słownika), z którego dowiadujemy się, co oznaczają kolejne wpisy w punktach przy prezentowanych hasłach:
http://www.slownik.ihpan.edu.pl/search. ... ca&d=0&t=0
Aneta
najistotniejsze informacje typu "jak czytać" znajdują się we wstępie słownika, z którego pochodzi dany opis miejscowości.
W przypadku ŚWIĘCICY:
- w prawym górnym rogu podano, że dane pochodzą ze słownika Benedyktyni:
http://www.slownik.ihpan.edu.pl/search. ... ca&d=0&t=0
- po lewej stronie w wynikach wyszukiwania jest Wstęp (do tego słownika), z którego dowiadujemy się, co oznaczają kolejne wpisy w punktach przy prezentowanych hasłach:
http://www.slownik.ihpan.edu.pl/search. ... ca&d=0&t=0
Pozdrawiam,Tytuł hasła stanowi obecna nazwa miejscowości, chyba że dzisiejsza nazwa jest sprzeczna z powszechnie przyjętą nazwą „historyczną”80 lub też dana miejscowość nosi obecnie kilka nazw81 – wówczas hasło umieszczono pod nazwą „historyczną”. Jeśli osada już nie istnieje, tytuł hasła stanowi najpowszechniejsza forma jej nazwy. Inne nazwy miejscowości oraz ich odmiany uwzględniono w odsyłaczach umieszczonych w porządku alfabetycznym.
Po tytule następuje w nawiasie data pierwszej wzmianki z najstarszą formą nazwy oraz możliwie pełne i reprezentatywne zestawienie późniejszych form nazwy z datami. Po średniku zestawiono główną literaturę onomastyczną lub zestawiającą formy nazwy. Po nawiasie następuje geograficzna lokalizacja osady, ze wskazaniem (tylko przy osadach istniejących) odległości w kilometrach od najbliższej ważnej miejscowości, a także od najbliższego ośrodka zarządu dóbr klasztornych i od opactwa, czyli Świętego Krzyża.
W punkcie 1 podano występujące w źródłach wzmianki na temat: charakteru obiektu (oprócz wsi), jej przynależności ziemskiej (gdy pojawia się w źródłach przed powiatową), powiatowej i parafialnej, z rejestracją ich zmian do 1827 r., włącznie z podaniem daty pierwszej wzmianki źródłowej.
W punkcie 2 rejestrowano kwestie graniczne oraz wiadomości o obiektach fizjograficznych nieposiadających własnych haseł (rzeki, jeziora, lasy, zarośla, role itp.) oraz o drogach.
Na początku punktu 3 podano82 krótkie określenie typu własności z zaznaczeniem ewentualnych dat nabycia lub zbycia jej przez opactwo. Następnie w porządku chronologicznym zestawiono wszystkie znane informacje na temat właścicieli osady i stosunków gospodarczych (oprócz kwestii uwzględnionych w punkcie 4). W wypadku trwałego podziału własności w obrębie osady, odrębne typy własności opracowano w punktach 3A, 3B itp.
W punkcie 4 zestawiono informacje dotyczące kwestii lokacji i związanych z nią urządzeń na terenie osady. Gdy niemożliwe było wyodrębnienie tych wiadomości z całości dziejów gospodarczych osady, punkty 3 i 4 łączono. Jak wiadomo, przywileje generalne władców przenoszące wszystkie posiadłości opactwa na prawo niemieckie miały charakter formalny i nie zawsze szła za nimi rzeczywista lokacja dokonana przez klasztor. Dlatego też podobne przywileje (np. z lat 1351, 1442, 1553) są zazwyczaj cytowane w punkcie 3.
Punkt 5 rozpoczyna83 krótka informacja o biorcach dziesięciny, rozszerzana w wypadku wsi parafialnych. Dalej zestawiono wiadomości na temat dziejów kościelnych osady. Są to przede wszystkim kwestie dziesięcinne. Tutaj opracowano dzieje parafii i prepozytur klasztornych.
Rzadko pojawiający się punkt 6 zawiera wyszczególnienie osób pochodzących z osady, a także różnych wydarzeń historycznych i klęsk elementarnych niewzmiankowanych wcześniej.
Punkt 7 przynosi zestawienie znanych, ale niewykorzystanych w haśle wzmianek źródłowych oraz podstawową literaturę nt. osady. Punkt ten ma szczególne znaczenie w wypadku osad położonych na Lubelszczyźnie, o czym dalej.
Punkt 8 stanowi zestawienie wiadomości o znaleziskach archeologicznych na obszarze osady.
Aneta
-
wojtek_sojda

- Posty: 19
- Rejestracja: ndz 14 gru 2014, 18:19