wikiPowązki - czyli społeczna inwentaryzacja Cmentarza Powąz

Realizowane i pożądane inicjatywy genealogiczne

Moderatorzy: elgra, Galinski_Wojciech, maria.j.nie, adamgen

Sowa.
Posty: 5
Rejestracja: czw 12 sie 2010, 17:35
Kontakt:

wikiPowązki - czyli społeczna inwentaryzacja Cmentarza Powąz

Post autor: Sowa. »

Wiem, że to nieładnie, ale najpierw się "pochwalę" ;) Otóż, prowadzę nieoficjalną stronę Cmentarza Powązkowskiego (http://starepowazki.sowa.website.pl), zawierającą m.in. spis pochowanych na cmentarzu "wyciągnięty" z różnych publikacji i uzupełniony "darami" ludzi dobrego serca ;) Często piszą do mnie osoby, które chciałyby dodać nazwiska swoich bliskich, coś poprawić, uzupełnić i w ogóle. Pomyślałam więc, że w sumie mogliby robić to sami, a nie zawracać mi głowę ;P

Wymyślłam, że mogłabym przenieść stronę na silnik wikipedii i.e. założyć wikiPowązki. Składałyby się na nie przede wszytkim 2 bazy: pochowanych i nagrobków.
1. w bazie pochowanych prawie każdy mógłby umieścić biogram swojego przodka pochowanego na cmentarzu i powiązać go z opisem nagrobka (lub nie, jeśli nagrobek się nie zachował)
2. w bazie nagrobków prawie każdy mógłby umieścić opis nagrobka (jego historię, objaśnienie ikonografii itp.) wraz z wykazem osób pochowanych w danym grobie (w formie linków do właściwych biogramów)

Zarówno biogramy jak i nagrobki można by porządkować wg kategorii (np. kwatery, urodzeni/zmarli w roku x, pochowani wg działalności, nagrobki autorstwa Y, wystawione w roku x itp. itd.)

Jeśli chodzi o tzw. funkcjonalności, to nie zamierzam wybiegać poza to, co oferuje tradycyjna wikipedia, bo przyznam, że się na niej nie znam ;) (chociaż np. otwieanie wszytkich linkó w tej samej karcie mnie wkurza ;P) Wybrałam ten silnik, bo jest najprostrzy w instalacji i administracji, ma "wsparcie techniczne" (dotyczy to również pomocy w pisaniu haseł) a przede wszytkim jest darmowy ;)

Moje pytania do forumowiczów są następujące: czy chcecie takiej strony i czy pomożecie ją tworzyć? czy "przeżyjecie" interfejs wikipedii (dosyć skromny graficznie, ale moim zdaniem przejrzysty) oraz edytowanie haseł (oryginalna, nieco trudna składnia)? a może macie jakieś uwagi, co powinno się znaleźć na takiej stronie?
Awatar użytkownika
Bozenna

Sympatyk
Nowicjusz
Posty: 2473
Rejestracja: pn 07 sie 2006, 16:03
Lokalizacja: Francja

wikiPowązki - czyli społeczna inwentaryzacja Cmentarza Powąz

Post autor: Bozenna »

Mila Sowo,
Czesto zagladam na Twoja strone "Powazki" i zawsze wyskakuje z tej strony zadowolona. Popieram pomysl, nie wiem czy bede umiala pomoc, ale bede sledzic z zainteresowaniem.
Bozenna
Sowa.
Posty: 5
Rejestracja: czw 12 sie 2010, 17:35
Kontakt:

wikiPowązki - czyli społeczna inwentaryzacja Cmentarza Powąz

Post autor: Sowa. »

Dziękuję, Bożenno :) Strona ma duże braki, ale na 1 listopada będzie poprawiany dział historyczny (historia cmentarza, kościoła itp.) Niestety nowe biogramy czy opisy nagrobków będą chyba dopiero, jak uruchomię wiki (czy coś inszego).

Co do pomocy, to martwię się, że edytowanie wikipedii może się okazać frustrujące ;) Dodanie artykułu jest proste (kopiuj i wklej), ale potem uzupełnianie zdjęć, umieszczanie wszytkiego w odpowiednich kategoriach, a przede wszytkim trzymanie się zasad (np. układu treści w artykułach, stosowania przypisów i bibliografii), to może zniechęcać ;P Poza tym mnie np. wkurza, że wszytkie linki otwierają się w tej samej karcie/oknie ;P
Awatar użytkownika
Dybowski_Mariusz

Sympatyk
Posty: 79
Rejestracja: ndz 15 lip 2007, 22:19
Lokalizacja: Podlasie

Post autor: Dybowski_Mariusz »

Aby otworzyć stronę w nowym oknie należy dodać:
<a href="" target="_blank"></a>

Pozdrawiam
Mariusz
____________
www.pruszkowscy.republika.pl
Awatar użytkownika
Markowski_Maciej

Członek PTG
Adept
Posty: 948
Rejestracja: ndz 09 maja 2010, 22:22
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Markowski_Maciej »

Droga Sowo,
Myślę, że większość z nas trafiła co najmniej raz na Twoją stronę.
Z przyjemnością uzupełnię, przynajmniej o swoich i erratą do Szenica.
No i może udało by się dzięki wspólnej pracy odnaleźć 2 nie odkryte przeze mnie groby.
Trzymam kciuki za projekt i pozdrawiam.
Maciej
Pozdrawiam
Maciej

http://KimOnibyli.pl
Sroczyński_Włodzimierz

Członek PTG
Nowicjusz
Posty: 35480
Rejestracja: czw 09 paź 2008, 09:17
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Sroczyński_Włodzimierz »

Witam gorąco Sowo!

Równolegle do:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Pochowani_ ... _Warszawie
?

Pozdrawiam serdecznie

P.S. Nie przejmuj się, jeśli pojawią się posty a propos podpisywania się:))
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module= ... 3odzimierz
Awatar użytkownika
Kaczmarek_Aneta

Sympatyk
Legenda
Posty: 6296
Rejestracja: pt 09 lut 2007, 13:00
Lokalizacja: Warszawa/Piaseczno

Post autor: Kaczmarek_Aneta »

Droga Sowo,

także ja zaliczam się do grona "wielbicieli" Twojej bardzo bogatej w przydatne informacje strony, nagrodzonej, co warto podkreślić, przez czasopismo Stolica... :-)

Trzymam kciuki za powodzenie Projektu !

Pozdrawiam serdecznie :-)
Aneta
Sowa.
Posty: 5
Rejestracja: czw 12 sie 2010, 17:35
Kontakt:

Post autor: Sowa. »

podlasiak: wiem :), naturalnie, że w html tak się da, ale wiki ma swoją składnię. Może ktoś z twórców silnika przewidział taką opcję, ale wszytkie realizacje wiki, jakie widziałam otwierają się w tym samym oknie...

Włodku: zastanawiam się nad tą równoległością.

Idea polega na tym, aby do wikiPowązek wpisywać WSZYTKICH podczas gdy wiki, jako encyklopedia, uwzględnia tylko "zasłużonych". Inna rzecz, że hasła w polskiej wikipedii są - delikatnie napisawszy - na różnym poziomie ;P Poza tym zależy mi, aby biogramy czytało się ciekawie tj. zawierały jakieś anegdotki, czy po prostu były napisane lekkim stylem, co - znowu - nie spełnia wymogów wikipedii.

Innymi słowy ew. równoległość polegałaby na dość subiektywnym kryterium: jeśli hasło w pl.wikipedia.org. jest bardziej wyczerpujące możnaby linkować bezposrednio do niego. W innych wypadkach (tj. większości ;)) edytor miałby prawo/musiałby sam opracować biogram.

I jeszcze coś: przewiduję możliwość blokowania edycji (np. moich tekstów ;P), przynajmniej dla nowych użytkowników, a zwłaszcza osób nie zarejestrowanych. Autorzy haseł (w zależności od uprawnień) również mieliby taką możliwość. Ewentualne uwagi czy uzupełnienia dodawano by w dyskusji lub wysyłając maila do użytkownika. Chodzi mi o to, aby jednak ograniczyć jakoś swobodną twórczość i wandalizm. Co wy na to?
dede43

Sympatyk
Posty: 410
Rejestracja: śr 05 maja 2010, 08:27
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: dede43 »

Witam. Mam kilka osób z rodziny pochowanych na Powązkach, znam numery kwater, mam zdjęcia nagrobków. Chętnie ich dodam do jakiegoś ogólnego wykazu.
Nie znam się na wprowadzaniu danych, ale wydaje mi się, ze istotna byłaby chyba możliwość sortowania zbioru, a to wg nazwisk, a to wg numerów kwater.
Pozdrawiam
Danuta
Pozdrowienia
Danuta
Pilnie poszukuję aktu ślubu Józefa Kwiatkowskiego (1829/32-1884)z Anielą Wrońską(1823-1905) oraz ich aktów urodzenia.
Sowa.
Posty: 5
Rejestracja: czw 12 sie 2010, 17:35
Kontakt:

Nazwiska złżone i inne zasady

Post autor: Sowa. »

Ech, walczę tak sobie z tą wikipeią i obawiam się, że na Zaduszki nie zdążę :(

Bieżący problem dotyczy zasad indeksowana nazwisk. Chodzi o to, że artykuł poświęcony danej osobie za tytuł będzie miał nazwisko i imię (np. Kowalski Jan). Co jednak zrobić w przypadku nazwisk podwójnych i to zarówno zawierających nazwę herbu lub zawołanie, jak i nazwisko panieńskie?

Myślałam nad zastosowaniem zasad bibliotekarskich, gdzie "punktem wyjścia" jest nazwisko "właściwe", a nie nazwa herbu np. Biernacki Jan (ew. na końcu Poraj) nie: Poraj-Biernacki Jan. Problem w tym, że zwykły śmiertelnik czasem nie jest w stanie określić, czy piewszy człon nazwiska jest jego intyegralną częścią, czy nazwą herbu/zawołaniem.

Co do nazwisk panieńskich, to jednak starałabym się je rozpisywać (tym bardziej, że tak postąpiła p. Ewa, która jakiś czas temu podarowała mi personalia ok. 5 tyś pochowanych i nie mam siły tego zmieniać ;P). Tu też trzeba jednak uważać, bo ponoć dziś nie obowiązuje już zasada, że pierwsze nazwisko jest panieńskie (różnie zresztą z tym bywało zob. Pawlikowska-Jasnorzewska)

W wikipedii jest możliwość robienia odsyłaczy/przekierowań do właściwej formy, więc z pozoru problem jest marginalny. Pod warunkiem, że ktoś wie, że w ogóle należy zrobić przekierowanie ;)

Na razie przyjęłam następujce zasady:

Tytułem artykułu jest nazwisko i imię/imiona (w odwrotnej kolejności niż w Wikipedii!) danej osoby np. Kowalski Jan, przy czym:
a) podajemy nie więcej niż trzy imiona
b) nazwiska złożone, zawierające nazwę herbu lub zawołanie, zapisujemy w takim szyku, w jakim występuje w źródłach (tj. na nagrobku) np. Poraj-Biernacki Kazimierz, Korwin-Szymanowski Teofil.
f) nazwiska kobiece panieńskie i z kolejnych małżeństw – zaczynamy od nazwiska z ostatniego małżeństwa, dodając po imieniu/imionach nazwisko panieńskie poprzedzone skrótem „z d.” (z domu) np. Kowalska Anna Maria z d. Iksińska.
W tytule artykułu nie podajemy nazwisk z poprzednich małżeństw. Należy je wymienić na początku treści artykułu, ale już w „logicznej” formie np. Anna Maria Kowalska z d. Iksińska 1go ślubu Igrekowska 2go ślubu Zetowska.

Uwagi
· w każdym wypadku możemy uczynić wyjątek, jeśli jesteśmy w 100% pewni, że dana osoba za życia posługiwała się inną formą nazwiska np. Nałkowska-Bickowa Hanna zamiast właściwej Stefanowicz Hanna z d. Nałkowska (na dodatek 1o voto Bickowa)
· od każdej alternatywnej formy należy zrobić odsyłacz/przekierowanie np. Biernacki -> Poraj-Biernacki
· przy ustalaniu nazwisk panieńskich na podstawie nazwisk podwójnych należy pamiętać, że nie zawsze pierwszy człon jest nazwiskiem „z domu”.
· pseudonimy nie mogą być tytułem artykułu, chyba że są bardziej rozpowszechnione niż forma nazwiska np. Prus Bolesław. W razie wątpliwości co do „popularności” pseudonimu należy wybierać formy przyjęte w katalogach bibliotecznych np. Biblioteki Narodowej http://mak.bn.org.pl (JHP) lub sieci NUKAT.

Generalnie chodziło mi o to, aby jak najmniej zmieniać sposób zapisu już istniejący w liście zmarłych znajdującej sie na stronie. Dlaczego? Ponieważ większość artykuów będzie można zakladać klikając na nazwiska już znajdujace się w spisie.

Acha, czy chcecie, aby była możliwość wyświetlania nazwisk wg miejsca urodzenia/smierci? Moim zdaniem fajny bajer, ale od autorów artykułów bedzie to wymagało nieco dodatkowego klikania ;) Na wzór własciwej wikipedii będzie też możliwość wyświetlania urodzonych w dniu-miesiącu oraz roku.
Sroczyński_Włodzimierz

Członek PTG
Nowicjusz
Posty: 35480
Rejestracja: czw 09 paź 2008, 09:17
Lokalizacja: Warszawa

Nazwiska złżone i inne zasady

Post autor: Sroczyński_Włodzimierz »

:)
dokładnie z tego samego punktu i początek ścieżki też przechodziliśmy przy indeksacji aktów
czyli
podwójne nazwiska->bazy bibliograficzne->jak sobie z tym użytkownik poradzi..

stąd "velowanie" wyszło
Wieniawa-Dłogoszowski byłby u nas dwukrotnie
Wieniawa (vel/alias) Długoszowski
Długoszowski (vel/alias) Wieniawa

Anna domo Kowalska I voto Nowak II voto Kwiatkowska
będzie
Anna Kowalska vel Nowak
Anna Kowalska vel Kwiatkowska
Anna Kwiatkowska vel Nowak
Anna Kwiatkowska vel Kowalska
Anna Kowalska vel Kwiatkowska
Anna Kowalska vel Nowak



cel: ułatwić znalezienie obiektu (aktu/grobu) . Oceniliśmy, że to najlepsze wyjście. Dodtakowym argumentem były problemy z myślnikiem przy różnych wersjach excela, openoffica, i bazodanowych (jakoś inaczej był interpretowany, czasem przekształcany)
vel nie w rozumieniu "genealogicznym" (zresztą to pojęcie się zmieniało) ale jako "alias" (informacyjno-informatyczny)
i nie więcej niż jeden (ale to techniczne ograniczenie)


przy Powązkach będą to wręcz te same rekordy (co np w chrztach Wsz. Świętych -bo na Powązkach pochowani są)
Nałęcz-Gostmoscy etc
zresztą...pisownia z grobów czasem służyła nam za dodatkowe źródło informacji (i z Powązek i z Bródna)

pozdrawiam
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module= ... 3odzimierz
Sowa.
Posty: 5
Rejestracja: czw 12 sie 2010, 17:35
Kontakt:

Nazwiska złżone i inne zasady

Post autor: Sowa. »

hmm... piszesz o czymś takim jak "tagowanie" tj. dopisywanie słów kluczowych do danego pliku/rekordu? Bo mój problem polega bardziej na tym, aby ustalić jakąś formę ujednoliconą, która będzie tytułem artykułu i będzie nadrzędna wobec wszytkich innych (czy w "twojej" bazie wszytkie te pojęcia są równorzędne?).

Z pozoru to rzecz błaha, bo i tak jest możliwość tworzenia odsyłaczy (tj. vel/alias). Zastanawiam się tylko, czy te moje zasady są jasne, intuicyjne i przede wszytkim akceptowalne?... ;)
ODPOWIEDZ

Wróć do „Inicjatywy genealogiczne”